Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Keuze ander schip

Keuze ander schip 03 okt 2017 16:37 #878949

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Welkom op dit forum, Bob01. Veel leesplezier gewenst.

Met zo'n budget gaat die andere boot er wel komen, je hebt het jaargetijde iig mee.
Hoeveel personen en welk vaargebied?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 03 okt 2017 16:47 #878955

  • bob01
  • bob01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
Dank je wel Faran,

Boot zal liggen waar ik nu lig en dat is Monnickendam. Dus zeilgebied zal zijn Markermeer en IJsselmeer. Maar ik wil zeker Noordzee en Waddenzee proberen. Verder natuurlijk ook Richting zeeland gaan.

Uitgangspunt is dat we met zn tweeën gaan maar dat er ruimte is voor vrienden om mee te gaan zeilen.
Het is wel handig als ik ook alleen kan zeilen als het zo uitkomt

Alvast bedankt voor t meedenken
Denk ik over na
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 03 okt 2017 16:52 #878960

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Die Sunbeam's zijn heel mooi gemaakt:

www.uwjachtmakelaar.nl/zeilboot/120049/sunbeam-33/
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 03 okt 2017 19:37 #879018

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Dehler 36 jv binnen dat budget wordt lastig, de dufour 34 performance lukt zeker.
Sportief: De First 36.7 lukt vast wel. Een Salona 37 wellicht? Maar gezien de verder weinig uitgesproken vraag is de keuze groot. Wil je echt sportief of meer cruising de d365 is een ander bootje dan een boot uit de performance lijn. Diepgang? Max lengte? Etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 04 okt 2017 06:57 #879091

  • bob01
  • bob01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
Bedankt voor je reactie Perseus,
DF30 is 9 meter dus als ik iets meer comfort wil zit je snel aan de 10-11 meter denk ik.
Diepte kom je al snel uit op 1,90-2 meter.
Keuze tussen een cruiser en snelheid vind ik inderdaad lastig te benoemen.
Als je het hebt over de DF34P en de D365 waar houdt de 365 op waar de 34 doorgaat? Is dat te benoemen zodat ik het verschil weet? Daarom leek mij de Dehler 36 wel top, goede combi van performance en comfort. Waar staat JV voor eigenlijk?

Iig bedankt voor je suggesties die ik zeker zal bestuderen

Bob
Denk ik over na
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 04 okt 2017 07:08 #879094

www.botenbank.nl/zeiljachten/Dehler-36-2001/1961885

Prima zeilers en veel ruimte binnen. JV staat voor Judel en Vrolijk (de ontwerper). De oudere serie Dehler 36 (uit de Jaren 80) is ontworpen door van de Stadt.

www.botenbank.nl/zeiljachten/Stern-33-2004/1937472

Snelle zeiler (ORC ongeveer hetzelfde als de Dehler 36JV en J35), wel minder comfort/interieur. Extreem uitgebreide en mooie zeilgarderobe.

www.botenbank.nl/zeiljachten/C...tina-35-1995/1870816

Misschien iets minder snel, maar zeker wel goede zeileigenschappen en een mooi interieur.

www.botenbank.nl/zeiljachten/WINNER-1120-1997/1914243

Ook een iets klassieker schip met goede zeileigenschappen en een mooi interieur.
Laatst bewerkt: 04 okt 2017 07:10 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 04 okt 2017 15:50 #879255

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Er zijn een aantal zaken die eea bepalen. De dufour 365 is zwaarder per vierkante meter zeiloppervlak, wat breder ( meer nat oppervlak) en heeft bijvoorbeeld de grootschoot buiten de kuip op het dak. En zo zal er veel meer zijn.
De Dehler 36 jv is zeker een leuke boot die een leuke combinatie maakt. Ze is echter wel wat gevoeliger en heeft de neiging wat eerder uit het roer te lopen als de zaak niet goed getrimd is ( reven is het alternatief) maar gaat ook weer lekker snel in de surf. Pracht boot. Nog sportiever: de J-109, maar echt geen flat out racer ( voor mij een droomboot)
Mbt de dufours:
sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=6279
sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=6170
Er is ook een dufour 34 P met een langere mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 04 okt 2017 20:19 #879370

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Faran schreef :
Die Sunbeam's zijn heel mooi gemaakt:

www.uwjachtmakelaar.nl/zeilboot/120049/sunbeam-33/

Mooie boot zo'n Sunbeam. Het zal wel niets zijn, maar zit er nou een scheur in de motorsteun?

En ligt er nou een plasje koelvloeistof onder de motor? Het reservoir is bijna leeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 04 okt 2017 20:21 #879371

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
bob01 schreef :
staat JV voor eigenlijk?
Judel en Vrolijk. De ontwerpers van veel Dehlers.
www.judel-vrolijk.com/
Laatst bewerkt: 04 okt 2017 20:22 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 18 mrt 2019 12:44 #1030550

  • bob01
  • bob01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
In aansluiting op bovenstaande vraag; ik ben idd nog steeds aan het zoeken, maar dat komt ook omdat ik mijn boot (Dufour 30) nog niet heb verkocht.

Ik kom veel schepen tegen op de diverse sites. Diverse schepen van hetzelfde merk en bouwjaar maar met sterk verschillende prijzen. Enezijds zal dit ook komen door de uitvoering van een schip. Maar waar ik benieuwd naar ben is, is er segmentatie aan te brengen in kwaliteit schepen? Zo ja kan iemand mij dan uitleggen.
Bijvoorbeeld; Dehler zit aan de bovenkant markt maar geldt dat ook voor de kwaliteit. Bavaria's zijn wat goedkoper en betekent dat dan dat de kwaliteit lager is of zefls ondermaats is.
Ik ben mij bewust dat er ook andere criteria zijn om een schip te beoordelen zoals bv wat ga je er mee doen.

Ik ben enkel in staat om te kijken naar uitvoeringen, maar ik weet vooralsnog weinig van de kwaliteit.

Heeft iemand een suggestie?

Bob
Denk ik over na
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 18 mrt 2019 13:20 #1030557

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
bob01 schreef :
In aansluiting op bovenstaande vraag; ik ben idd nog steeds aan het zoeken, maar dat komt ook omdat ik mijn boot (Dufour 30) nog niet heb verkocht.

Ik kom veel schepen tegen op de diverse sites. Diverse schepen van hetzelfde merk en bouwjaar maar met sterk verschillende prijzen. Enezijds zal dit ook komen door de uitvoering van een schip. Maar waar ik benieuwd naar ben is, is er segmentatie aan te brengen in kwaliteit schepen? Zo ja kan iemand mij dan uitleggen.
Bijvoorbeeld; Dehler zit aan de bovenkant markt maar geldt dat ook voor de kwaliteit. Bavaria's zijn wat goedkoper en betekent dat dan dat de kwaliteit lager is of zefls ondermaats is.
Ik ben mij bewust dat er ook andere criteria zijn om een schip te beoordelen zoals bv wat ga je er mee doen.

Ik ben enkel in staat om te kijken naar uitvoeringen, maar ik weet vooralsnog weinig van de kwaliteit.

Heeft iemand een suggestie?

Bob
Als je voor qualiteit gaat moet je eens naar Comfortina en nog wat Zweedse boten kijken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 18 mrt 2019 14:53 #1030573

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
met een budget van 80k zou ik deze Antilla 36' die er al een tijdje ligt voor 22k even bekijken en Nautor Swan zeker niet vergeten.
Als je het dan over bouwkwaliteit hebt...

wat een lijn he :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 18 mrt 2019 15:30 #1030583

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
bob01 schreef :
Maar waar ik benieuwd naar ben is, is er segmentatie aan te brengen in kwaliteit schepen? Zo ja kan iemand mij dan uitleggen.

Ik ben mij bewust dat er ook andere criteria zijn om een schip te beoordelen zoals bv wat ga je er mee doen.

Ik ben enkel in staat om te kijken naar uitvoeringen, maar ik weet vooralsnog weinig van de kwaliteit.

Op persoonlijke titel, Bob (vloeken in de kerk voor sommigen): wat je er mee gaat doen is bepalend voor de gewenste kwaliteit :). Je kunt een duur, Zweeds schip kopen maar als je niet van plan bent op wereldreis te gaan, c.q. max. 2 dagen op zee bent is het niet nodig - en je betaalt wel voor die kwaliteit.

Je hebt een mooi budget. Twee mogelijkheden: je gaat voor een wat ouder schip van rond de 45 K en brengt die up-to-spec (zeilen / motor / apparatuur) met het bedrag wat je over houdt. Of je gaat voor nieuwer en meer naar de bovenkant van je budget. Gegeven jouw omschrijving: ga voor comfort in de middencategorie :)

Zelf hebben we een maand geleden voor dezelfde keus gestaan: kaal, wat ouder schip waar we € 40-45 K reserveerden voor 'opknappen', of wat nieuwer schip, up-to-date waar we met € 15 K klaar waren. Die is het geworden :)
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 18 mrt 2019 16:25 #1030601

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
Sailabout schreef :
als je niet van plan bent op wereldreis te gaan, c.q. max. 2 dagen op zee bent is het niet nodig - en je betaalt wel voor die kwaliteit.

dat is niet helemaal waar, zie boven.
22k voor een finse S&S 36 voeter is "haast te geef" en met het prachtbudget kan TS zeilen, beslag, lijnen en motor vernieuwen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 18 mrt 2019 16:26 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 18 mrt 2019 17:00 #1030607

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
dat is niet helemaal waar, zie boven.
22k voor een finse S&S 36 voeter is "haast te geef" en met het prachtbudget kan TS zeilen, beslag, lijnen en motor vernieuwen.
Tja, dan ga je wel 40 tot 60 K investeren in zo'n oude schuit waar je nooit wat van terug gaat zien. Natuurlijk zijn het wel mooie bootjes maar ze bouwen ze tegenwoordig anders met een reden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 18 mrt 2019 17:21 #1030615

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
holtere schreef :
ze bouwen ze tegenwoordig anders met een reden.
natuurlijk :) daarom heb ik ook een Antilla van '73 gekocht. Een 30' dat dan weer wel...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 18 mrt 2019 17:59 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 18 mrt 2019 19:41 #1030657

Winner 11.20 ook niet verkeerd, bij GT ligt er een www.gtyachtbrokers.com/aanbod/150839/winner-1120/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 18 mrt 2019 20:37 #1030679

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7380
Faran schreef :
Die Sunbeam's zijn heel mooi gemaakt:

www.uwjachtmakelaar.nl/zeilboot/120049/sunbeam-33/

De 34 die ik eens mocht ophalen was zeker aardig, maar dit was bouwnummer 002 (001 bestaat niet)
Een prototype dus waar wel e.e.a. op aan te merken viel
Maar zeker fraaie boot.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 18 mrt 2019 22:27 #1030708

  • David567
  • David567's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Zit met hetzelfde dilemma. Maar na een Delphia 31 ga ik nu toch voor kwaliteit. Ik kan een HR312 kopen in Frankrijk voor een hele scherpe prijs. Daar moet dan wel nog voor 10k aan vertimmerd worden. Ook een Etap 37s, J/97, Maxi 10.60 zijn kanshebbers. Ook een Sunbeam 30.1 vind ik een hele leuke boot, maar niet te vinden 2dehands, en al zeker niet met de diepe kiel.

En een Winner 10.20 vind ik ook heel mooi, maar die ligt in Zuid-Portugal. :-(
Laatst bewerkt: 18 mrt 2019 22:28 door David567.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 18 mrt 2019 22:59 #1030714

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
holtere schreef :
dat is niet helemaal waar, zie boven.
22k voor een finse S&S 36 voeter is "haast te geef" en met het prachtbudget kan TS zeilen, beslag, lijnen en motor vernieuwen.
Tja, dan ga je wel 40 tot 60 K investeren in zo'n oude schuit waar je nooit wat van terug gaat zien. Natuurlijk zijn het wel mooie bootjes maar ze bouwen ze tegenwoordig anders met een reden.

Mooi om te zien z'on oude racer, maar daar blijft het bij vind ik. Als racer ongeschikt en als tourbak al helemaal met z'on kuipje in het achterdek waar je je voeten net in kwijt kan. Nah.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 19 mrt 2019 07:13 #1030728

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Ja, Ik vind ze ook fantastisch als ze maar van een ander zijn :whistle: :laugh:
Laatst bewerkt: 19 mrt 2019 07:16 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 19 mrt 2019 07:37 #1030735

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
David567 schreef :
Maar na een Delphia 31 ga ik nu toch voor kwaliteit.

Dus een Delphia 31 is geen kwaliteit? Vertel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 19 mrt 2019 09:23 #1030760

  • David567
  • David567's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Kwalitatief slecht is wsl verkeerd uitgedrukt, maar volgens mij een slecht ontwerp. Boot was bij een 15kn wind niet meer op koers te houden.
Ik heb als experiment er vorig jaar een klapschroef onder geplaatst en dat heeft veel geholpen, maar de vaareigenschappen zijn niet fantastisch als het gaat doorwaaien.

Ik heb contact opgenomen met de werf en die wuifden het probleem gewoon weg. U bent de eerste die daarover klaagt. Heb hen dan het voorstel gedaan om eens te komen varen met het schip zodat ze het zelf konden ervaren. Tijdens de Hiswa te water zou er iemand langs komen. Nooit iemand gezien ondanks herhaaldelijk contact opgenomen te hebben.

De Delphia 31 is nu een Jeanneau Sun Odyssey 31.7 geworden :laugh: en bij een test in de Yacht werd er ook gezegd dat het een nerveus schip was ondanks zijn dubbele roeren nu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 19 mrt 2019 09:46 #1030768

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
David567 schreef :
Kwalitatief slecht is wsl verkeerd uitgedrukt, maar volgens mij een slecht ontwerp. Boot was bij een 15kn wind niet meer op koers te houden.
Ik heb als experiment er vorig jaar een klapschroef onder geplaatst en dat heeft veel geholpen, maar de vaareigenschappen zijn niet fantastisch als het gaat doorwaaien.

Delphia is eigenlijk vooral bekend geworden met zijn midzwaard-boten. Had jouw boot ook een midzwaard?
Wat een klapschroef precies doet voor het op koers houden van de boot, snap ik niet helemaal.
Als ik het goed begrijp was de boot bij een goeie 4 bft niet meer te zeilen. Nu zijn er wel meer enthousiast getuigde boten die dan al een reef nodig hebben. Bij een boot die het vooral van binnenballast (het midzwaard van de Delpia's bevat niet of nauwelijks ballast, dacht ik) moet hebben, treedt dat moment misschoen nog wat eerder op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze ander schip 19 mrt 2019 10:27 #1030781

  • David567
  • David567's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Ik had de versie met de 1,85 diepe kiel en enkel roerblad. De klapschroef zorgde voor aanmerkelijk minder turbulentie aan het roerblad. Zonder klapschroef voelde ik het roer bij meer wind en snelheid de controle verliezen, een beetje naar lucht happen. Bij een kleine 4Bf ging bij mij al het eerste rif in het grootzeil, en meestal zelfs direct het tweede.

Uiteindelijk heb ik ZEER weinig gevaren met dat schip in de 2,5j dat ik het had. Vanaf 4Bf kwam ik niet meer buiten en onder 4Bf ging alles, maar dan ook zowat alles, me voorbij.

Dat het 3 maand na aankoop in de verkoop ging zegt genoeg. Grootste miskoop van mijn leven geweest. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl