brambo schreef :
Maar misschien moet ik ook mijn baard laten staan.
Ik heb nog geprobeerd een gesprekje met hem aan te knopen, want hij kwam uiteindelijk min of meer naast me te liggen, maar hij had niet zo'n zin in een praatje, geloof ik. Op mijn constatering dat ik zijn 'recht achteruit' manouevre, in relatie tot het (veronderstelde) karakter van zijn boot, heel bijzonder vond, kwam eigenlijk geen reactie.
Zo'n lange doorlopende kiel, laat zich amper beinvloeden door een klein roertje ervoor in de achteruit vaarrichting. Een lange kiel heeft ook geen draaipunt in het midden. Bij een 25' boot is de lange kiel ook een stuk korter dan bij een langere boot.
Dat lijken mij eigenlijk allemaal argumenten die er op wijzen dat een langkieler juist wel makkelijk recht achteruit vaart.
Ik denk overigens dat wielwerking van de schroef niet is voorbehouden aan langkielers. Ik voer een paar dagen geleden mee op de boot van Waterblok. Die boot heeft een vleugelkiel, die niet erg diep steekt, maar ook niet erg lang is. Ook die boot had een vrij sterke wielwerking.
Zoals al vaker is geconstateerd, is het meer de plaats van de schroef, dan de hoedanigheid van het onderwaterschip, die bepaald of er al dan niet sprake is van wielwerking. Boten met een saildrive hebben het vaak niet of nauwelijks.