Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Met een Dufour 2800 richting noord ?

Met een Dufour 2800 richting noord ? 23 juni 2019 15:22 #1057417

Dat is gewoon goed zeemanschap! Je manier van varen aanpassen aan de mogelijkheden. Helemaal prima, lijkt me. Maar als bezig bent met het kiezen van een geschikte boot voor deze doeleinden?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 23 juni 2019 15:30 #1057421

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
steef ton schreef :
Dat is gewoon goed zeemanschap! Je manier van varen aanpassen aan de mogelijkheden. Helemaal prima, lijkt me. Maar als bezig bent met het kiezen van een geschikte boot voor deze doeleinden?
Dus nog steeds de vraag aan ts, of het hem puur gaat om zeezeilen, of om de bestemming.
Zo vind ik het erg leuk om op de engelse rivieren te zeilen en daar dan een verlaten ankerplekje te zoeken.

Maar ik zie mezelf dan ook als een 'modderkruiper' zonder mogelijkheid tot droogvallen. :S
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 23 juni 2019 15:35 #1057422

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
PvO schreef :
steef ton schreef :
Ja maar, bovenste beste YB, TS geeft toch duidelijk aan, nu meermaals, dat hij wil zeezeilen, oa Engelse kust. En 3Noreen kent die Engelse haventjes volgens mij van haver tot gort. Dan is wat hij zegt toch een heel goede bijdrage?
3Noreen vaart een multihul.
Ik ben aan de engelse oost en zuidkust al heel wat keren blij geweest met mijn diepgang van een goeie meter.

De beperking van mijn kiel merk ik vooral hoog aan de wind (30 graden of minder schijnbare wind) met korte golven.
Die omstandigheden probeer ik dan ook zoveel mogelijk te vermijden.

3Noreen was pas heel laat in zijn leven zo verstandig geworden een multihull te bouwen. Daarvoor altijd met een loodverplaatser gevaren. :blush: De eerste keer dat ik naar de oostkust van Engeland was in 1976. Er zijn weinig stukjes modder die ik daar niet ken. De backdoor van de Thamse naar Roach is het enige wat ik ken dat wel heel erg een uitdaging is voor een kiel van 2 meter. Ik herinner mij een angstige nacht met een vinkiel van 1,7m gestut door de spinakerboom droogvallend. Niet een aanrader. :S
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 23 juni 2019 15:40 #1057425

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
De gemiddelde range van het doodtij aan de oostkust Engeland is ± 2,3 meter. Ik zou niet weten welke drempel je niet overkomt met een diepe kiel versie van de Dufour als je in aanmerking neemt dat je daarná niet wilt droogvallen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 23 juni 2019 15:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 23 juni 2019 16:25 #1057440

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Een ander kiel monteren, zover zou ik niet gaan.
De korte kiel spreekt me aan omdat er zo inderdaad meer vaarwater te bereiken is. Minder scherp en minder snel deren me niet zo gauw. Dat hangt inderdaad af van welke zeiler je bent.
De vraag is vooral of de korte kiel bij woelige zee nog comfortabel zeilt en “vertrouwen inboezemt”. Ook dat, besef ik, hangt af van welke zeiler je bent. Heeft/geeft de langer kielversie meer stabiliteit en meer comfort als de zee wat nukkig wordt ?
Puur de diepgang zegt natuurlijk weinig. Een zware langkieler van 1m diep gaat minder snel bokken dan mijn etap met 1m45. Lengte, ja, maar ook vorm en hoe zwaar is dat ding die daar onder hangt ifv het totaal. Om niet door alle data te moeten gaan, en dat te proberen te interpreteren, dacht ik hier wat ervaringsdeskundigen te vinden. Wat zeker het geval is, Begrijp me niet verkeerd.
Ik heb niet de financiële ruimte om even een kortkieler te kopen en te kijken of die me wel bevalt. En zoniet dan voor een langere kiel te gaan.
Die korte kiel is gemaakt met een bepaald doel voor ogen. En die vast niet direct woelige zee opzoeken. Maar dat wil niet zeggen dat het dan helemaal niet te doen is.
Laatst bewerkt: 23 juni 2019 16:45 door Berghut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 23 juni 2019 16:31 #1057442

Hangt een beetje van de kiel af (hobbelpaard effect bijvoorbeeld bij extreme kielen), maar anders: ja. Geen ervaring met de Dufour, maar een waarschip 900 is ook een "gewone" zeilboot en daarbij maakte het zeer wel flink uit (diepte van 1,9m tegenover 1,5m).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 23 juni 2019 16:34 #1057444

Los van de kiel, is een dergelijk scheepje constructief sterk, varen er al meer van deze rond op langere en verre bestemmingen? Ik lees er niet zoveel over.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 23 juni 2019 16:34 #1057446

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
Minder hoog en minder snel kan je dan minder deren maar bedenk wel dat dat op zee, waar de afstanden veel groter zijn, veel meer invloed heeft op de ETA dan op "de plas".

De 2800 op zich zal het best kunnen, mits de boot, het tuig en motor in goede staat verkeert.
Laatst bewerkt: 23 juni 2019 16:37 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 23 juni 2019 16:41 #1057448

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Als het tegen zit met een zuidwest 4 kom je met een kort bootje als de Dufour en een korte kiel de staat van Dover niet door. Als je het niet erg vind om je geplande vakantie naar de kanaaleilanden van drie weken te laten eindigen in Nieuwpoort is er natuurlijk niets op tegen. Maar als je jou ambities niet zo makkelijk opzij kan zetten wordt het knap ongezellig aan boord weet ik uit eigen ervaring.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 23 juni 2019 17:56 #1057470

Berghut schreef :
Een ander kiel monteren, zover zou ik niet gaan.
De korte kiel spreekt me aan omdat er zo inderdaad meer vaarwater te bereiken is. Minder scherp en minder snel deren me niet zo gauw. Dat hangt inderdaad af van welke zeiler je bent.
De vraag is vooral of de korte kiel bij woelige zee nog comfortabel zeilt en “vertrouwen inboezemt”. Ook dat, besef ik, hangt af van welke zeiler je bent. Heeft/geeft de langer kielversie meer stabiliteit en meer comfort als de zee wat nukkig wordt ?
Puur de diepgang zegt natuurlijk weinig. Een zware langkieler van 1m diep gaat minder snel bokken dan mijn etap met 1m45. Lengte, ja, maar ook vorm en hoe zwaar is dat ding die daar onder hangt ifv het totaal. Om niet door alle data te moeten gaan, en dat te proberen te interpreteren, dacht ik hier wat ervaringsdeskundigen te vinden. Wat zeker het geval is, Begrijp me niet verkeerd.
Ik heb niet de financiële ruimte om even een kortkieler te kopen en te kijken of die me wel bevalt. En zoniet dan voor een langere kiel te gaan.
Die korte kiel is gemaakt met een bepaald doel voor ogen. En die vast niet direct woelige zee opzoeken. Maar dat wil niet zeggen dat het dan helemaal niet te doen is.
Juist om die reden zou ik het advies van 3Noreen ter harte nemen. Kies meteen een boot die geschikt is voor het door jouw uitverkoren zeilgebied. En diepgang zegt in zoverre wel wat, dat de hydrodynamische (en ook aerodynamische) krachten vooral veroorzaakt worden door het voorste 3de gedeelte van een geschikt stroomlichaam. Dus hoe langer de leading edge (voorkant) hoe groter die kracht. Maw: een lange kiel (en een lang voorlijk) is efficiënter dan een kort. Een scheepje met ondiepe kiel of een langkieler heeft hierdoor vrijwel altijd meer oppervlak nodig voor eenzelfde laterale weerstand en dus een groter nat oppervlak en dus een mindere lift/drag-verhouding. Dus zelfs als de kielen zo ontworpen zijn dat het richtmoment voor beide boten gelijk is bij twee boten, waarbij de ene een diepere kiel heeft dan de andere, maar verder identiek, dan nog is de diepere kiel in het voordeel.
Maar als jouw interesse vooral een boot is waarmee je ook (Engelse) rivieren op kunt en op de Friese meren wil blijven kunnen genieten, dan telt zoiets natuurlijk minder. Zie bijvoorbeeld PvO: met een scheepje met een ondiepere kiel kun je ook best naar Engeland. Dat gaat dan alleen anders en het kan zijn dat je onderweg je bestemming zult moeten veranderen (zie opmerkingen 3Noreen).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 23 juni 2019 18:49 #1057489

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Bestemming passen wij aan het begin van de vakantie altijd aan aan de wind, tegen een zuidwest 4 op boxen richting de kanaaleilanden is niet mijn hobby. Waarschijnlijk ook niet als ik een lange kiel zou hebben.
Zo zijn we ook in Denemarken beland.
Dit jaar staat Noorwegen op de planning.
Maar als de wind aan het begin van de vakantie tegen is, wordt het waarschijnlijk frankrijk.

Ik beweer overigens niet dat je met een lange kiel bepaalde havens niet binnen kan lopen, wel dat je er eerder in of uit kan.
Dit geef je wat meer ruimte in je planning.
Ook compenseert het de vermeende traagheid van een kort kieler.
Is snelheid overigens belangrijk voor je, dan zou ik een zo lang mogelijke boot kopen, of een tri...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 23 juni 2019 18:50 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 23 juni 2019 18:58 #1057494

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
PvO schreef :
Is snelheid overigens belangrijk voor je, dan zou ik een zo lang mogelijke boot kopen, of een tri...

Wij konden van Poole naar de Portland Bill een 85ft voorblijven in ZW 4-5. :P Ok er moest wel een rif uit. :silly:
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 23 juni 2019 19:25 #1057509

PvO schreef :
Is snelheid overigens belangrijk voor je, dan zou ik een zo lang mogelijke boot kopen, of een tri...
Ik zit, net als berghut, aan een beperkt budget. Een tri met wat binnenruimte ligt geheel buiten bereik, evenals een langere boot, die overigens weer andere nadelen heeft. Ik heb het voor mij max bereikbare en heb dat zo goed mogelijk geoptimaliseerd. Ook omdat ik niet persé snelheid omwille van de snelheid wil, maar omdat ik vind dat dit fijner en comfortabeler vaart. Makkelijker door golven, beter op het roer, rustiger in de vaart. En voorspelbaarder wat te bereiken doelen betreft.
Dus ik denk dat ik wat dat betreft Berghut wel een beetje begrijp, al zijn mijn doelen wellicht anders. Je bootje blijft een compromis, dus die doelen kennen is fijn, evenals de manier waarop je die kunt bereiken en dus weten wat wel en wat minder werkt.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 23 juni 2019 20:16 #1057533

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7576
Van YBW.COM forum:

De vraag:
As in my other post, I am looking into buying a Dufour 2800 with shallow fin keel. I wonder if anyone has experience of these yachts and what they are like in different sea / weather conditions. e.g. light air, rough seas, up and down wind sailing etc.

Een antwoord:
I've had one for fifteen years. Sold it only to upgrade to a 31 footer. The '2800' refers to the tonnage, she is in fact 27 feet. I've done maybe 30 channel crossings with her, and sailed 5000 miles between Normandy,IOW and Holland. She's a safe boat, most masts (there are about three different makes) are very sturdy. In bad weather, a sprayhood is no luxury, and she is a bit lively; but I've never have been in trouble in a force 7/8. I remember sailing from Portsmouth to Eastbourne together with two other sailboats of similar size in marginal weather. We arrived first, and the other two boats both had to throw away a bag of broken crockery. Not so much as a cup was chipped on ours, although we only have porcelain in the galley.
The 2800 is a bit undercanvassed, which contributes to the handling (the rare CS model has a taller mast). As always, reef early. If there is pressure on the tiller, you have to tweak the sails; sailed her with one (OK, small) reef in the mainsail most of the time. BTW, the hull shape is different from the 27, making comparison slightly difficult.
Very few negative points. The original engine is one of the tough Volvo MD series, and spares are getting rare and expensive ( check the exhaust elbow); the waterpump is a bit undersized. Check the deck for weak spots, a well known problem.
But generally, they are very well made; hundreds were sold in France and Holland. At the time of manufacture, the firm was partly owned by the French Governement, and they tended to subsidize the plant heavily as a means of stimulating employment.


Overigens heeft de boot standaard een diepgang van 1,52m en dat vind ik niet verkeerd.
Mijn ervaring gaat over een 34 voeter met tandemkiel van 1,32m. Is wel een ander type kiel dan een ingekort ouder type.
Laatst bewerkt: 23 juni 2019 20:19 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 23 juni 2019 20:31 #1057539

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7576
www.remi-bato.com/dufour-2800-essais.htm#null

Hier twee testen van de 2800.
In één ervan staat een foto van de ondiepe kiel. Deze zou niet 1,3m zijn, maar slechts 1,2m.
Als ik naar de vorm kijk, dan zou ik het niet doen.
Goed voor binnenwateren of droogvallende, beschutte kusten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 04:54 #1057577

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Kort antwoord buiten verschillen in zeileigenschappen:
Ja, met die boot kan je zee op. Als je je boel voor elkaar hebt en hij dus fit is, gaat die boot gewoon op genoemde bestemmingen aan komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 10:24 #1057663

Nou, dat denk ik ook. Dat kan met een rubberbootje trouwens ook en zelfs zonder boot kun je het kanaal over. ;)
De vraag is of het ook nog een beetje plezierig kan. Dat was volgens mij de strekking van de vraag van TS.
En daar denk ik wat genuanceerder over. Inderdaad, vanuit mijn wensen en ervaringen, dus daar zal TS zelf het een en ander voor moeten gaan invullen.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 10:28 #1057664

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Ilex schreef :
Goed voor binnenwateren of droogvallende, beschutte kusten.

Droogvallen met een kielboot?

Toegegeven; je kan beter met een korte, dan met een lange kiel droogvallen; eenmaal drooggevallen lig minder scheef, zeg maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 10:40 #1057667

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Ilex schreef :
Overigens heeft de boot standaard een diepgang van 1,52m en dat vind ik niet verkeerd.
Mijn ervaring gaat over een 34 voeter met tandemkiel van 1,32m. Is wel een ander type kiel dan een ingekort ouder type.

Als je de plaatjes bekijkt van de versie met de ondiepe kiel (zie de link in je latere pots), dan kun je concluderen dat er bij de Dufour 2800 ook geen sprake is van een "ingekort ouder type".

De ondiepe kiel van 2800 heeft een andere vorm dan de kiel van 1,52. Zowel van opzij, als van voren gezien. De ondiepe kiel heeft een soort bulb, waardoor het zwaartepunt van de ballast mogelijk niet eens heel veel minder diep ligt dan dat van de diepe kiel. In hoeverre de kenterhoek van de boot met korte kiel dus sterk afwijkt van die met de diepstekende kiel is dus maar helemaal de vraag.

De loefwaardigheid met de diepere kiel zal zeker wat beter zijn dan die met de ondiepe.

TS moet zelf maar beslissen wat hij belangrijker vindt
Laatst bewerkt: 24 juni 2019 10:47 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 10:46 #1057671

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
3Noreen schreef :
De backdoor van de Thamse naar Roach is het enige wat ik ken dat wel heel erg een uitdaging is voor een kiel van 2 meter. Ik herinner mij een angstige nacht met een vinkiel van 1,7m gestut door de spinakerboom droogvallend. Niet een aanrader. :S

Met die backdoor naar de Thamse bedoel je waarschijnlijk Havengore?

Ben je ook al eens door Raysand Channel gevaren? Ik niet, maar misschien kan ik wat leren van je ervaring daar. Handige afsteek van de Crouch naar de Blackwater.

Verder zijn er natuurlijk de drempels van de Ore en de Deben. Ook de entree van Southwold is niet al te diep, in de buurt van LW.
Zoals PvO zegt: met minder diepgang zijn de marges groter en is er een grotere scope qua tijd om bepaalde plekken te bereiken/passeren.
Laatst bewerkt: 24 juni 2019 11:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 13:55 #1057730

Met een snellere en/of loefwaardigere boot ben je (soms) eerder bij die obstakels; met een ondiepere boot kun je er eerder over ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 14:25 #1057741

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7576
Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Goed voor binnenwateren of droogvallende, beschutte kusten.

Droogvallen met een kielboot?

Toegegeven; je kan beter met een korte, dan met een lange kiel droogvallen; eenmaal drooggevallen lig minder scheef, zeg maar.

Dus jij denkt dat je alleen kan droogvallen met optrekbare kiel of platbodem?
:woohoo:

Lees ook even de Franse tekst onder de foto...
Laatst bewerkt: 24 juni 2019 14:27 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 14:28 #1057742

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7576
Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Overigens heeft de boot standaard een diepgang van 1,52m en dat vind ik niet verkeerd.
Mijn ervaring gaat over een 34 voeter met tandemkiel van 1,32m. Is wel een ander type kiel dan een ingekort ouder type.

Als je de plaatjes bekijkt van de versie met de ondiepe kiel (zie de link in je latere pots), dan kun je concluderen dat er bij de Dufour 2800 ook geen sprake is van een "ingekort ouder type".

Vergeleken met de ondiepe kiel die ik aangeef wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 15:25 #1057760

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Goed voor binnenwateren of droogvallende, beschutte kusten.

Droogvallen met een kielboot?

Toegegeven; je kan beter met een korte, dan met een lange kiel droogvallen; eenmaal drooggevallen lig minder scheef, zeg maar.

Op de foto's zijn dit ook een dufour 2800, volgens internet.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 15:27 #1057761

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Ilex schreef :
Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Overigens heeft de boot standaard een diepgang van 1,52m en dat vind ik niet verkeerd.
Mijn ervaring gaat over een 34 voeter met tandemkiel van 1,32m. Is wel een ander type kiel dan een ingekort ouder type.

Als je de plaatjes bekijkt van de versie met de ondiepe kiel (zie de link in je latere pots), dan kun je concluderen dat er bij de Dufour 2800 ook geen sprake is van een "ingekort ouder type".

Vergeleken met de ondiepe kiel die ik aangeef wel.

De tandemkiel waar jij het over hebt is in deze draad niet zo relevant.

Waar het mij om gaat, is dat de ondiepe kiel van de Dufour 2800 specifiek is ontworpen met het oog op die beperkte diepgang. Zoals jij die kiel beschrijft zou je de indruk kunnen krijgen dat men heeft volstaan met het inkorten van de 1,52 m.-kiel en verder niets heeft gedaan aan een andere gewichtsverdeling Dat laatste is duidelijk niet het geval. De ondiepe kiel is geoptimaliseerd in relatie tot die beperkte diepgang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl