Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Catalina Yachts (Catalina 30)

Catalina Yachts (Catalina 30) 19 sept 2019 20:40 #1085106

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3793
Mooi was dat he! Nu ik erover nadenk is het de verre voorbode van foilen geweest

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Voor zeilen maak ik tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 19 sept 2019 20:44 #1085109

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6665
Heb je iets genuttigd dat je zulke dingen denkt ;)
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 19 sept 2019 21:05 #1085122

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
Beauty schreef :
Maar hier waren de boot en kiel aan elkaar aangepast.
Dat is wat anders dan een vleugelkiel onder een bestaand bootje vastbouten.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 20 sept 2019 05:19 #1085153

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3793
holtere schreef :
Heb je iets genuttigd dat je zulke dingen denkt ;)

Was het maar waar. Het plan van die kiel was opwaartse lift, foilen is dat in een veel extremere vorm.
Eigenlijk heeft het zelfs nog lang geduurd totdat men zo ver was.
Voor zeilen maak ik tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 20 sept 2019 06:54 #1085167

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Citaat van @zeiltheorie.nl


6 Hoe werkt een vleugelkiel?
Een vleugelkiel trekt de boot dieper het water in, de vleugel trekt de boot dus naar loef bij grotere helling waardoor de rest van de kiel minder kracht naar loef hoeft te geven.

Meestal is de prestatie van een schip met een vleugelkiel slechter als van een schip met een diepstekende kiel.
Een vleugelkiel steekt meestal minder diep, waardoor het de oplossing kan zijn voor boten die wat ondieper vaarwater willen kunnen aandoen.

En geloof mij, hoogte varen op stromend water lukt met een vleugelkiel heel goed!
Jeanneau 349
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 20 sept 2019 07:25 #1085178

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6665
Dat dacht ik dus ook. De vleugel lift niet maar trek naar onderen.
Anti-lifter dus...
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 20 sept 2019 10:20 #1085246

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6284
Hoe weet die kiel dat het stroomt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 20 sept 2019 10:58 #1085257

Beauty schreef :
Hoe weet die kiel dat het stroomt?

Dat proeft 'ie aan het zout!
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 20 sept 2019 11:08 #1085261

ned195 schreef :
Citaat van @zeiltheorie.nl


6 Hoe werkt een vleugelkiel?
Een vleugelkiel trekt de boot dieper het water in, de vleugel trekt de boot dus naar loef bij grotere helling waardoor de rest van de kiel minder kracht naar loef hoeft te geven.

Meestal is de prestatie van een schip met een vleugelkiel slechter als van een schip met een diepstekende kiel.
Een vleugelkiel steekt meestal minder diep, waardoor het de oplossing kan zijn voor boten die wat ondieper vaarwater willen kunnen aandoen.

En geloof mij, hoogte varen op stromend water lukt met een vleugelkiel heel goed!

Dieper het water in, dat lijkt me extra waterverplaatsing?
En dat doet ie dan ook als je rechtop vaart, want de AoA van de vleugel staat vast.
Helling hoort natuurlijk niet groter dan 20 a 25 graden te zijn, want anders gaat de rompvorm teveel remmen. Bij zo'n hoek is de extra waterverplaatsing een flink aantal malen groter dan de naar loef trekkende kracht. Netto/netto lijkt het me alleen snelheidsverlies op te leveren.

Ander puntje: er is een groot verschil tussen hoog aan de wind liggen en hoog aan de wind varen.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 20 sept 2019 11:08 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 20 sept 2019 11:09 #1085263

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6284
www.sea.museum/2013/09/24/aust...winged-keel-and-more

Nergens ook maar iets wat wijst dat de Winged Keel van de A II zorgde voor meer hoogte door het 'trekken' van de wings. Wat ik wel lees is lager gewicht, meer zeildragend vermogen, betere pre start manoeuvreerbaarheid, minder drag etc. maar niets over het naar 'beneden' trekken van de boot.

Graag lees ik waar die eigenschap op voorhand wel was toegedicht aan het ontwerp.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 20 sept 2019 11:42 #1085270

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6665
Trekken is misschien niet helemaal correct.
Er staat me iets bij dat de stroming tussen wing en bodem verbetert voor de kiel door wat extra druk. Er wordt wat water samengeperst oftewel de kiel trekt. Geen garanties op de theorie..... ;)
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 20 sept 2019 11:53 #1085271

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 674
RobinDrifter schreef :
Een Jeauneau staat me ook wel aan rond de 28 a 30 voet. Nog tips waar ik naar moet kijken aangezien er veel verschillende soorten en types zijn ?

Even goed letten of de wrangen goed zijn, die zijn niet zo zwaar uitgevoerd. Repareren is duur geintje.

En binnenbekleding laat na tijdje los, ook een leuke klus.

Verder is mate van onderhoud belangrijk. Je koopt een oude boot, dus zonder goed onderhoud is veel oud of versleten (motor, zeilen, lijnen, verstaging, wc, bekleding, teak, roerlager, gasinstallatie, instrumenten, etc.)
Laatst bewerkt: 20 sept 2019 12:00 door H4O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 23 sept 2019 06:34 #1086021

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Beauty schreef :
www.sea.museum/2013/09/24/aust...winged-keel-and-more

Nergens ook maar iets wat wijst dat de Winged Keel van de A II zorgde voor meer hoogte door het 'trekken' van de wings. Wat ik wel lees is lager gewicht, meer zeildragend vermogen, betere pre start manoeuvreerbaarheid, minder drag etc. maar niets over het naar 'beneden' trekken van de boot.

Graag lees ik waar die eigenschap op voorhand wel was toegedicht aan het ontwerp.

Gr Michel

Ik ken het resultaat alleen uit de praktijk. Ik vaar met een nieuwe Jeanneau 349 met vleugelkiel. Aan de wind varend naar terschelling komt er een moment dat je van stroom mee op de blauwe slenk naar stroom tegen op de west Meep gaat. Waar menig kuilengravende diepkieler met de stroom wordt meegesleurd, blijft mijn dame prachtig op hoogte lopen.
Het negatieve effect is er helaas ook: bij weinig wind wordt ik voor de wind door alles en iedereen ingehaald. :( Ik " kleef" dan een beetje aan het water.

De ideale hellingshoek voor mijn boot is 20 graden (stand van de roerbladen). Schuiner biedt geen voordeel, dus reven. Rechterop biedt hellaas ook geen voordeel.

Waar, dankzij de vleugelkiel steek ik maar 1,5 meter diep en kan ik op heel veel plekken varen.
Jeanneau 349
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 23 sept 2019 07:29 #1086043

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6284
Kan me de voordelen qua diepgang zeker voorstellen. Je reactie roept wel een vraag op. Wat heeft de stroom hier mee te maken? Als je daar hoger vaart dan de rest zou je toch altijd hoger moeten varen dan de rest? Die kiel werkt of werkt niet, stromend of geen stromend water.

Daarbij een klein detail, ik schreef ook niets over jouw kiel, ik zeg alleen iets over 1 succesvolle vleugelkiel waarbij ik voor de werking van die kiel niets kan vinden over dat de boot hoger zou lopen omdat de 'wings' de boot naar loef zouden trekken. Als er al een winged keel bestaat waarover het een en ander is geschreven dan is het deze. Ik sta uit interesse zeker open voor bronnen die deze eigenschap wel aan dat ontwerp toedichten. Mogelijk heeft de ontwerper van jouw kiel die eigenschap er wel in gekregen, kan alleen überhaupt nergens vinden dat er ook maar 1 winged keel bestaat (onder productieschepen) die specifiek hiervoor ontworpen is / het schip hoger laat varen dan een vinkiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 23 sept 2019 08:22 #1086061

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
ned195 schreef :
Beauty schreef :
Ik ken het resultaat alleen uit de praktijk. Ik vaar met een nieuwe Jeanneau 349 met vleugelkiel. Aan de wind varend naar terschelling komt er een moment dat je van stroom mee op de blauwe slenk naar stroom tegen op de west Meep gaat. Waar menig kuilengravende diepkieler met de stroom wordt meegesleurd, blijft mijn dame prachtig op hoogte lopen.

Elk project dat zich in de stroom bevind zal meegesleurd worden, ongeacht wat er onder dat project hangt. ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 23 sept 2019 08:30 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 23 sept 2019 09:03 #1086081

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6665
De vinkielen die we meestal zien onder "onze" bootjes hebben geen enkele relatie met de wingkiel van de racer Australia.
De vinkielen onder de toerbootjes brengen extra gewicht aan bij een ondiepe kiel en hebben hooguit de aanduiding in vorm en idee van een effectief vleugelprofiel.
De australie heeft een uitgekiend profiel aan die vleugel zitten en die zit er niet om gewicht toe te voegen. Diepgang speelt geen rol bij die dingen maar hydrodynamica wel.
Kun je wel over dromen maar tis echt anders :laugh:
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Laatst bewerkt: 23 sept 2019 09:03 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 23 sept 2019 09:07 #1086085

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Dan kon die kuilengraver gewoon niet zeilen! ;-)
Jeanneau 349
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 23 sept 2019 09:34 #1086100

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
ned195 schreef :
Dan kon die kuilengraver gewoon niet zeilen! ;-)

Troost je maar met deze gedachte ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 23 sept 2019 09:46 #1086103

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6284
Niet om gewicht toe te voegen? Uit de link die ik plaatste:

….The wings were made quite large which concentrated more of the lead ballast lower down, an improvement to stability and therefore the yacht’s speed. At the same time Lexcen was looking at an inverted or upside down keel profile, so that the longest chord and greatest mass was now at the base, not where it met the hull. This upside down profile and additional weight in the wings ensured that the ballast keel’s centre of gravity was now significantly lower than a conventional 12 metre design, as well as being a more efficient shape...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 23 sept 2019 10:06 #1086112

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6665
Ja, je kunt lezen wat je wilt. Natuurlijk voegt het gewicht toe maar daarnaast ook de werking van het profiel.
Als je jouw link leest:
www.sea.museum/2013/09/24/aust...winged-keel-and-more

Lees je ook dat hij experimenteert met het endplate effect.
Mijn punt is dat zijn een prachtig uitgewerkt vleugeltjes hadden en de meeste jachtjes tegenwoordig een dikke klomp ijzer waarin je hooguit enige gelijkenis kunt ontwaren met een vleugel, laat staan endplate.
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 23 sept 2019 10:12 #1086113

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6284
Ik lees niet wat ik wil, ik probeer te lezen wat er staat. En ja ik heb het hele artikel, en meer over die kiel, gelezen. Een eindplaat voegen aan een vleugelprofiel laat de zaak beter werken. Het object naar 'loef trekken' doet het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 23 sept 2019 11:12 #1086141

Beauty schreef :
Het object naar 'loef trekken' doet het niet.

Maar misschien trekt het wel het object tegen de stroom in ;-)
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 23 sept 2019 11:56 #1086153

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
holtere schreef :
De vinkielen die we meestal zien onder "onze" bootjes hebben geen enkele relatie met de wingkiel van de racer Australia.
De vinkielen onder de toerbootjes brengen extra gewicht aan bij een ondiepe kiel en hebben hooguit de aanduiding in vorm en idee van een effectief vleugelprofiel.
De australie heeft een uitgekiend profiel aan die vleugel zitten en die zit er niet om gewicht toe te voegen. Diepgang speelt geen rol bij die dingen maar hydrodynamica wel.
Kun je wel over dromen maar tis echt anders :laugh:

Volgens de wetten van de aerodynamica kan een hommel helemaal niet vliegen! De hommel bewijst anders.
Mijn bootje heeft bewezen dat mijn vleugeltjes effect hebben, zowel positieef als negatief!

En misschien dat een vleugelkiel van 15 jaar terug iets minder ontwikkeld is dan die van 4 jaar terug.
Jeanneau 349
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 23 sept 2019 12:01 #1086155

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Maar even on-topic...

Er liggen twee Catalina's 320 bij ons in de haven en ik vind ze erg mooi en doordacht qua vormgeving, interieur en dekindeling.
Of ze de snelste op de plas zijn met zeilen?..... Boeie!
Het gaat er toch dat jij met een big smile je rondje vaart. Er is altijd wel iemand sneller.
Jeanneau 349
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Catalina Yachts (Catalina 30) 23 sept 2019 13:31 #1086191

Dat is zeker waar, echt wedstrijdzeilen wordt het toch niet.. en anders win ik het wel op tactiek ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.353 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl