freek1970 schreef :
Kolibri 660, vaste kiel maar je hebt maar 90 cm diepgang dus kan in Friesland bijna overal komen, snelle zeilert degelijk Nederlands fabrikaat, en door ontbreken mastbuis in kajuit, ruimte als een balzaal van binnen.
Freek
Hele leuke boot, maar ik vrees at ik de vereniging niet kan overtuigen dat het een goed idee is om een houten boot te kopen (ook als niet alle voorordelen terecht zijn).
Andreaquila schreef :
ik begin steeds meer te twijfelen aan de waarde van dat "degelijk Nederlands fabrikaat". Om de haverklap zie ik Nederlandse bootjes hier op het ZF langs komen met grote structurele problemen. Laten we eerlijk zijn: hoeveel boten worden er nog in NL gebouwd, en hoeveel in Frankrijk of Kroatië? Zijn we niet gewoon wat chauvinistisch met dit soort uitspraken?
Herkomst van een boot vind ik niet zo interessant. Je hebt in Nederland werven die topkwaliteit bouwen, maar vast ook genoeg beunhazen die rotzooi produceren. Hetzelfde geldt voor Frankrijk, Duitsland, Polen etc. Het lijkt mij dus beter om een boot te beoordelen op hoe degelijk hij in elkaar zit (hoewel dat niet alttijd makkelijk is te beoordelen) en wat voor kwaliteit beslag en tuigage erop zit.
wwwillem schreef :
Over hout gesproken / buiten de lijntjes kleuren... Voor een appel en een ei een paar kwarttonners kopen, door de klus commisie na het seizoen laten bijschilderen en met verder minimaal onderhoud in een paar jaar afschrijven?
Kon wel eens een behoorlijk kosteneffectieve oplossing zijn.
Dit is inderdaad wel geopperd toen we gingen kijken hoe we de vloot willen ontwikkelen, en zeker een manier om woor relatief weinig geld veel leuke (wedstrijd)zeilerij te krijgen. Ik zal jullie niet vermoeien met alle argumenten die bij dit besluit zijn gevallen, maar uiteindelijk was er vanuit de vereniging vrij brede consensus dat we iets zoeken dat valt binnen de eisen die in de TS staan genoemd.
Rinus schreef :
In de Poolse straat heb je ook nog Deltania, Skippi, Sailart, Sixfor4, Maxus 22, Scandinavia 650. Ga je voor sneller en moderner (en duurder) dan kom je terecht bij de Seascape 24(tegenwoordig Beneteau First). Maar dan zal je ook wel weer met diepgang zitten.
Polen is wel een beetje het mekka van de betaalbare kleine kajuitbootjes geworden, omdat er voor westerse werven blijkbaar geen droog brood aan valt te verdienen. Je noemt wel een paar leuke opties die het bekijken waard zijn. Komend weekend gaan we in ieder geval met een Maxus 21 varen, ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Keezx schreef :
Nu wel
. Maar ik denk niet dat het is wat we zoeken.