de HR29,ontworpen door Olle Enderlein, is zonder meer een zeer goed zeilende en zeegaande boot.
Dat er een heel wat sneller zijn,staat buiten kijf. Maar wat betekend snelheid op zee tegenover comfortabel en veilig zeilen als je tegen een windje 6 of 7 aan moet varen?
Hoe lang houd je het vol? Snelheid gaat vaak ten kosten van andere eigenschappen,je zult het moeten rangschikken.
Verschil vanaf bouwjaar85/86 zoals eerder opgemerkt:
Op de video zie je duidelijk,dat de genualier op een eigen podest staat.
Ook zitten de teakkuipdeksels nu in een eigen polyester deksel met een betere waterafvoer (was voorheen niet zo).
Ook hadden ze later een dubbele gootsteen en grotere koelbox in de pantry.
Sommige hebben een extra luik boven in het kajuitdak.
Als je een hondekooi kiest,ontbreekt er een bakskist maar er komt een kastje in de kajuit bij en de ruimte tussen pantry en kaarttafel is iets breder.
Rond 1990 heeft de in Kiel aan de Ostsee gestationeerde Engelse Mariene een stuk of 10 exemplaren voor de "jongens in de opleiding" georderd. Die waren zonder teakdek en voorzien met lootsenkooien (soms kun je het beslag nog zien aan het hoofdschot waar de rugleuning aan vast kon) ook zijn de tussen-schotten bij pantry en kaartafel omhoog getrokken ten behoeve voor de lootskoojen). En sommige exemplaren laten zien,dat de jongens goed werden opgeleid,ze hadden ook 7 Koojen.
Maar nogmaals:de HR 29 is een beauty (volgens mij) een heerlijke zeiler en ook de kuip vond ik steets heel lekker komfortabel,veilig en ruim genoeg (vooral geen sta-in- de- weg stuurwiel en je kunt desnoods beschermd onder de buiskap zittend met de helmstok sturen)
Voor wie het iets pittiger en sneller wil maar zeker even komfortabel:
Victoire 933 !!! Diepgang 185 0f 135/145
Groet,jürgen