Yellow Boat schreef :
daarvoor heb je toch echt wel 4-4,5 pk/ton nodig.
Die vuistregel gaat echt niet op. Benodigd vermogen is niet afhankelijk van het boot gewicht.
Boten waar ik veel mee geevaren heb
- Kolibri 560, 5 pk voor 600 kg > 8.3 pk per ton, was vaak knudde.
- Waarschip 1010, 9 pk met 2,5 ton > 3.6 pk per ton, met een beetje wind/golven op de neus kwam je de haven niet meer uit.
- vd Stadt 34, 18 pk met 6.5 ton > 2.8 pk per ton, is altijd voldoende geweest.
- Jade 44, 60 pk met 15 ton > 4 pk per ton, veel meer vermogen als we ooit gebruikt hebben.
- E-50, had oorspronkelijk 100pk met volgeladen 30 ton > 3.3 pk per ton, was veel te veel vermogen. Later een 80 pk erin gezet en is dan 2.7pk per ton en ook dat is veel meer als wat nodig is.
- Open 60, 8 ton met 40 pk > 5 pk per ton, met windje 6 op de neus kom je er niet meer tegenin.
- Polar 78, 90 ton met 200 pk > 2.2 pk per ton, meer als zat om zelfs flink ijs te duwen.
Zoals je ziet zijn er boten bij welke meer als zat vermogen hebben met 2 tot 3 pk per ton en boten die met 8 pk per ton nog niet uit de voeten kunnen. Een vuistregeltje als deze werkt gewoon niet. Een 20 voeter wil je al snel op rompsnelheid hebben lopen om nog ergens te komen, terwijl je bij een 60 voeter net iets meer als de helft van die snelheid al prima vind. Kleine boten hebben daarvoor dus relatief heel veel meer vermogen nodig. Brde boten, hoge tuigages, grote appendages onderwater, veel natoppervlak etc vergen ook meer motor vermogen en zijn niet bootgewicht gerelateerd.