Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 02 apr 2021 14:32 #1269146

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Ik zag Kolbri voorbij flitsen dus even reageren.

Ik heb mijn (inmiddels ex) Kolibri 560 een tijdje als trailer-sailor gebruikt, met tripjes naar de oostzee aan toe met een auto die naar ik meen ook maar max 1100-1200 kg mocht trekken. Daar zaten we wel onder. Een kolibri is behoorlijk licht van gewicht (~700kg zeilklaar) maar vaart erg goed met relatief veel binnenruimte. Het blijft een bootje van maar 5,6 meter maar veel groter kan je toch niet gaan door je beperking van je auto.

Nadeel: staat best hoog op de trailer en is daarmee niet de ultieme trailer-sailor die je op een helling er even in gooit. Maar bij veel (verenigings)havens kost hijsen een paar tientjes en dan deden wij dan, ook in Noord-Duitsland. Een klein (masten?)kraantje is vaak al voldoende. Het had met een betere trailer een stuk lager gekunt omdat bij ons de kiel OP de as staat en niet tussen de wielen maar echt lekker het water in rijden gaat niet lukken denk ik.


Qua onderhoud: als je een goede koopt of eentje goed maakt en blank hout vermijdt, is het onderhoud nauwelijks meer dan een polyester boot. Zeker het onderwaterschip, daar heb je geen werk aan dus vaker er uit halen hoeft niet. Maar over dat onderhoud zijn al divere andere topics over. Voordeel: hout schrikt af en drukt de prijs.

Kortom: er zijn zeker boten die beter beschikt zijn voor het trailerwerk. Maar of dat lukt onder de 1100kg met trailer?

Ik heb toen ook verder zitten kijken maar zal ook aan het trekgewicht van pa's auto vast. Ik was altijd wel gecharmeerd van een Clever 23 door de hefkiel maar die zijn een stukje zwaarder.
Een Fox 22 is zeker te zwaar (en daar voer ik rondjes om heen met de Kolibri), net als een Jenneau Sun 2000. Dan vind ik de FF65 leuker/lichter maar ga je ook niet redden met jouw auto. Zijn ook behoorlijk prijzig en staat ongeveer even hoog op een trailer als een Kolibri. Ik kon dus weinig leukers vinden dan de Kolibri en nam het nadeel van de benodigde kraan er maar bij.

Ik ben dus maar in de Kolbri blijven varen tot 'de grote boot' :) maar ik mis de trailerbaarheid zeker.
Laatst bewerkt: 02 apr 2021 15:10 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 02 apr 2021 15:42 #1269165

martinw schreef :
Voor wat betreft de trailer. Deze heeft een losse hellingtrailer die dan op de wegtrailer wordt gelierd. Ik vind de uitvoering met de gesplitste as(o.a.Pega) beter. Wordt het zwaartepunt lager en daardoor otstaat een betere wegligging.

Heb jij dan ooit een Varianta met Varianta trailer gehad en ermee gereden?
Nou , ik wel en talloze malen ook van huis naar de haven en terug want winterstalling had ik thuis.
En ook te water laten en weer op de trailer trekken is in je eentje heel makkelijk en zonder met de hele trailer het water in te rijden. Ik had zelfs de kabel van de trailerlier verlengt tot 25 meter ervoor.
je moet niet vergeten dat die trailer bij veel van de ruim 4000 Varianta's doe er gebouwd zijn werd meegeleverd. Die hellingwagen staat trouwens niet los op de trailer maar zit dan met twee M12 bouten vast erop en wordt aan de achterjkant vastgehouden door de opgeklapte hellingplaten. Ik zal we eens een video plaatsen van ddat traileren.
Ad
Laatst bewerkt: 02 apr 2021 15:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 02 apr 2021 16:30 #1269180

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Ad, jij wilt natuurlijk altijd gelijk hebben en dat kan je krijgen hoor.
Maar ik heb met tientallen soorten trailers en tienduizenden kilometers door Europa gecrossed(was mijn vrijwilligersbaan) en kan je zeggen dat hoe lager het zwaartepunt hoe beter de wegligging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 02 apr 2021 16:36 #1269183

martinw schreef :
Ad, jij wilt natuurlijk altijd gelijk hebben en dat kan je krijgen hoor.
Maar ik heb met tientallen soorten trailers en tienduizenden kilometers door Europa gecrossed(was mijn vrijwilligersbaan) en kan je zeggen dat hoe lager het zwaartepunt hoe beter de wegligging.

IK HEB in dit geval gewoon GELIJK omdat het eigen ervaring is.
En van dat soort irritante opmerkingen ben ik beslist niet egdient.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 02 apr 2021 16:39 #1269186

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
En ik laat me door jou niet gezeggen hoe en wat ik schrijf. Zeker omdat jij kennelijk niet wilt begrijpen dat anderen dan jij ook hun ervaringen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 02 apr 2021 16:58 #1269195

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7588
Hoe lager het zwaartepunt hoe beter, dat spreekt voor zich.
Wat niet wegneemt dat de Varianta-trailer goed ontworpen is en op het oog amper een lager zwaartepunt kan hebben.

Geen ervaring mee.
Discussie onderling helpt TS niet verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 02 apr 2021 17:03 #1269200

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Ilex schreef :
Discussie onderling helpt TS niet verder.

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik heb alleen mijn ervaring proberen te vermelden. Daar vroeg TS naar, maar ik laat het zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 03 apr 2021 19:49 #1269550

"qua onderhoud: als je een goede koopt of eentje goed maakt en blank hout vermijdt, is het onderhoud nauwelijks meer dan een polyester boot."

Dit vind ik een discutabele stelling..... Hout heeft zijn voordelen, maar Polyester is in de praktijk gewoon minder werk. Maar goed, dan gaan we enorm afdwalen... daar help ik TS ook niet mee. En wellicht vindt TS een beetje klussen niet erg. Qua gewicht is een houten boot (op trailer) wel in het voordeel t.o.v. polyester.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 04 apr 2021 07:19 #1269602

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
Als hout geen bezwaar is, zou ik eens naar een waarschip 570 kijken.
Wij hebben ter overbrugging anderhalf jaar met zo'n bootje gevaren.
Zeilt goed
Er zit veel meer ruimte in als een kolibri.
Ik weet niet wat een waarschip 570 weegt


Mast overeind en zeil klaar maken is niet met een uurtje gepiept trouwens
Dus ff een weekendje met de boot traileren ben je snel zat

Is Ts er nog?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 06 apr 2021 06:44 #1270379

  • RedGhost
  • RedGhost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Ik ben er nog, ik was enkel op een uitje met pasen en daarvoor net eventjes druk. Iedereen bedankt voor de informatie zover! Ik heb hier heel veel van geleerd :).

Mijn "angst" voor hout is ook gestilt nu, dus houten boten heb ik ook bij mijn zoekopdracht gestoken.
Ook heb ik de optie voor vaste kiel opnieuw heroverwogen. Grootste probleem waar ik dan mee zit is dat in alle jachthavens in de buurt geluidsoverlast (schuren etc tellen ook) niet mogen. Heel jammer, maar daardoor zal ik wel een "kant en klare" boot moeten kopen met interieur die aan mijn wens is. Ik heb niet hele strenge wensen voor de rest (denk ik dan toch), maar het moet er wel netjes uit (gaan) zien. Beide opties liggen dus op mijn tafel voor nu; trailerbaar of vaste kiel mits de vaste kiel maar netjes/logisch is ingedeeld



Iedereen nogmaals bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 06 apr 2021 07:26 #1270396

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7588
Dat van geluidsoverlast etc mag je waarschijnlijk met een korrel zout nemen.
In mijn vorige haven mocht schuren en werken aan de boot ook niet. Heb het hele onderwaterschip gedaan van een 34 voeter.... met stofzuiger van de haven :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 06 apr 2021 07:57 #1270412

  • RedGhost
  • RedGhost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Ilex schreef :
Dat van geluidsoverlast etc mag je waarschijnlijk met een korrel zout nemen.
In mijn vorige haven mocht schuren en werken aan de boot ook niet. Heb het hele onderwaterschip gedaan van een 34 voeter.... met stofzuiger van de haven :whistle:

Haha goed om te weten, ik zal het in mijn achterhoofd houden als het écht niet anders kan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 06 apr 2021 08:10 #1270417

precies, gewoon je netjes gedragen en overleggen met havenmeester, en zorgen dat je geen vervuiling veroorzaakt. Lijkt me niet zo'n probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 06 apr 2021 08:59 #1270432

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3097
AndreAzuree schreef :
] Qua gewicht is een houten boot (op trailer) wel in het voordeel t.o.v. polyester.
Een houten Pampus is aanmerkelijk zwaarder dan een polyester Randmeer. Dus is de houten boot hier zeker niet in het voordeel. Vergelijkbare boten qua lengte en breedte. Ik zie dus het voordeel van de een t.o.v. de andere op een trailer niet.
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 09:18 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 06 apr 2021 09:53 #1270447

Ja die vergelijking gaat niet op. een houten boot vergeleken met een zelfde type polyester boot is wel lichter. Bijv. poly-valk vergeleken met houten valk.
Ik denk dat een kolibrie 5.60 ook lichter is dan een vergelijkbare polyester boot van dezelfde afmetingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 06 apr 2021 10:38 #1270460

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7588
Was er ook geen Polybri 560?
De polyester variant van de 560?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 06 apr 2021 10:49 #1270468

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3097
AndreAzuree schreef :
Ja die vergelijking gaat niet op. een houten boot vergeleken met een zelfde type polyester boot is wel lichter. Bijv. poly-valk vergeleken met houten valk.
Ik denk dat een kolibrie 5.60 ook lichter is dan een vergelijkbare polyester boot van dezelfde afmetingen.

Een Vrijheids klasse mag in polyester en hout gebouwd worden. De kale rompen moeten volgens klasse voorschriften resp. minimaal 187 en 185 kg. wegen. Dus even zwaar. Die 2 kg zal met traileren niet veel uitmaken.
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 10:53 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 06 apr 2021 10:53 #1270471

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3097
Ilex schreef :
Was er ook geen Polybri 560?
De polyester variant van de 560?
Ja!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 06 apr 2021 12:20 #1270507

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 06 apr 2021 17:01 #1270654

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7588
AndreAzuree schreef :
Als de gegevens kloppen, weegt de poly evenveel als de houten variant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 07 apr 2021 07:40 #1270862

dat is dan misschien wel een mooie optie voor TS?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 07 apr 2021 08:05 #1270876

  • RedGhost
  • RedGhost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Toegevoegd aan mijn speurlijstje :).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 07 apr 2021 08:18 #1270885

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Volgens mij zijn van de polybri maar een paar rompjes gemaakt en dus moeilijk te vinden.
Een kaal casco kost(te?) destijds (2009) dan ook zo'n 11k en was vooral bedoeld voor mensen die wegens nostalgische rederenen door wilde gaan met een Kolibri en alle onderdelen van een slechte gewone Kolibri wilden overzetten. Want compleet ging die prijs nog eens x2. En dan heb je nog steeds een boot die niet optimaal te gebruiken is als trailer-sailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 07 apr 2021 08:35 #1270892

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
AndreAzuree schreef :
"qua onderhoud: als je een goede koopt of eentje goed maakt en blank hout vermijdt, is het onderhoud nauwelijks meer dan een polyester boot."

Dit vind ik een discutabele stelling..... Hout heeft zijn voordelen, maar Polyester is in de praktijk gewoon minder werk. Maar goed, dan gaan we enorm afdwalen... daar help ik TS ook niet mee. En wellicht vindt TS een beetje klussen niet erg. Qua gewicht is een houten boot (op trailer) wel in het voordeel t.o.v. polyester.
Alles valt of staat met het startpunt. Met een matig bootje blijf je bezig en kan je elk jaar gaan schuren en lakken. Als een houten bootje goed onder handen is genomen (meteen bij bouw of achteraf) en netjes in de epoxy staat, valt dat heel erg mee.

Mijn Kolibri had ik na een grote opknap sessie nauwelijks onderhoud aan.
Ook mijn huidige 34ft plakhouten boot is eveneens na een grote opknapsessie met epoxy systeem qua onderhoud niet meer dan Polyester. Wat wil je meer doen aan goed geschilderd hout-epoxy dan aan polyester? Daar staat geen onderhoudstermijn voor, alleen wanneer DD lak optisch minder mooi wordt (na een jaartje of 10), zou je nieuw schilderen kunnen overwegen maar nodig is het niet.
Blank hout kost wel veel extra werk. Daar blijf je mee bezig. Maar dat is een keuze (waarvan ik genezen ben).

Als de boot tenminste goed is. De 560 is nooit in epoxy gebouwd dus je moet eentje vinden die al onder handen genomen is. Die bestaan en nog betaalbaar ook. Ter vergelijk: de mijne (na het opknappen een hele goede) is destijds weg gegaan voor 2500 euro (ex motor en trailer).

ALS er iets mis is met een houten boot, is het wel meer werk. Lekke dek doorvoeren (verstaging door is een puntje bij een Kolibri) en iedere beschadiging moet je direct oppakken en verhelpen. Maar soms niet eens zo erg als een polyester boot met balsa in het dek... Mijn kiel probleem van 2 jaar terug leverde dan ook wel wat meer werk op dan het gekost zou hebben bij een polyster bootje.

De 660 zijn wel in epoxy gebouwd maar die zijn a) duurder b) groter / zwaarder (1100kg) maar c) wel een heel stuk ruimer, meer dan die meter extra doet vermoeden. Maar te zwaar voor TS.
Laatst bewerkt: 07 apr 2021 09:20 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailerbare kajuitzeilboot <1100kg 07 apr 2021 10:09 #1270948

Philip schreef :
De 660 zijn wel in epoxy gebouwd maar die zijn a) duurder b) groter / zwaarder (1100kg) maar c) wel een heel stuk ruimer, meer dan die meter extra doet vermoeden. Maar te zwaar voor TS.

Dat is ook wel logisch . Een langere boot is normaliter ook breder en hoger. dat betekent dat de inhoud , net als bij elk driedimensionaal voorwerp zoals een bol of een kubus tot de derde macht van diameter of buitenmaat omhoog gaat .
Daarom kan bijv. een 8 meter boot bijna 2,4 maal zoveel ruimte bieden als een 6 meter boot.
Klopt eigenlijk best aardig , mijn eerste boot van 6,3 meter ( inclusief aangehangen roer) had maar 3 slaapplaatsen en een kajuithoogte van noge geen 1,5 meter , de tweede van 6,9 meter al 4 slaapplaatsen en een stahoogte van 1,75 meter en 4 ( 3 en twee smalle op de dinette) slaapplaatsen en mijn huidige van 8,2 meter een stahoogte van 1,87 meter en 5 ( 4 en twee smalle op de dinette) slaapplaatsen .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.252 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl