De best wel forse wielwerking van de Aloa is mij ook bekend. Vooral recht achteruit varen gaat moeilijk. Pas bij wat meer snelheid lukt het en reageert de boot op zijn roer. Bij korte stukjes achteruit dus al van te voren veel compenseren, bijna 45 graden dwars. In mijn haven kon ik alleen op een spring de box uitkomen. Ik heb toen om een box aan de andere kant van de steiger gevraagd, en gekregen. Nu gaat het prima, zelfs met meer wind.
Je kan er ook gebruik van maken... na flink wat oefenen lukt het mij om de boot bijna om zijn as te keren.
Vooruit varen vind ik de boot goed bestuurbaar, ook zeilend, en ik heb ook een grote overlappende Genua.
De dubbele grootschoot zit bij mij ook ver naar achteren. Omdat de Aloa gebouwd is voor de verhuur in de Middellandse Zee zit er geen buiskap op maar wel vaak een bimini.
het voordeel van deze schootvoering is een lege kuip. verder vind ik de schootvoering best handig bij aan de windse koersen. Met de ene schoot trek je het grootzeil ver naar het midden en met de ander schoot trek ik dan de giek naar beneden. Een giekheerhouder heb is niet nodig. Ik heb die die wel maar die ligt in de bakskist. Ik vind deze bootjes nog best hoog aan de wind komen en haal dan regelmatig een knoopje of 5.
Als je foto's wil van onder andere het onderwaterschip, dan kan je eventueel even naar "Boten te Koop /Aloa ". Daar staan er een paar te koop waaronder ook die van mij, met veel foto's.