Weer eens een update:
Zoals gezegd bevalt het zeilen met de Marieholm IF meer dan goed, maar natuurlijk zijn er in de loop van het seizoen nog wat aanpassingen gedaan. Naast zeilen, part-of-the-fun van een zeilboot voor mij......zolang het geen dieselgedoe of elektronica is.
Allereerst wilde ik een extra zit/stuur plek hebben op de kuiprand. Daarvoor is de zeerailing wat aangepast zodat je er lekker tegenaan kunt leunen. Twee scepters zaten in de weg en zijn eruit. Een nieuwe dyneema railinglijn, extra daallijn en pvc buis met passende buisisolatie zijn gemonteerd.
Een zitplankje is gemaakt van een 30x35cm multiplex plaatje icm met een 25mm rvs buisje. Dat past in de overgebleven scepterpot en ligt los op de kuiprand, zodat hij eventueel vlot is weg te halen zonder gaten in het dek.
Foto's zijn nog van een prototype, maar het bevalt zo goed dat er intussen hout-epoxy exemplaren zijn die het hele seizoen kunnen blijven zitten.
NB ik zit ook veel in de kuip, maar zo'n extra plekje ter afwisseling is handig en geeft veel overzicht.
Omdat een Marieholm IF als-op-rails stuurt, leek mij een roerstand vastzetter wel erg handig.
Ik hoef dan niet steeds de stuurautomaat aan te sluiten als ik even iets uit de kajuit wil pakken of een lijn wil bijtrimmen.
Een rvs stripje en aluminium profiel, wat boor, flex en vijlwerk en het werkt uitstekend. Simpel, niet scherp, er blijft niks aan hangen en zit niet in de weg. In de praktijk gebruik ik de (oude) stuurautomaat nu nog maar weinig en zou zelfs wel zonder kunnen. Fijn idee is dat ik nu ook stroomloos (lege of defecte accu) thuis kan komen. De boot stuurt sowieso heerlijk en je kunt hem evt ook wel wat langere stukken met vastgezet roer varen. Bij een overstag gebruik ik dat vastzet stripje zodat de boot langzaam doordraait en ik een fok kan omzetten en aanlieren.
Mijn Marieholm IF heeft een wat korte mastrail. Bij het reven is het nodig de onderste grootzeil leuvers uit de rail te halen. Zelfde probleem had ik ook op mijn oude Victoire en daar had een vorige eigenaar een handige oplossing voor bedacht die ik nu hier heb toegepast.
De onderste 4 leuvers (in dit geval voldoende voor 2 reven) zijn losgehaald van het grootzeil en met een rijglijntje door de zeilogen verbonden. Hier per 2 leuvers een lijntje dat strak staat als het grootzeil gehesen is. Daardoor worden de zeilogen bij de leuvers getrokken en staat het grootzeil netjes langs de mast
Zodra je het zeil wat laat zakken komt het grootzeil los van de leuvers en krijg je ruimte om het reefoog in te haken. Als je het grootzeil weer strak zet na het eerste rif, trekt het bovenste lijntje het zeil weer naar de leuvers.
Foto's vertellen het verhaal.
Een ankerrol op de boeg is niet standaard, maar wel handig. Ik heb een 10kg anker met loodlijn en deze ophalen zonder schade of rugpijn gaat nu stukken beter.
Omdat die rol er nu toch op zit (en het anker niet permanent op de boeg), heb ik er gelijk de tackline van de genakker door laten lopen. Een geleideoog aan de binnenzijde van de preekstoel zorgt voor de rest en houdt de genakker hals netjes op zijn plek.
Intussen heb ik gisteren een eerste proefvaart met de nieuwe genakker achter de rug. Het gaat om een kleine maat "standard genakker" met 820cm voorlijk (voorstag Marieholm IF is 835cm) die goed past en weinig kost. Mooi vlak zeiltje als aanvulling op de oude spinakker voor halve tot ruimwindse koersen. Is wat kleiner, staat halve wind toch wat vlotter zonder boom en is wat makkelijker te bedienen met het vlagerige weer dat het gisteren was.
Voor de wind vind ik het niks zonder boom en dan zet ik net zo lief de spinakker.
NB: fijne bijkomstigheid van het neutrale stuurgedrag van de IF is dat ie ook bijna niet uit het roer loopt en je dus enorm kunt pushen met zo'n bijzeil, ook op wat krapper vaarwater waar je beperkt bent in de ruimte aan lei. Lekker bootje dus !