Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gori racing klapschroef

Gori racing klapschroef 24 dec 2022 05:58 #1447032

Wat is dan het bestaansrecht van de veel duurdere, complexere en onderhoudsgevoeligere vaanstandschroef?

Ik dacht:
-beter rendement dan klapschroef, vooral in achteruit
-tijdens zeilen minder weerstand dan een vaste schroef
Laatst bewerkt: 24 dec 2022 06:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gori racing klapschroef 24 dec 2022 07:02 #1447038

De Gori drieblad beste van twee werelden van klapschroef en vaanstand schroef.

Ik heb dat in het verleden uitgezocht met name het gedrag bij 15+ snelheden. Klapschroef kan open gaan staan en vaanstandschroef kan gaan vibreren. Geen van de schroeven boeren kon mij het tegendeel garanderen. Gori drie blad had het beste verhaal en dat is het geworden.

Gori racing klapschroef prima onder zeil maar slecht rendement vooral achteruit. Heb ik mij laten vertellen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 dec 2022 07:10 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gori racing klapschroef 24 dec 2022 08:51 #1447076

Op mijn d31 gewisseld van Gori 2 blad schroef naar vaanstand schroef in verband met notoir ( op een d31) beroerd achteruit manoeuvreer gedraag van de Gori. Door hen zelf erkend overigens.. lager rendement in vooruit is denk ik idd het geval al heb ik daar weinig klachten over..
Ik heb een maxprop.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gori racing klapschroef 24 dec 2022 10:34 #1447118

Nachtvlinder schreef :
Wat is dan het bestaansrecht van de veel duurdere, complexere en onderhoudsgevoeligere vaanstandschroef?

Ik dacht:
-beter rendement dan klapschroef, vooral in achteruit
-tijdens zeilen minder weerstand dan een vaste schroef

Er is nauwelijks verschil in weerstand tussen klap en vaan; beide vrijwel niets tov weerstand van de boot zelf en vaste schroeven (draaiend of stilstaand).

Verder heeft de vaan-Maxprop het enorme voordeel van instelbare spoed!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gori racing klapschroef 24 dec 2022 10:47 #1447125

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1400
Gori racing klapschroef prima onder zeil maar slecht rendement vooral achteruit. Heb ik mij laten vertellen.[/quote]

Bij een twee-blad zou dat wel kunnen maar bij een 3-blad Gori klapschroef zeer zeker niet, sterker nog, Gori is daarin (achteruit) het beste van alle schroeven omdat het blad volledig omdraait en je in de achteruit-stand dezelfde schroef heb als in de vooruit. Bijkomend voordeel is wanneer je `m in de achteruit-stand vooruit laat draaien dan heb je een soort overdrive waarbij je met 500 toeren minder toch dezelfde snelheid kunt varen (op glad water en niet te veel wind tegen). Ik had `m onder mijn vorige boot en zou er graag weer een willen hebben, maar ja, erg duur. Na het wiel de mooiste uitvinding.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 24 dec 2022 10:49 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gori racing klapschroef 24 dec 2022 10:48 #1447126

@BK: Ik dacht meer aan het verschil in weerstand in vertikale richting, bij stampen. Zou dat ook weinig uitmaken?
Laatst bewerkt: 24 dec 2022 10:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gori racing klapschroef 24 dec 2022 11:04 #1447131

Nachtvlinder schreef :
@BK: Ik dacht meer aan het verschil in weerstand in vertikale richting, bij stampen. Zou dat ook weinig uitmaken?

Dat hangt af van hoe de schroef gaat staan.
Als hij met de bladen (2-blads) verticaal staat is er alleen het huis van de schroef, niet de bladen, die meestampen.
Ik denk dat als hij met de bladen horizontaal (in vaan) zou stoppen dat het stampen hem dan wellicht alsnog verticaal zal zetten.
Door stampen zal hij ietsje uit de vaanstand gaan, dan gaat hij weer ietsje draaien, etc etc etc

Met een merkteken op de as (voor verticaal) zou je hem met de hand goed kunnen draaien.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 dec 2022 11:06 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gori racing klapschroef 24 dec 2022 12:10 #1447155

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
AndreAzuree schreef :
dank je IlCigno, ik mis alleen de bijlage nog...
Hmm die zin had ik er uit gehaald. De pdf’s zijn blijkbaar wat te groot en dan begint de forumsoftware te sputteren. Tevens kan het copyright problemen geven, dus graag even via PB André.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gori racing klapschroef 24 dec 2022 13:11 #1447172

ok, top, ik stuur je een PB.
Verder heeft de vaan-Maxprop het enorme voordeel van instelbare spoed!

domme vraag misschien, maar stelt zo'n maxprop tijdens het draaien zich in op de optimale spoed? (zoals bij een variomatic traploze automaat?), of stel je die handmatig in, zodat je kunt variëren in verschillende vaar-omstandigheden?


Overigens ben ik heel tevreden met de 3 blads-vaanstand schroef. Vaart vooruit hard (7,6 knoop), en achteruit veel vermogen en reageert direct. Of hij net zo weinig weerstand heeft als een klapschroef weet ik niet. Volgens baasklusje maakt het weinig uit.

Wordt er verschil gemaakt tussen klap- en vaanstandschroef in SW, ORC, IRC?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gori racing klapschroef 24 dec 2022 13:18 #1447173

AndreAzuree schreef :
stelt zo'n maxprop tijdens het draaien zich in op de optimale spoed?

Hij moet ervoor uit elkaar (op de wal).
Is dus meer iets eenmaligs, tot je de juiste spoed voor motor+boot hebt gevonden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gori racing klapschroef 24 dec 2022 13:23 #1447177

ah dat vermoedde ik al.
en qua handicap?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gori racing klapschroef 24 dec 2022 13:38 #1447179

AndreAzuree schreef :
en qua handicap?

In de IMS VPP documenten wordt alleen onderscheid gemaakt (voor de meting & rating) tussen vast enerzijds en folding/vane anderzijds.
Dus geen verschil in weerstand tussen vaanstand en klap.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl