Wij hebben een Southerly 115 gehad. Wees je ervan bewust dat er drie verschillende versies van de 115 geweest zijn. De mk1, mk2 en de mk3.
De mk1 heeft een enkel roer en een minder diep stekende hefkiel (geloof 205 cm). De mk2 en de mk3 hebben dubbele roeren en een diepere kiel(geloof 245 cm). MK3 is alleen qua indeling en kuip iets anders. Wij hadden een mk1 en dan begrijp je waarom er later dubbele roeren onder gezet zijn. Het enkele roer is niet diep (en dus klein) en dat merk je goed. Aan de wind moet je (erg) vroeg reven en met flinke golven van achteren is het ook lastig om de boot in de hand te houden. Houd er ook rekening mee dat de boot niet zo makkelijk manouvreert als een boot met een vinkiel en een saildrive. Achteruit varen is ook best een dingetje. Alles wordt nog een flink stuk lastiger als de kiel niet naar beneden kan. Veel zijn daarom uitgerust met een boegschroef.
Onze boot was van massief polyester (geen sandwich). Geen gedoe met inwateren en zo maar de isolatie is wel een stuk slechter dan met een sandwich boot, veel condens als het buiten koud is en als je tegen de wand aan slaapt koud! Geen idee of de mk2 en 3 ook massief zijn.
2 boten later moet ik zeggen dat ik de indeling van de 115 echt heel erg praktisch vindt, en een enorme bak leef en bergruimte voor zijn lengte.
Voor de rest natuurlijk de "normale" voordelen van een Southerly zoals een hefkiel (70cm diepgang met kiel omhoog) en binnen sturen.
Als je een wat oudere koopt houdt er dan rekening mee dat de hefkiel constructie dan onderhoud nodig kan hebben. Is meer over te vinden op de Southerly owner club (
www.southerlyowners.com/). Moet je wel lid worden. Is sowieso heel erg veel informatie te vinden over deze boten.
Ik verwacht dat de mk2 en mk3 beduidend beter zeilen door de veel diepere kiel en de dubbele roeren.