scope schreef :
32 ft is 9,45 meter.
Maar wat is de waterlijn lengte want dat is het enige dat de boot draagt.
Zo'n 8 meter?
3100kg: 387,5 per meter. Is dat leeg en schoon aan de haak of bepakt?
Voor 8 meter is de rompsnelheid te behalen 12,8 km/h
Wat gesnuffel in een boekje uit 1979 leert dat daar 5-7pk per ton voor nodig is. We nemen 6pk/t
3.1 x 6 = 18,6 pk.
Maar nu komt wat dingen...die vaak vergeten worden.
Die 18,6 pk wil je al bereiken bij een toerental van 2/3 van het maximale toerental.
Maw je hebt een motor nodig die 1/3 (6,2pk) meer geeft. = 24,8pk
Dan is er nog de efficiëntie van de propellor, overbrenging keerkoppelingen, fundatie
Als we de prop op 90% zetten, zijn we al 10% kwijt dat met motor vermogen aangevuld moet worden. = 27,28pk
Het verlies in de rest kunnen we ook op 10% zetten
En zo hobbelen we door optimalisatie en correctie van verliezen van een benodigde 18,6 pk naar de 30pk wil je die rompsnelheid halen.
Een probleem dat ik met interesse gevolgd heb op de haven was dat 2 inlengte verschillende boten met zelfde vermogen motoren heel verschillend presteerden en onduidelijk was waarom.
Nee niet de 1,5 meter langere waterlijn boot voer sneller wat je zou verwachten maar de kleinere.
Tijdens het varen merkte een ingeroepen deskundige op dat de positie van de prop tov van de gemaakte golven net naast de 2e golftop draaide. En deze kon zo nooit de maximale stuwkracht leveren.
Hij vertelde dat de positie van een prop bij een gegeven waterlijn en belading eigenlijk maar voor 1 snelheid optimaal is (nooit geweten:)
Verder zij hij dat afhankelijk van locatie meer of minder weer- en wateromstandiheden kan tegenkomen waardoor de prop gewoon heel slecht in de dragende golf zit en de efficiëntie van de prop daalt tot wel onder 50%.
Zoals al gezegd: misschien op een motorboot. Dit is ook de reden waarom allerlei motorboten zulke ontzettnde kuilen trekken: boven de rompsnelheid varen (maar niet planeren) veroorzaakt dit.
Voor een zeilboot is dat niet nodig. Dan is het voldoende als je rompsnelheid kunt halen. Harder ga je toch niet werkelijk. En lang wil je dat ook niet, het is uitermate onprettig. De boot wordt heel wreed en rollerig. De meeste zeilboten zijn het breedst op de halve lengte tot 60% of zo. Precies daar is het water weg op rompsnelheid. Het stuk vormstabiliteit is verdwenen en de boot gaat rollen en heel wreed op het roer reageren. Bah.
Waar vermogen wel prettig voor is: 80% rompsnelheid varen, en wat over hebben om tegen golven aan te beuken, en dan nog wat controle te hebben.
Alle praktijk formules houden al rekening met het redement van de schroef. Het zijn allemaal vuistregels. Daardoor kan de ene rekensheet net een wat ander resultaat geven dan de andere. Overigens is rompsnelheid ook een vuistregel. En geen vaststaand iets. Het is ook nog afhankelijk van de exacte rompvorm. En ook is discutabel welke vaargolf situatie we precies definiereren als "rompsnelheid".