Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 13:23 #1637915

Nachtvlinder schreef :
Jouw keuze en argumenten uiteraard, maar 18 pk voor een moderne kunststof ZEILboot van die lengte is prima. HR legt 40 pk in een 30 voeter zei een eigenaar hier laatst. Andere uiterste met “veel reserve” :lol: Lekker met je 4-cylinder op 1800 tpm kuilen trekken ;)

Mijn boot is met 10 pk tot de Faroër gekomen. Ikzelf zonder motor van Schotland tot Zweden tot de Kanaaleilanden. Kan ook. Zonder “reserve” en af en toe later thuis dan volgens plan.

Ach, er zijn argumenten voor en tegen. Mijn boot is geen echte kuilentrekker, dus die extra pk's vertalen zich wel in wat extra snelheid. Verder was het prijsverschil miniem, dus dan is de keus snel gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 13:24 #1637916

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
Ik deel Nachtvlinder's mening. Als mijn stalen platbodem van 23 meter en 40 ton met 60pk 7.5 knoop kan lopen, hebben jullie allemaal de helft nooit nodig.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 13:28 #1637918

Ligt er een beetje aan wat je doet met je platbodem..... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 13:44 #1637922

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18182
AndreAzuree schreef :
Die conclusie is wat snel denk ik. Er zijn momenten geweest dat ik het wel nodig had. En verder is wat meer snelheid voor lange oversteken zonder wind wel fijn. Gewicht van beide motoren is ongeveer gelijk, prijs verschil was erg klein, en Yanmar heeft een uitstekende reputatie. Verder hecht ik ook wel waarde aan het advies van de eigenaar van de demo-boot.

Goede keus gemaakt, ik zou hetzelfde gedaan hebben!
Wat extra zit nooit in de weg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 13:50 #1637923

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16682
holtere schreef :
AndreAzuree schreef :
Die conclusie is wat snel denk ik. Er zijn momenten geweest dat ik het wel nodig had. En verder is wat meer snelheid voor lange oversteken zonder wind wel fijn. Gewicht van beide motoren is ongeveer gelijk, prijs verschil was erg klein, en Yanmar heeft een uitstekende reputatie. Verder hecht ik ook wel waarde aan het advies van de eigenaar van de demo-boot.

Goede keus gemaakt, ik zou hetzelfde gedaan hebben!
Wat extra zit nooit in de weg!

Precies de reden waarom ik vind dat klimaatmaatregelen niet gaan werken. Elke innovatie of verbetering goedkopere productie methode wordt omgezet in meer consumptie. Efficiencyparadox.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 13:56 #1637926

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18182
Met twee rompen i.p.v. drie had je boot ook gevaren toch?
Laatst bewerkt: 20 juli 2025 13:57 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 14:00 #1637927

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8879
holtere schreef :
Met twee rompen i.p.v. drie had je boot ook gevaren toch?

Je bedoelt als prauw?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 14:00 #1637928

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16682
holtere schreef :
Met twee rompen i.p.v. drie had je boot ook gevaren toch?

Zeker ! Ik maak de zelfde keuzes. Ik heb net mijn motor vervangen. Voor een grotere. Was nauwelijks duurder. Nee, ik ben geen haar beter.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 14:07 #1637930

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8879
scope schreef :
32 ft is 9,45 meter.
Maar wat is de waterlijn lengte want dat is het enige dat de boot draagt.
Zo'n 8 meter?

3100kg: 387,5 per meter. Is dat leeg en schoon aan de haak of bepakt?

Voor 8 meter is de rompsnelheid te behalen 12,8 km/h

Wat gesnuffel in een boekje uit 1979 leert dat daar 5-7pk per ton voor nodig is. We nemen 6pk/t
3.1 x 6 = 18,6 pk.

Maar nu komt wat dingen...die vaak vergeten worden.
Die 18,6 pk wil je al bereiken bij een toerental van 2/3 van het maximale toerental.

Maw je hebt een motor nodig die 1/3 (6,2pk) meer geeft. = 24,8pk

Dan is er nog de efficiëntie van de propellor, overbrenging keerkoppelingen, fundatie
Als we de prop op 90% zetten, zijn we al 10% kwijt dat met motor vermogen aangevuld moet worden. = 27,28pk
Het verlies in de rest kunnen we ook op 10% zetten
En zo hobbelen we door optimalisatie en correctie van verliezen van een benodigde 18,6 pk naar de 30pk wil je die rompsnelheid halen.


Een probleem dat ik met interesse gevolgd heb op de haven was dat 2 inlengte verschillende boten met zelfde vermogen motoren heel verschillend presteerden en onduidelijk was waarom.
Nee niet de 1,5 meter langere waterlijn boot voer sneller wat je zou verwachten maar de kleinere.

Tijdens het varen merkte een ingeroepen deskundige op dat de positie van de prop tov van de gemaakte golven net naast de 2e golftop draaide. En deze kon zo nooit de maximale stuwkracht leveren.
Hij vertelde dat de positie van een prop bij een gegeven waterlijn en belading eigenlijk maar voor 1 snelheid optimaal is (nooit geweten:)

Verder zij hij dat afhankelijk van locatie meer of minder weer- en wateromstandiheden kan tegenkomen waardoor de prop gewoon heel slecht in de dragende golf zit en de efficiëntie van de prop daalt tot wel onder 50%.

Zoals al gezegd: misschien op een motorboot. Dit is ook de reden waarom allerlei motorboten zulke ontzettnde kuilen trekken: boven de rompsnelheid varen (maar niet planeren) veroorzaakt dit.

Voor een zeilboot is dat niet nodig. Dan is het voldoende als je rompsnelheid kunt halen. Harder ga je toch niet werkelijk. En lang wil je dat ook niet, het is uitermate onprettig. De boot wordt heel wreed en rollerig. De meeste zeilboten zijn het breedst op de halve lengte tot 60% of zo. Precies daar is het water weg op rompsnelheid. Het stuk vormstabiliteit is verdwenen en de boot gaat rollen en heel wreed op het roer reageren. Bah.

Waar vermogen wel prettig voor is: 80% rompsnelheid varen, en wat over hebben om tegen golven aan te beuken, en dan nog wat controle te hebben.

Alle praktijk formules houden al rekening met het redement van de schroef. Het zijn allemaal vuistregels. Daardoor kan de ene rekensheet net een wat ander resultaat geven dan de andere. Overigens is rompsnelheid ook een vuistregel. En geen vaststaand iets. Het is ook nog afhankelijk van de exacte rompvorm. En ook is discutabel welke vaargolf situatie we precies definiereren als "rompsnelheid".
Laatst bewerkt: 20 juli 2025 14:08 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 14:21 #1637933

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
AndreAzuree schreef :
Ligt er een beetje aan wat je doet met je platbodem..... ;)

Tegen windje 7 in varen op het Haringvliet met 12 km/u. Dat kan er prima mee hoor. Meer heb je echt niet nodig.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 17:07 #1637947

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
3Noreen schreef :
Er zijn vele uitlatingen op het internet te vinden dat voor een diesel motor het goed is dat die behoorlijk belast wordt. Vaak wordt 80% van maximum vermogen genoemd. Als je een te grote motor in een boot zet dan gaat dat niet gebeuren.
Wat ik overigens niet begrijp is dat de zelfde motoren gebruikt worden met verschillende maximum toeren tallen. Zo heeft mijn motor een continu output bij 3000 rpm van 19,6 kW. Maar de zelfde motor wordt ook gebruikt met een max toerental van 2200 rpm en een continu output van 15,4 kW.
Wat het nog verwarrender maakt is dat als het blok als bootmotor verkocht wordt deze een continu output van 20,8 kW @ 3000 rpm heeft.
Hoe moet die genoemde belasting van 80% gelezen worden ?
Belasting heeft niet perse iets met het (max) toerental te maken. Je kunt ook 100% belasting hebben op bijv. 2000 toeren. Zaak is dan wel om te stoppen met gas geven zodat de motor niet overbelast wordt. Met een schroef tenminste. Bij industriele toepassingen wordt dat in de regelaar afgesteld. Er zijn veel genereratoren die op 1500 rpm draaien en daar prima belast worden terwijl exact dezelfde motoren ook in 3000rpm te krijgen zijn.


De genoemde 80% is 80% van het vermogen dat de motor kan leveren ook daadwerlijk wordt opgenomen. In ons geval door de schroef. Bijvoorbeeld: deze motor en (minstens zo belangrijk) schroef combinatie zal dat ergens rond de 3000 rpm liggen:


Daarom is een schroef met een variabele pitch zo mooi. Of parallel hybride.
80% belasting bij elk gewenst toerental. Geen interne vervuiling door een motor die te weinig belast wordt, al draait ie op 1000 rpm. En toch geen overblasting op hogere toeren. Als hij het maar goed regelt.
Laatst bewerkt: 20 juli 2025 17:37 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 17:28 #1637949

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18182
Met je motor alleen de haven in en uitvaren veroorzaakt de meeste schade vermoedelijk ;)
Natuurlijk ook het niet uit te roeien starten van de motor en hem stationair warm laten draaien maar dat is min of meer offtopic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 18:22 #1637961

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31637
holtere schreef :
Met je motor alleen de haven in en uitvaren veroorzaakt de meeste schade vermoedelijk ;)
Natuurlijk ook het niet uit te roeien starten van de motor en hem stationair warm laten draaien maar dat is min of meer offtopic

L.B.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 18:30 #1637965

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31637
daan1508 schreef :
Ik deel Nachtvlinder's mening. Als mijn stalen platbodem van 23 meter en 40 ton met 60pk 7.5 knoop kan lopen, hebben jullie allemaal de helft nooit nodig.

Met een dergelijk licht schip voor 23 meter lukt dat niet altijd meer op het ijsselmeer bij 6+ BF vanaf lagerwal.
40ton bij 23m is een blaas op het water.
Vroeger voer ik op een zeilklipper van 23x4 van pakweg 80ton, die lag gelijklastig 1 meter, daarmee ging dat nog wel. Maar met 8BF hield het tegen de wind vanaf lagerwal toch echt op met een DAF575 (+-90PK).

Met onze schokker met 29PK vanaf lagerwal was het met 6BF gewoon stilstaan. Met ons huidge plastic bootje met 29PK red ik in die situatie nog 3-4Kn.
Maar inderdaad gebruik je vrijwel lang niet het volle vermogen.

De rompvorm en rendement van de aandrijflijn is van groot belang.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 20 juli 2025 18:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 18:51 #1637968

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
Calidris schreef :
Met een dergelijk licht schip voor 23 meter lukt dat niet altijd meer op het ijsselmeer bij 6+ BF vanaf lagerwal.
40ton bij 23m is een blaas op het water.

Vroeger voer ik op een zeilklipper van 23x4 van pakweg 80ton, die lag gelijklastig 1 meter, daarmee ging dat nog wel. Maar met 8BF hield het tegen de wind vanaf lagerwal toch echt op met een DAF575 (+-90PK).

Klopt, het is een heel licht scheepje voor het formaat (spantafstand 55cm...) maar tot nu toe gaat het op ruig water met wind tegen nog altijd heel best. Met 8BF hoef ik niet verder eigenlijk, voordeel van geen gasten aan boord.
Calidris schreef :
Met onze schokker met 29PK vanaf lagerwal was het met 6BF gewoon stilstaan. Met ons huidge plastic bootje met 29PK red ik in die situatie nog 3-4Kn.
Maar inderdaad gebruik je vrijwel lang niet het volle vermogen.

De rompvorm en rendement van de aandrijflijn is van groot belang.

Tuurlijk, met de Hoogaars van mijn vader met 25PK is het dan ook klaar. Maar een scherp jacht snijdt zo veel makkelijker door de golven, dat levert in mijn ervaring totaal geen probleem op.
Ik heb veel gevaren met een Grand Soleil 343 met een Volvo Penta MD2003. Dat scheepje hebben we wel eens een tocht de hele weg (tegenstrooms op de Waal) vol gas gevaren. En aan het eind van de dag hadden we 3L/u verstookt. 15pk dus. Schroefje gewoon heel klein. Dat levert de illusie op dat 29pk net genoeg is voor zo'n schip, maar dat is niet waar, je hebt 14pk klaarliggen die je niet kunt gebruiken.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 19:00 #1637974

daan1508 schreef :
AndreAzuree schreef :
Ligt er een beetje aan wat je doet met je platbodem..... ;)

Tegen windje 7 in varen op het Haringvliet met 12 km/u. Dat kan er prima mee hoor. Meer heb je echt niet nodig.


Dat is niet het enige wat ik doe met mijn bootje.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 19:02 #1637975

In ons geval door de schroef. Bijvoorbeeld: deze motor en (minstens zo belangrijk) schroef combinatie zal dat ergens rond de 3000 rpm liggen:

Klopt helemaal, met deze motor (en maxprop) draai ik max 3100-3200 toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 19:07 #1637977

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
AndreAzuree schreef :
daan1508 schreef :
AndreAzuree schreef :
Ligt er een beetje aan wat je doet met je platbodem..... ;)

Tegen windje 7 in varen op het Haringvliet met 12 km/u. Dat kan er prima mee hoor. Meer heb je echt niet nodig.


Dat is niet het enige wat ik doe met mijn bootje.... ;)

Toch durf ik te wedden dat je met die 20pk motor ook alles zou doen wat je nu kunt!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 19:09 #1637979

@ Joop:
Voor een zeilboot is dat niet nodig. Dan is het voldoende als je rompsnelheid kunt halen. Harder ga je toch niet werkelijk.

Theoretisch klopt dit, maar in de praktijk is die grens tussen rompsnelheid en planeren niet zo hard, zeker niet bij mijn boot. Theoretisch zou mijn rompsnelheid rond de 8 knoop moeten liggen (9.60 waterlijnlengte). In de praktijk ga je daar makkelijk over heen, eigenlijk bijna altijd bij meer dan 12-14 knoop wind als halve wind de genaker erop staat. Vaar je bijv. 8-9 knoop, dan lijkt de boot nog niet te glijden. Dat gebeurt pas boven de 10 knoop. De overgang van waterverplaatsen naar glijden is dus heel geleidelijk.
Laatst bewerkt: 20 juli 2025 19:09 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 20 juli 2025 19:27 #1637989

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7676
Ik heb een aantal boten gehad met elk weinig motorvermogen:
een Grinde van 3000kg met 8pk Sabb eenpitter met maxpropje. Veel tochten mee gemaakt over de grote Noordzee. Nooit gebrek aan vermogen gehad.
Een Standfast 40 van 10 ton met tweeblads klapschroefje. Veel grote tochten mee gemaakt over grotere Noordzee en atlantiek. Nooit gebrek aan vermogen gehad.
Een Marsvin van 1200 kg met electrische 2KW buitenboordmotor. Veel grote solo tochten mee gemaakt over grotere Noordzee. Nooit gebrek aan vermogen gehad.
Mijn huidige Norna Biron, staal, 25ton. 80Pk Deutz luchtgekoeld met een Hundested variabele pitch propellor. Grote tochten mee gemaakt. Die VPP is wel bijzonder. Motor belasting wordt gemonitord dmv uitlaatgas temp meting. Volle toeren rond 2200, in glad water rong 9,5knoop vorig jaar IJsselmeer mee afgevaren omdat we moe waren. Normaal 1200- 1500 toeren. Met tegenwind schroef vlakker.
Moraal van het verhaal: ga gewoon varen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 21 juli 2025 12:59 #1638087

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2369
Ik trof een bekende (we werkten in dezelfde firma) in de sluis van Terneuzen. Hij was dieseltechnicus, ik deed toen industrieel landmeten. Ik voer met mijn oude zware bootje naar Gent, hij ook. Hij had een polyester motorsailor van ongeveer dezelfde afmetingen als mijn bootje. Ik meen dat het een Kirie was. Lang geleden. Eens uit de sluis voeren we gelijk op, vlak water, geen wind, een zeekanaal. In ons bootje zat een Perkins 4108 Low line, ik had net de hele motor en schroefas / koker / schroef nieuw gebouwd. De schroef kwam van een afgeschreven tweede wereld oorlog vedette, ik had de bakboord schroef en “Pierke den dief” had de stuurboord.
Mijn bekende had ook een 4108, zelf ingebouwd.
Terwijl we opvoeren waren we in gesprek over een bakje, (Cb) we deelden toerental, onze bootjes voeren perfect dezelfde snelheid voor kilometers. Dan kwam van de andere kant een sleper met ?? vergeten. Grote golven.
Plots bleef de boot van mijn bekende achter, hij kwam blijkbaar niet zo goed klaar met die grote golven. Ons bootje, een loodzware pilot cutter gaat door de golven, scherpe boeg, Is vaak een natte boot. Zijn boot moest over de golven, dat kostte blijkbaar veel energie snelheid. Leek wel of hij stil stond.
Hij vroeg over de cb of ik gas had bijgegeven, nee, had ik niet.
Ik heb wel eens tegen windkracht 11 gedieseld. Tussen Scheveningen en Hoek van Holland. Heb ik nog nachtmerries van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 23 juli 2025 07:00 #1638400

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8879
AndreAzuree schreef :
@ Joop:
Voor een zeilboot is dat niet nodig. Dan is het voldoende als je rompsnelheid kunt halen. Harder ga je toch niet werkelijk.

Theoretisch klopt dit, maar in de praktijk is die grens tussen rompsnelheid en planeren niet zo hard, zeker niet bij mijn boot. Theoretisch zou mijn rompsnelheid rond de 8 knoop moeten liggen (9.60 waterlijnlengte). In de praktijk ga je daar makkelijk over heen, eigenlijk bijna altijd bij meer dan 12-14 knoop wind als halve wind de genaker erop staat. Vaar je bijv. 8-9 knoop, dan lijkt de boot nog niet te glijden. Dat gebeurt pas boven de 10 knoop. De overgang van waterverplaatsen naar glijden is dus heel geleidelijk.

Ja, maar, maat. Zo'n Azuree is kwa rompvorm best extreem! En:
Joop66 schreef :
Overigens is rompsnelheid ook een vuistregel. En geen vaststaand iets. Het is ook nog afhankelijk van de exacte rompvorm. En ook is discutabel welke vaargolf situatie we precies definiereren als "rompsnelheid".

Ik durf best te beweren dat een dergelijke praktijk formule uit de tijd van de houten Gulden misschien net niet meer helemaal scherp is voor moderne raceboten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 23 juli 2025 08:40 #1638426

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
Op een zeilboot is een motor een "hulpmotor" Ooit een friendship 26 gehad met 6 pk. Slechts een keer gehad dat ik niet meet vooruit ging met 7 en golfjes op de kop. Zeiltje er gereeft bij en vissermannend verder. Maar zelfs bij Vlieland kwam ik de haven in tegen de stroom in.
Laatst bewerkt: 23 juli 2025 08:45 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 23 juli 2025 09:21 #1638431

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18182
Nog 50 jaar eerder roeiden ze dat, lieten hun vrouw de boot trekken, anker uitgooien en inhalen en uiteindelijk wachten op betere wind.
Een motor heb je helemaal niet nodig.
Geen 50, geen 20 en geen 1 pk.
Alleen maar wat karakter ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel snelheid lever je in op de motor tegenwind 23 juli 2025 10:56 #1638451

Ik zeg “10 pk per ton”. Werkt voor windvangende waaibakjes, bejaarden en vergroot je window om nog met 8 bft een haven uit te motoren. Of surfend op de motor in een haven te zijn vóór het zo hard gaai waaien, regenen, donker wordt of je je walafspraak dreigt te gaan missen :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl