Max Laadvermogen schrijft:We hebben net de knoop doorgehakt: onze volgende boot wordt een Dehler Varianta 65! Ik heb een keurig onderhouden boot gevonden en ga deze na mijn vakantie ophalen.
Deze boot is nog voorzien van de originele Johnson Seahorse 6PK 2-takt BB-motor, die netjes is opgehangen in de bun en goed start en loopt, maar wellicht vervangen gaat worden door een nieuwere motor. Welke motoren van 6-8 PK passen er in de bun van deze Varianta?
De huidige motor is voorzien van een slang die de uitlaatgassen afvoert naar de spiegel, lukt zoiets ook weer met andere motoren?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Afhankelijk van de leeftijd van de bbm heeft hij mogelijk twee uitlaten. Een hoofduitlaat door de schroefas en een stationaire uitlaat ergens net onder het motorblok in het staartstuk. Als die Johnson een oude motor is uit de jaren '70, dan is de uitlaat met de slang mogelijk de hoofduitlaat. Modernere motoren hebben de hoofduitlaat vrijwel altijd door de schroefnaaf. Maar dan heeft ie ook een stationaire uitlaat boven water.
Je hebt dus ook bij een nieuwe motor een slangetje nodig.
Bij veel motoren is het mogelijk schroefdraad te tappen in het gat van de stationaire uitlaat. Als je daar een slangtule indraait kan daar het genoemde slangetje op. Veel dealers kunnen dat voor je regelen, bij aanschaf. Als je handig bent, kun je het zelf. Met een handtapje is het een fluitje van een cent. Je tapt in aluminium, dus in relatief zacht materiaal.
Wat er in de bun van een Varianta past weet ik niet, maar die ouwe Johnsons namen niet veel ruimte in. In mijn Victoire 22 zat aanvankelijk het equivalent van Evinrude (ook 6 pk 2-takt en ook met een slangetje; de motoren van Evinrude en Johnson waren zo goed als gelijk), ook in een bun. Toen ik daar een andere motor in wilde hebben (een Mercury 9.9 Sailpower 2-takt), moest de bun wel enigszins verbouwd worden.
Wat ik toen wel heb gezien is dat de 2-takt Yamaha's uit de vroege jaren '90 er foutloos in pasten. Die waren dus net zo compact.
Let ook even op de tip van Hans Fix. De kleinere 4 takten (waaronder Mercury 4,5 en 6 pk) zijn ook tamelijk compact. Later had ik zo'n Mercury 6 pk 4-takt met een werkschroef in dezelfde Victoire (1100 kg) en dat was een ideale combinatie. 5 knopen bij 1 ltr/u.
--
stegman