Blue Loeks Marine schreef :
Binnen de Eu mag je ieder willekeurig, 2e hands jacht kopen en verplaatsen naar een ander eu land.
Van buiten de eu mag je enkel een 2e hands jacht naar een eu land invoeren als je aan de ce eisen voldoet of een post construction certificaat hebt.
Vooral de nieuwe emmissie normen voor motoren onder ce keur zijn dan vaak onhaalbaar voor de geinstalleerde motor, gevolg nieuwe motoren plaatsen. Financieel voordeel is dan ver te zoeken.
Krijg je dus kromme situaties dat het ene jacht verkocht binnen eu voor 15 juni 1998 vrolijk met de zelfde motor mag blijven rondvaren binnen de eu. Maar een zelfde schip, met zelfde motor, van buiten de eu niet ingevoerd mag worden
Zolang het voor eigen gebruik is, kun je doen en laten wat je wilt. niks geen CE plicht! Het enige verschil is dat je de boot niet mag verkopen op de europese markt binnen 5 jaar na ingebruik neming binnen Europa. De CE word zeer sterk overdreven en het is allemaal zoveel makkelijker dan iedreen altijd beweerd. Voor zelfbouw, voor eigen gebruik import, wedstrijdjachten, replica's en zelfs voor werf gebouwde one-offs is het niet nodig om aan de CE eisen te voldoen. En het is heel makkelijk om te "bewijzen" dat jouw boot in een van deze categorien valt. Dit is een geval van legaal, maar cratief "boekhouden".
succes! (overigens is het financiele voordeel van een boot uit de US halen vrijwel Nihil, ik zou er zelf nooit aan beginnen, zeker niet als je ziet wat er in Europa allemaal te koop ligt)