Proost schreef :
Het is geen probleem of complot dus wordt het ook niet overdreven.
De keus ligt toch geheel bij de booteigenaar. Geen btw verklaring, dan aanvragen.
Geen aanvraag, dan acceptatie van een eventuele heffing.
Het enige wat wringt, is dat het achteraf opgelegd is voor bestaande boten. Brommer bezitters waren ook niet blij toen voor alle brommers opeens het brommerkenteken ingevoerd werd, en ze opeens allemaal naar de fietsenmaker moesten om te "schouwen" en dergelijke. Wat nu nog uit de mottenballen komt aan brommers, moet zelfs langs de RDW om daar danig aan de tand gevoeld te worden, met alle kosten van dien, en een realistische kans dat een goede originele klassieke brommer toch afgekeurd wordt! Want teveel geluid, etc.
De BTW verklaring is net zoiets. De originele factuur van oudere boten
was vaak al zoekgeraakt, voordat het (feitelijk) verplicht werd om die te bewaren, om er een BTW verklaring mee aan te kunnen vragen.
Aan de ene kant ben ik dankbaar dat er nog contacten binnen de douane bestaan die het alsnog voor je in orde kunnen maken als je e.e.a. aannemelijk kunt maken, aan de andere kant is er ook sprake van enige teleurstelling, dat dat zo moet! We zijn toch geen bananenrepubliek?
Ik kan enige ergernis dus wel begrijpen, dat de wetgever
formeel geen rekening houdt met een grote groep oudere boten, waarvan (bij met name de kleinere) veelal alle papieren kwijt zijn, omdat het pas veel later 'verplicht' werd om die erbij te bewaren. Wie daarop destijds niet
meteen in actie kwam (toen de formele overgangsregeling nog bestond), heeft nu (formeel gezien) een probleem.
Gezien de meningsverschillen over OF je wel een BTW verklaring nodig hebt
voor 1985, vind je er maar weinig in die leeftijd te koop
met zo'n verklaring, en de nieuwe eigenaar heeft nooit de kans gehad om van de formele overgangsregeling gebruik te maken.