Wat lees ik hier een hoop onzin en vooroordelen zeg!
Ik heb zelf een 600 en dat onderhoud valt reuze mee, als de boot jaren verwaarloosd is heb je een flinke klus, maar dat is ook leuk als je graag wil klussen en met hout bezig wil zijn.
En daarna is het alleen nog een kwestie van bijhouden.
Epoxy bij de watersportwinkel is idd onbetaalbaar, maar voor een klus aan een waarschip koop je dat gewoon groot in.
Dus met 5 kilo tegelijk,(mr boat, poly-service ect) dan is het opeens ruim 4 keer goedkoper dan een busje van 750ml.
Verf kun je ook gewoon shoppen op internet, gewoon 1comp alkyd is prima, of dat nu epifanes is of histor.
Veel belangrijker is een goede dektent, dan is de schildersinterval opeens 3 tot 4 keer zo lang!
De 600 is een geweldige boot, goede vaareigenschappen, nog degelijk gebouwd van bruynzeel mahonie suprahecht.
Bekende plekken zijn idd de genoemde oren aan de kajuit, aansluiting zijplaten van kajuit op dek.
Als ze nog aanwezig zijn, de voetlijsten daar blijft vaak water tegen staan.
Ik heb die verwijderd, ook een vlaggestok houder zonder afwateringsgaatje en scepterpotten kunnen oorzaken zijn van inwateren.
Over het algemeen zitten de slechte plekken boven de waterlijn, onderwater komen niet vaak problemen voor.