Dat meisje van 13 is met een Hurley 700 naar en van Engeland gezeild. Wu er ook de wereld mee rond
Hallo mensen. Ik heb me net aangemeld. Het valt me op dat hier een erg goeie sfeer heerst. Ik ben geen zeiler, tenminste nog niet, maar het zit in mijn bloed.
Mijn grootvader was meubelmaker en bouwde gedeeltelijk in, en kort na de tweede wereldoorlog een eigen houten zeiljacht volgens tekeningen die hij had gekregen van iemand bij wie hij zat ondergedoken. Het jachtje 'Carpe Diem' (type Zwaantje) werd in 1948 te water gelaten. De legende gaat dat hij tot ongenoegen van mijn grootmoeder een de echtelijke sponde gedeeltelijk demonteerde om de steunen onder het kajuitdak van de vervaardigen. Mijn moeder en oom vertoefden als kinderen zeilend vele zomers op het Die (Broek in Waterland) en op het IJsselmeer. Mijn oom kocht eind jaren '70 een Waarschip kwarttonner. Met mijn grootouders en oom bracht ik vele krokusvakanties, zomerweken en herftvakanties varend door. Ik zeilde voor het laatst ongeveer 20 jaar geleden, maar toen mijn oom zijn fokkeschoot en ankerlijn aan de wilgen hing was het wel afgelopen.
Een week of wat geleden nodigde iemand me uit om een rondje te zeilen op de IJssel. Een kwartiertje laveren was voldoende om de zeiljeuk weer volledig te laten herleven. Een oude droom loeide op: ik ga een boot kopen.
Ik ging zitten goegelen en kwam o.a. een Kolibri 560 of een Waarschip 570 tegen, interessant vanwege de wendbaarheid op klein water (ik wil het scheepje in Deventer leggen), bekend, klassieke lijnen. Maar het onderhoud van die houten schepen (in mijn bescheiden prijsklasse) is een potentiƫel horrorverhaal. Echte restauraties heb ik geen tijd voor.
Via via kwam ik op het spoor van een Hurley 700. Wel wat groter, en niet van hout, maar daardoor wel onderhoudsvriendelijker en bovendien een boot die ook nog leuk is om te varen als ik overhoopt nog eens een bedreven zeiler wil worden. Dus iets waar ik lange tijd plezier van zou kunnen hebben.
Nu ga ik volgend weekend de Hurley 700 bezichtigen. De prijs is gezien de gangbare marktwaarde heel erg laag. Het is eigenlijk een buitenkansje, waardoor dit scheepje, dat normaal eigenlijk buiten mijnprijsklasse ligt, toch haalbaar is.
Ik ben op de hoogte van de varianten en de manieren waarop je deze kan herkennen. Ook weet ik van de bekende gebreken, zoals de ietwat gebrekkige ondersteuning van de mastvoet, die in latere modellen met een aanpassing van de constructie werd verholpen. Deze is van 1979, dus een van de laatste in Nederland gebouwde H700's.
Ik ben nu alle algemen aankooptips op dit forum aan het doornemen, maar wellicht zijn er nog belangrijke insider-weetjes van Hurley vaarders op dit forum. Dus, als je dit leest: graag! En bij voorbaat dank.