Dank u!
Ze is inderdaad erg snel. Ik heb de niet-wedstrijd rush. 300 kilo zwaarder, ondiepe kiel, rioolpijp als mast.
Ik vind hem juist verrassend stabiel voor een halftonner.
Ik pak het probleem van balans ook heel anders aan. Ik heb laminaatzeilen gekocht en ben voor zeer licht gegaan met een relatief vlak profiel in de grote genua. Giek is 20cm naar beneden geplaatst en heeft een shelf-foot. Ik moet zeggen dat dat, zeker met vlagerig weer een verschil van dag-en nacht maakt.
Ik heb een hele goede neerhouder, overloop en een cunningham geïnstalleerd, om goed te kunnen tunen op druk.
Nu ligt de mast naast de boot voor een afslankkuurtje. Lichtere bekabeling er in icm LED verlichting, Alle vallen worden verjongd en alles wat ik er af kan halen gaat er af of wordt vervangen door iets lichters. De babystag wordt dyneema, zwaar spivalblok wordt een lichter exemplaar etc.
Mijn boot is 13 meter hoog. Mijn kiel 1,40 diep. 10Kg in de mast minder komt dus overeen met zo'n 100 kilo extra ballast in de kiel (niet helemaal waar hoor)
Niet dat ik nou de portomonnee trek. Ik snuister wat bij elkaar. Heel leuk om langzaam je boot weer uptodate te maken!
Oh ja, bijna vergeten. Ik heb een kleine, reacher als spi. Minder schouders, maar wel stabieler. Ik heb sterk het idee dat je inderdaad beter voor een stabiele spi kan gaan met minder meters, dan met theoretisch betere grote lappen. Daarnaast is het (bij iedere boot, maar vooral zo een) belangrijk om de spiboom goed te fixeren. Gewoon echt even je spek inzetten als je de neerhouder van de boom aantrekt. En daarna echt even aandacht op je barberhaulertrim. Dat scheelt een hele hoop in stabiliteit.