Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Albin Vega of toch niet..

Re: Albin Vega of toch niet.. 02 juli 2013 05:37 #412378

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
fred1977 schreef :
Dus de punten waar ik op moet letten:

ramen in RVS
Mastondersteuning
Motor

Die laatste baart me de meest zorgen ivm mogelijke verborgen gebreken+het eerder genoemde holle schroefas probleem/rariteit. Kan iemand me vertellen waar ik op moet letten bij de motor. Er is er ook een met BBM te koop, is dat een verstandige optie (voor een Vega)

Groet en dank

Och het is/wordt wel een knutselbootje? De prijs is er meestal ook naar B) Die ramen zou ik geen deal-breaker laten zijn. Je koopt ik de UK een complete set voor ongeveer €650 albinvega.co.uk/windows.php Overigens heb ik zelf altijd met ramen in rubberprofiel gevaren en ondanks bakken met vast water over geen lekkage of ongein gehad.

Mastondersteuning is een zwak punt (zeker bij de MK1 Vega's = t/m #1400 ongeveer) Het is met enige handigheid heel goed zelf op te lossen! Kartonnen mal maken, dikke balk zagen. Mast eraf. Dak beetje opkrikken, balk er in lijmen en schroeven en eventueel twee verticale paaltjes langs de deuropening. Binnen de NL Vegakring is hier veel ervaring mee.

De motor is een ander verhaal: de originele Albin OS2 benzinemotor en later ook de Volvo MB6 en MB7 hebben een zogenaamde "combi-box" Deze verstelt de spoed van de schroef tegelijkertijd met het toerental van de motor. "Het idee is leuk" zullen we maar zeggen. Hoewel velen prima zijn onderhouden of zelfs gereviseerd heb ik toch het idee dat de kennis en ook reserve onderdelen wat aan het teruglopen is. Makkelijker is een nieuw dieseltje met watergesmeerde as en vaste schroef. De al eerder genoemde Paul Schot heeft in de bush zijn diesel en combibox eruit gegooid en een bun gemaakt in de achterste baks-kist voor een BBM. Kan natuurlijk ook....

Afterthought/nagedachte: van het genoemde paaltjes pikken op het IJsselmeer heb ik nooit echt last gehad (het zal wel aan mij liggen) en mijn huidige Hurley 800 neemt vaak meer water over!
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Laatst bewerkt: 02 juli 2013 05:39 door Hielkoos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin Vega of toch niet.. 02 juli 2013 05:50 #412381

@Boarderbas, dank voor je antwoord maar op wat voor boten doel je? Zeewaardigheid vind ik belangrijk ivm de uiteindelijke droom (Oostende)

Er vergaan zelden boten in deze categorie door slechte bouw. Dat je met een Vega met windkracht 10 rustig je over een strekdam kan laten zetten en hij dan nog niet lek is (volgens de mythe) gaat jou in je dagelijkse leven weinig brengen.

Hij kan best een prettige zeegang hebben, maar daar zal ze niet uniek in zijn. Kijk eens naar racebakken. Die zijn JUIST niet zwaar gebouwd en al helemaal niet geoptimaliseerd voor prettige zeegang. Die zoeken dan ook nog eens het punt op waarbij de boot nét niet breekt. Dan is het nóg een zeldzaamheid dat ze in de condities waarin jij gaat zeilen vergaan.

Ik denk dat ieder willekeurig zeewaardig jacht je veilig genoeg rond laat dobberen voor waar jij de boot voor gaat gebruiken.

Kijk eens in het koopjestopic. Een fantastische 34 voeter met ruimte voor je vriendin en hond voor minder dan een Vega. Een schip waar ik zonder aarzeling mee naar Engeland of verder zou varen.

Realiseer je altijd dat dit mijn mening is. Er is niets goed of fout, maar vraag eens rond hoe veel mannen hier uiteindelijk alleen zeilen omdat ze een ideaal nastreefden waarin ze hun wederhelft niet mee hebben kunnen krijgen... Ik wilde ook per se een fractionele mast en een diepe kiel, maar heb dat zonder aarzelen of een moment spijt aan de kant gezet toen ik mijn vriendin haar ogen zag fonkelen bij de boot die we nu (gelukkig) hebben. Uiteindelijk is voor mij niets belangrijker dan dat zij mee gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin Vega of toch niet.. 02 juli 2013 05:59 #412382

eigenlijk is het geen vlees en geen vis, zo'n Vega :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin Vega of toch niet.. 02 juli 2013 06:09 #412383

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Toch was ik domweg ziels-gelukkig met mijn Vega! Ook de toenmalige koper -ik heb er nog steeds contact mee- zeilt er fijn mee rond...
"for the record" het zijn allemaal ouwe bakken, dus vragen permanent onderhoud en reparatie, maar het is allemaal "te doen" ;)
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin Vega of toch niet.. 02 juli 2013 11:38 #412474

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
boarderbas schreef :
Ik wilde ook per se een fractionele mast en een diepe kiel, maar heb dat zonder aarzelen of een moment spijt aan de kant gezet toen ik mijn vriendin haar ogen zag fonkelen bij de boot die we nu (gelukkig) hebben. Uiteindelijk is voor mij niets belangrijker dan dat zij mee gaat.
Dat heb je goed gezien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin Vega of toch niet.. 02 juli 2013 15:35 #412552

Het enige nadeel van een langkiel is het manouvreren in de haven. Dat komt door de plaats van het motorblad zit ten opzichte van het roer. Veel Albin Vega's zijn daarom uitgerust met een hulproer. Maar als je het op een Vega kan kun je het vervolgens met alle schepen. Om te starten met een boot is een Vega zeer degelijk en betrouwbaar. Het heeft al die jaren al getrotseerd en zal dat zeker nog jaren doen. Leuk scheepje om te zien. Ruim. Vaart heel plezierig. Goed schip om te starten. Een mooi en fijn alternatief is de Marieholm maar die is in zijn klasse duurder en heeft minder ruimte, vaak zonder inboard motor. Is zeker een favoriet voor mij kwa zeileigenschappen. Ik ben gevallen voor de Vega vanwege zijn ruimte en vriendelijke vaareigenschappen. De korte golfslag op het Ijsselmeer is voor elke boot met deze maat onplezierig. Zij doet niet onder voor veel nieuwere schepen kwa snelheid. Verrassend soms.
Succes met je keuze. Mijn Vega ligt te koop en is in goede staat van onderhoud, als ik de kijkers die zijn komen kijken mag geloven, daar is de prijs dan ook naar. De motor is onverwoestbaar, eenvoudig te onderhouden, Volvo MD6a in goede staat, schroef gesmeerd. Electriciteit aansluiting mast verbeterd in 2012. Als je interesse hebt ben je welkom om te komen bezichtigen.
Laatst bewerkt: 02 juli 2013 15:39 door Marieke2611.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin Vega of toch niet.. 02 juli 2013 16:47 #412570

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Wel eens aan een Bries gedacht? Sneller dan een Vega, stahoogte. Minstens net zo degelijk. Hieronder een voorbeeldlink op MP. Een goedkope en een redelijk geprijsde Bries.

www.marktplaats.nl/a/waterspor...c624&previousPage=lr


www.marktplaats.nl/a/waterspor...c624&previousPage=lr

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin Vega of toch niet.. 02 juli 2013 19:22 #412634

Er is al veel gezegd.
Mooier dan de Vega vind ik persoonlijk de Mariëholm.
Zeewaardig? lees eens: www.escaut.nl/tabernakel/taber...mijl_met_een_IF.html

Ik heb zelf een Sturgeon 22.
Zeilt aan de wind alleen lekker met een knik in de schoot.
Veel verlijeren, zeker met laveren op het IJsselmeer, vanwege bolle kop en ondiepe kiel.
In Friesland en op het Wad super natuurlijk. Wat is je vaargebied?

Manoeuvreren op motor gaat alleen als het bootje vaart heeft.
Anders biedt een vaarboom of een lijntje uitkomst.
Motor moet je echt zien als hulpmotor.

Ik kan me voorstellen dat je een bootje koopt en er lekker mee gaat varen. Geef niet teveel geld uit en ga ook niet jaren restaureren.
Dan kom je erachter of je varen écht leuk vindt en wat je favoriete vaargebied is. En weet je ook hoe je vriendin er tegenover staat. Als je dat weet, dan is de keuze voor een volgend bootje snel gemaakt.

Staar je niet blind op één bepaald schip. Er zijn er zat te koop.

Succes, Erik
Laatst bewerkt: 02 juli 2013 19:23 door erik van poppel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl