fred1977 schreef :
Dus de punten waar ik op moet letten:
ramen in RVS
Mastondersteuning
Motor
Die laatste baart me de meest zorgen ivm mogelijke verborgen gebreken+het eerder genoemde holle schroefas probleem/rariteit. Kan iemand me vertellen waar ik op moet letten bij de motor. Er is er ook een met BBM te koop, is dat een verstandige optie (voor een Vega)
Groet en dank
Och het is/wordt wel een knutselbootje? De prijs is er meestal ook naar
Die ramen zou ik geen deal-breaker laten zijn. Je koopt ik de UK een complete set voor ongeveer €650
albinvega.co.uk/windows.php Overigens heb ik zelf altijd met ramen in rubberprofiel gevaren en ondanks bakken met vast water over geen lekkage of ongein gehad.
Mastondersteuning is een zwak punt (zeker bij de MK1 Vega's = t/m #1400 ongeveer) Het is met enige handigheid heel goed zelf op te lossen! Kartonnen mal maken, dikke balk zagen. Mast eraf. Dak beetje opkrikken, balk er in lijmen en schroeven en eventueel twee verticale paaltjes langs de deuropening. Binnen de NL Vegakring is hier veel ervaring mee.
De motor is een ander verhaal: de originele Albin OS2 benzinemotor en later ook de Volvo MB6 en MB7 hebben een zogenaamde "combi-box" Deze verstelt de spoed van de schroef tegelijkertijd met het toerental van de motor. "Het idee is leuk" zullen we maar zeggen. Hoewel velen prima zijn onderhouden of zelfs gereviseerd heb ik toch het idee dat de kennis en ook reserve onderdelen wat aan het teruglopen is. Makkelijker is een nieuw dieseltje met watergesmeerde as en vaste schroef. De al eerder genoemde Paul Schot heeft in de bush zijn diesel en combibox eruit gegooid en een bun gemaakt in de achterste baks-kist voor een BBM. Kan natuurlijk ook....
Afterthought/nagedachte: van het genoemde paaltjes pikken op het IJsselmeer heb ik nooit echt last gehad (het zal wel aan mij liggen) en mijn huidige Hurley 800 neemt vaak meer water over!