Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Het buy & charterconcept, is dat wat?

Het buy & charterconcept, is dat wat? 11 dec 2020 21:26 #1235521

Huren is goedkoper :) en kan je de bootinvestering elders in investeren dat wel rendabel is.

Je kan met buy&charter wel je vaste lasten terugverdienen
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 11 dec 2020 21:36 #1235523

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Het schijnt lukratief te zijn :

Bv oprichten
Boot kopen via charter maatschappij , liefst 1tje die in de carib en midd zee actief is
Nov - Mei in de Carib
Mei - Oct Midd zee

5 jaar afschijven
5 jaar inkomsten
5 jaar 6 weken per jaar op een boot en locatie naar keuze (‘gratis’ via de charter maatschappij)
En na 5 jaar verkopen en het verschil tussen openstaande bedrag en verkoop bedrag in je zak steken

Je moet het alleen niet zien als ‘je eigen’ boot , daar krijg je tranen van in je ogen , maar als bedrijfsmiddel
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 11 dec 2020 21:45 #1235525

Geen cent mee te verdienen. De verhuur en de charter markt is volledig uitgemolken tot het bare minumum. Voor het geld (rendement) moet je het dus zeer zeker niet doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 dec 2020 00:19 #1235546

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Er word zeer zeker nog veel geld verdient in de charterwereld. Maar niet door de eigenaren.

Ik werk veel met boten en verhuurders van dit concept. En ik kan het niet aanraden. Het onderhoud aan jouw boot heeft de focus van het contracttermijn. Vaak geen dag langer. In sommige gevallen, als er sprake is van flinke belasting voordeel, dan kan het leuk uitpakken om zo een boot te bezitten. Voor Franse burgers, of mensen die creatief zijn met kostenaftrek.

Maar je zit altijd met een kleine refit zodra je contract klaar is. En inderdaad, als je zelf eens gaat zeilen, vergt dat meer regelwerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 dec 2020 04:08 #1235549

Peter84 schreef :
Er word zeer zeker nog veel geld verdient in de charterwereld.
Alleen als je afgeragde boten wilt aanbieden en dus feitelijk je klanten wilt oplichten. En idnerdaad, als eigenaar van de boot kun je nauwlijks de afschrijving van je boot bijbenenen. Dus nee, dit hele concept valt geen geld mee te verdienen, tenzij je de charter agent bent.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 14 dec 2020 01:35 #1236052

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
De chartermarkt is enorm divers. Het ons bekende deels draait om plastic Franse boten die zonder (echte) schipper worden verhuurt op een zonnig plekje van de aardbol. Helaas een beetje de Aldi van het segment. Hoe raar dat ook klinkt. Als je verwaarloosde boten zoekt, dan kan je ze soms vinden in dit segment.

Het verschilt flink per bedrijf, of er sprake is van afgeragde boten. Naar mijn ervaring valt dat nu enorm mee. Er was wel een periode waarin veel charterbedrijven op zoek waren naar de bodem qua onderhoud, figuurlijk. 3-8 jaar geleden.

Maar de meeste charterklanten zijn herhalende klanten, en hebben geen zin in gevaarlijke taverelen en oude meuk. Daarnaast halen verzekeringsmaatschappijen de duimschroeven flink aan. Terecht trouwens. Die oude Griekse mentaliteit 'als het maar drijft' lijkt er een beetje uit te zijn.

Neemt niet weg dat ik het nog steeds niet aanraad om op die manier een boot te bezitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 14 dec 2020 05:10 #1236054

Ik charter mijn boot, met schipper en 90+% herhalende klanditie, ik adverteer al jaren niet meer. Ik kan er net mijn lopende kosten van betalen en ik zit in het market segement wat iets specialer is zodat je er net iets meer aan overhoud. Als boot eigenaar valt er geen droogbrood te verdienen in de charter business.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 14 dec 2020 11:59 #1236140

het hier geschetste concept is vooral interessant voor het charterbedrijf:

-hij doet geen aankoop investering
-hij is niet verantwoordelijk voor het onderhoud
-hij pakt zonder die verantwoordelijkheden toch marge

Kortom, vrij kansloos als je daar intrapt als boot-eigenaar. Verhuur dan gewoon je eigen boot rechtstreeks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 14 dec 2020 19:46 #1236282

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Dat klopt niet helemaal Andre. Tijdens de contractperiode is het meestal zo dat het verhuurbedrijf verantwoordelijk is voor het dagelijks beheer, onderhoud, certificering, verzekering en soms vaak ook betrokken zijn bij de financiering van het aankoopbedrag.
Maar ook de marketing en boekingen en al het klantcontact. Vergis je niet, dat is een hoop werk en brengt veel kosten met zich mee.

Wat Erik aangeeft klopt. Met 1-6 boten als eigenaar/verhuurder is het moeilijk om uit de kosten te komen. Hoewel ik met meerdere eenpitters werk die het wel lukt. Soms word er goed verdient, meestal matig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 14 dec 2020 20:30 #1236287

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7273
AndreAzuree schreef :
het hier geschetste concept is vooral interessant voor het charterbedrijf:

-hij doet geen aankoop investering
-hij is niet verantwoordelijk voor het onderhoud
-hij pakt zonder die verantwoordelijkheden toch marge

Kortom, vrij kansloos als je daar intrapt als boot-eigenaar. Verhuur dan gewoon je eigen boot rechtstreeks.

Je eigen boot rechtstreeks verhuren is nog niet zo eenvoudig. Verzekeraars dekken standaard geen verhuur risico's.

Je zult de dekking voor verhuur extra moeten uitbreiden, wat bij veel verzekeraars niet mogelijk zal blijken.

Doe je het via een gerenommeerd verhuurbedrijf, die een zorgvuldige selectie toepast aan wie de boot verhuurd wordt, kan deze het mogelijk onder bepaalde voorwaarden wel gedaan krijgen bij een verzekeraar.

Dan is er nog het risico van verduistering. Je geeft de boot mee en deze komt niet meer terug. Denk tegenwoordig ook aan het risico van drugssmokkel met jachten.

Teboekstelling kan dan enige zekerheid geven, dat boot kan worden teruggehaald als deze onderweg is verkocht.

Niet alle schades tijdens de verhuur kunnen deels verrekend worden met de borgsom. Komen soms later pas tevoorschijn.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 14 dec 2020 20:56 #1236308

Peter84 schreef :
Dat klopt niet helemaal Andre. Tijdens de contractperiode is het meestal zo dat het verhuurbedrijf verantwoordelijk is voor het dagelijks beheer, onderhoud, certificering, verzekering en soms vaak ook betrokken zijn bij de financiering van het aankoopbedrag.
Maar ook de marketing en boekingen en al het klantcontact. Vergis je niet, dat is een hoop werk en brengt veel kosten met zich mee.

Wat Erik aangeeft klopt. Met 1-6 boten als eigenaar/verhuurder is het moeilijk om uit de kosten te komen. Hoewel ik met meerdere eenpitters werk die het wel lukt. Soms word er goed verdient, meestal matig

als dat zo is, dan ligt het wat genuanceerder. Toch lijkt het me geen geweldige constructie. Ik zou er nooit aan beginnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 14 dec 2020 20:59 #1236310

brambo schreef :
AndreAzuree schreef :
het hier geschetste concept is vooral interessant voor het charterbedrijf:

-hij doet geen aankoop investering
-hij is niet verantwoordelijk voor het onderhoud
-hij pakt zonder die verantwoordelijkheden toch marge

Kortom, vrij kansloos als je daar intrapt als boot-eigenaar. Verhuur dan gewoon je eigen boot rechtstreeks.

Je eigen boot rechtstreeks verhuren is nog niet zo eenvoudig. Verzekeraars dekken standaard geen verhuur risico's.

Je zult de dekking voor verhuur extra moeten uitbreiden, wat bij veel verzekeraars niet mogelijk zal blijken.

Doe je het via een gerenommeerd verhuurbedrijf, die een zorgvuldige selectie toepast aan wie de boot verhuurd wordt, kan deze het mogelijk onder bepaalde voorwaarden wel gedaan krijgen bij een verzekeraar.

Dan is er nog het risico van verduistering. Je geeft de boot mee en deze komt niet meer terug. Denk tegenwoordig ook aan het risico van drugssmokkel met jachten.

Teboekstelling kan dan enige zekerheid geven, dat boot kan worden teruggehaald als deze onderweg is verkocht.

Niet alle schades tijdens de verhuur kunnen deels verrekend worden met de borgsom. Komen soms later pas tevoorschijn.

Bram

Natuurlijk is je eigen boot verhuren niet zo makkelijk. Maar je moet dat denk ik veel meer als een business benaderen, en niet doen met een boot waar je emotionele waarde aan hecht. Gewoon een tweedehands AWB bak kopen waar je eigenlijk niks aan vindt, specifiek voor de verhuur, en die zien als "bedrijfsinvestering" en niet als "mijn zeilboot". En dan verder gewoon zakelijk netjes alles afdekken inderdaad, incl. verzekering en alles wat er verder bij hoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 14 dec 2020 21:06 #1236312

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7273
Dat is nu juist wat je niet moet doen. Niet met bootverhuur noch met vakantiehuisjes.

De moderne consument wil in zijn vakantie een vrijwel nieuw onderkomen. Dat is ook de reden van het moderne verhuur concept, dat werkt met vrijwel nieuwe schepen. En na een paar jaren wordt de vloot weer vernieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 14 dec 2020 22:29 #1236335

brambo schreef :
Dat is nu juist wat je niet moet doen. Niet met bootverhuur noch met vakantiehuisjes.

De moderne consument wil in zijn vakantie een vrijwel nieuw onderkomen. Dat is ook de reden van het moderne verhuur concept, dat werkt met vrijwel nieuwe schepen. En na een paar jaren wordt de vloot weer vernieuwd.

Ik ben geen expert, maar wat is er mis met een boot van 1 of 2 jaar oud? Ik huur af en toe een boot, en die zijn echt niet nieuw....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 14 dec 2020 22:57 #1236339

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7273
Beste A,

er is niets mis met een boot van 1 a 2 jaar voor de verhuur.

Maar oudere boten werken niet meer in het moderne verhuur concept. Dat is nu precies ook de reden dat grote jachtcharter bedrijven de boten na zo'n 3 - 4 jaar vervangen door een nieuwe versie.

Liefst als ze eerder door een particuliere koper zijn gefinancieerd. Die na 3-4 jaar pas over "zijn" boot kan beschikken.

Zoals aangegeven hetzelfde geldt ook voor vakantiehuisjes. Waar je vroeger nog een omgebouwd kippenhok in je tuin kon verhuren als vakantie huisje. Moet het nu een modern vakantiepark zijn met alle voorzieningen. Soms met nog meer voorzieningen dan thuis.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 15 dec 2020 00:28 #1236348

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
De minimale contractperiode voor de markt waar we het over hebben is meestal 5 jaar.

Dat komt het verhuursbedrijf goed uit. Voorbeeld in de carieb, slechs 1-2 keer kranen. Motor onder de 3k uur dus geen rivisie. Genua kan nog net, interieur begint te slijten maar behoeft nog geen refit, etc etc. Denk aan Moorings, dream yacht charter, Kiriacoulis en VPN. Zoals ik eerder melde, ik raad het niet aan voor booteigenaren.

Andere delen van de markt doen meestal wel aan vooruitziend onderhoud. En hebben een veel langere of meer flexibele contractperiode. Dat kan oplopen tot 2O+ jaar


De kleine bedrijven betalen dat vooruitstrevend onderhoud met minder/geen winst. De dappere eenpitters als Erik. Dan heb je nog de grotere boten met een ruimere marge, en dan is het onderhoud minder een probleem.. Alles wat bemand is boven de 60-70 voet. Zij verdienen akelig veel geld per charter. Als voorbeeld: sunreef 62. Voor een schone 35duizend excl. Diesel, docking en fooi, per week... Met 8 bezette weken per jaar draaien zij winst. Privilege 80, voor een schone 45k per week.

Plaatje mag duidelijk zijn. Sorry, wel vrij off topic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 15 dec 2020 19:10 #1236641

brambo schreef :
Beste A,

er is niets mis met een boot van 1 a 2 jaar voor de verhuur.

Maar oudere boten werken niet meer in het moderne verhuur concept. Dat is nu precies ook de reden dat grote jachtcharter bedrijven de boten na zo'n 3 - 4 jaar vervangen door een nieuwe versie.

Liefst als ze eerder door een particuliere koper zijn gefinancieerd. Die na 3-4 jaar pas over "zijn" boot kan beschikken.

Zoals aangegeven hetzelfde geldt ook voor vakantiehuisjes. Waar je vroeger nog een omgebouwd kippenhok in je tuin kon verhuren als vakantie huisje. Moet het nu een modern vakantiepark zijn met alle voorzieningen. Soms met nog meer voorzieningen dan thuis.

Bram

daar ben ik het niet mee oneens Bram... toch lijkt het alsof in dit concept de lasten vooral bij de booteigenaar terecht komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 15 dec 2020 20:20 #1236664

brambo schreef :
Beste A,

er is niets mis met een boot van 1 a 2 jaar voor de verhuur.

Maar oudere boten werken niet meer in het moderne verhuur concept. Dat is nu precies ook de reden dat grote jachtcharter bedrijven de boten na zo'n 3 - 4 jaar vervangen door een nieuwe versie.

Liefst als ze eerder door een particuliere koper zijn gefinancieerd. Die na 3-4 jaar pas over "zijn" boot kan beschikken.

Zoals aangegeven hetzelfde geldt ook voor vakantiehuisjes. Waar je vroeger nog een omgebouwd kippenhok in je tuin kon verhuren als vakantie huisje. Moet het nu een modern vakantiepark zijn met alle voorzieningen. Soms met nog meer voorzieningen dan thuis.

Bram

Liggeld & onderhoud is veel te weinig return.

Wat Brambo zegt

Klanten betalen liever en sneller voor betere beleving en (bijna nieuw) ervaring. Dus met nieuw een betere bezettingsgraad en meer repeat customers. Afschrijving over 5-6 jr plus onderhoud in jaar 5 is meer dan steeds op tijd vernieuwen.

Onderhoud is in jaar 1 & 2 een fractie en leg je in mijn sector ook nog deels bij de fabrikant.


Verhuren doen wij alleen met top spullen. Na 2-3 jaar of een volgende goede scherpe deal van de fabrikant die aantallen wil scoren na modelwisseling vertrekt het asap weer. Markt betaald daarin verhouding nog een goede prijs voor.

Alle repeat klanten bij de volgende ronde weer happy met alweer nieuwe spullen. Vrijwel geen klachten minder service uren en zo blijf je kleien, bouwen en in business.
Laatst bewerkt: 15 dec 2020 20:58 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 15 dec 2020 21:59 #1236691

Peter84 schreef :
[...]

De kleine bedrijven betalen dat vooruitstrevend onderhoud met minder/geen winst. De dappere eenpitters als Erik. Dan heb je nog de grotere boten met een ruimere marge, en dan is het onderhoud minder een probleem.. Alles wat bemand is boven de 60-70 voet. Zij verdienen akelig veel geld per charter. Als voorbeeld: sunreef 62. Voor een schone 35duizend excl. Diesel, docking en fooi, per week... Met 8 bezette weken per jaar draaien zij winst. Privilege 80, voor een schone 45k per week.

Plaatje mag duidelijk zijn. Sorry, wel vrij off topic

Disclaimer: ik ben niet bekend met de charterwereld

Maar die €35k/week vangen per charter is natuurlijk geen pure winst. Er gaan immers flink wat kosten vanaf. Grootste happen zijn personeel (elk met een >40 urige werkweek) en onderhoud, maar ook de afschrijving per maand op een boot van >1,5 miljoen is ook niet niets.

Tevens wordt de boot niet iedere week verhuurd en moeten de inkomsten in het seizoen binnengehaald worden, hoewel dan sommige boten wellicht naar elders in de wereld gezeild worden om daar verder te gaan met charteren. Maar ook dat zijn zeker 6 weken per jaar geen inkomsten, maar wel lopende kosten. Geen inkomsten door Corona :laugh:

En natuurlijk moeten ook al het personeel die de boten draaiende, verhuurd en schoon houden betaald worden. Winstbelasting, verzekeringen, leningen, hypotheken, inventaris, etc, etc, etc betaald worden. Een bedrijf runnen en draaiende houden komt veel bij kijken hoor.

Tevens is dit een nichemarkt, waardoor de doelgroep die het kan betalen beperkt is.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 16 dec 2020 00:44 #1236704

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Inderdaad, de kosten zijn stevig. Maar de marge is vaak groter in het 'luxe' segment. En echt geld verdienen is inderdaad moeilijk, maar niet onmogelijk. Voor eigenaren in veel segmenten is charter een manier om de kosten van bootbezit laag te houden. Niet om geld te verdienen. Dienstverleners verdienen wel geld. De havens, de crew, onderhouds bedrijven, management. Ik doe dat laatste, en ik kon/kan er van leven.

De boten die wel echt geld verdienen, werken in een hoger segment, doen dubbele seizoenen, en dagtochten naast meerdaagse charters. Dat is voor veel boten, om uiteenlopende redenen niet mogelijk.

Met de pandemie is het een ander verhaal. Het was een vrij slecht med seizoen, en het lijkt er op dat het Caribische seizoen ook slecht word. Klein zeer natuurlijk in vergelijking met wat veel mensen nu meemaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 16 dec 2020 08:47 #1236721

  • dewinter
  • dewinter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Ik woon vlakbij Enjoy sailing in Lemmer en zie dagelijks de vloot liggen. Zitten nieuwe tussen maar ook zeker boten die niet meer jong zijn. Aan de kleur striping van Bavaria kun je het wel aan zien. Toch is de hele vloot zomerdag verhuurt, dus dat men alleen nieuwe boten wil hebben gaat zeker niet op, althans hier in Lemmer niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 16 dec 2020 12:56 #1236782

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Ik heb toevallig net onlangs een paar dagen doorgebracht op een sunreef 60 welke ook gebruikt wordt voor charter , leuk bootje incl jacuzi op de fly bridge

Eigenaren (familie met kinderen) zijn nu bezig met een groot rondje , als er charter gasten komen (idd voor 35-40k per week) gaan ze zelf een week een hotel in en de crew + charter gasten gaan een weekje in dat gebied varen , en in de carib leveren ze hun bootje af op het eiland waar de klanten willen varen en gaan daar dan in hotel (of nemen een weekje vakantie ergens anders)

Verder krijgen ze vanuit de sunreef fabriek in polen veel klandizie van potentieele sunreef klanten die eerst een weekje op een bootje willen charteren voordat ze overgaan tot koop

Voor hun was 2019 een top jaar en 2020 vanaf maart tot november geen klanten . De eigenaar had ook weinig illusies over hoe de boot er uit zou zien na 5 jaar intensief charteren maar vertelde ook dat alles valt of staat met de crew / captain die de charter doet en hoe die de boot behandelen tijdens de charter

Mijn betere helft vond de boot jammer genoeg een beetje te groot en de jacuzi op de fly bridge teveel ruimte innemen ! ;)




www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 16 dec 2020 22:29 #1236983

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1367
mgbgt1975 schreef :
Maar als je er belasting over moet betalen mag je ook de kosten aftrekken. Nu ben ik van mening dat ik heel graag belasting betaal, hoe meer des te beter. Ik zou graag voor 2009 10000 euro meer belasting betalen dan dat ik nu doe :D
Zo dacht mijn vader er ook over en gelijk had ie (op dit punt).
Hij leerde me ook: "Alleen risico's verzekeren die je zelf niet kunt dragen, want anders wordt/blijf je arm vanwege de premies".
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl