Peter84 schreef :
[...]
De kleine bedrijven betalen dat vooruitstrevend onderhoud met minder/geen winst. De dappere eenpitters als Erik. Dan heb je nog de grotere boten met een ruimere marge, en dan is het onderhoud minder een probleem.. Alles wat bemand is boven de 60-70 voet. Zij verdienen akelig veel geld per charter. Als voorbeeld: sunreef 62. Voor een schone 35duizend excl. Diesel, docking en fooi, per week... Met 8 bezette weken per jaar draaien zij winst. Privilege 80, voor een schone 45k per week.
Plaatje mag duidelijk zijn. Sorry, wel vrij off topic
Disclaimer: ik ben niet bekend met de charterwereld
Maar die €35k/week vangen per charter is natuurlijk geen pure winst. Er gaan immers flink wat kosten vanaf. Grootste happen zijn personeel (elk met een >40 urige werkweek) en onderhoud, maar ook de afschrijving per maand op een boot van >1,5 miljoen is ook niet niets.
Tevens wordt de boot niet iedere week verhuurd en moeten de inkomsten in het seizoen binnengehaald worden, hoewel dan sommige boten wellicht naar elders in de wereld gezeild worden om daar verder te gaan met charteren. Maar ook dat zijn zeker 6 weken per jaar geen inkomsten, maar wel lopende kosten. Geen inkomsten door Corona
En natuurlijk moeten ook al het personeel die de boten draaiende, verhuurd en schoon houden betaald worden. Winstbelasting, verzekeringen, leningen, hypotheken, inventaris, etc, etc, etc betaald worden. Een bedrijf runnen en draaiende houden komt veel bij kijken hoor.
Tevens is dit een nichemarkt, waardoor de doelgroep die het kan betalen beperkt is.