Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wat zou ze waard zijn?

Wat zou ze waard zijn? 26 mei 2015 12:28 #628572

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Lief mensen, maar ik ben vanmorgen nog eens met Albert45 aan boord geweest.

Ik had eergister met de hogedruk reiniger mn dek schoongemaakt en na 2 uur weer water binnen.
Vannacht heeft t geregend en de boot is droog.....
Albert heeft gezien waar t water naar boven komt en zegt ook....tsjah, bijna niet op te sporen.....

Ik had natuurlijk een plan van aanpak.
Ik begin SB achterste scepterpot, gooi daar een emmer of 3 water op en wacht twee /drie uur om te kijken of er water binnen komt.
Als je op die manier de boot wilt afwerken, en blijven leven verde, kost je dat ik schat een 4 maanden.
Dan weet je MISSCHIEN waar t lek zit en kun je de buitenkant dichtmaken.
Maar t afgelegde traject heb je dan nog niet en zeker niet behandeld......

En dat met mijn oogjes?

Hier een plaatje van t opwellende water

Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 26 mei 2015 12:29 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zou ze waard zijn? 26 mei 2015 12:42 #628578

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 835
Kan niet goed zien welk deel van de constructie je nu laat zien, maar het lijkt er op dat het water zich achter een langsverstijving verzamelt voordat het er onderdoor kruipt. Kun je geen zicht krijgen op de andere zijde van de langsverstijving?

En met een hogedrukspuit aan het werk gaan levert al snel lekkage op; je blaast de (oude)kit gewoon tussen het beslag vandaan. Dus in plaats van scepter voor scepter te controleren kun je er ook voor kiezen om al het beslag dat hoger zit dan de plaats waar het water opwelt met verse kit te monteren (sowieso geen slecht idee met kit ouder dan tien jaar).
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zou ze waard zijn? 26 mei 2015 12:45 #628581

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Dat met het emmertje per scepterpot kan natuurlijk efficiƫnter.

Eerst eens bakboord, daarna stuurboord, kun je direct 50% uitsluiten.
Dan voor en achter, idem. en zo kom je dichter bij de oorzaak.

Wat krijt/poeder wil ook wel eens helpen, om te kunnen zien waar het vandaan gekomen is ...
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zou ze waard zijn? 26 mei 2015 12:55 #628590

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
JPD schreef :
Dat met het emmertje per scepterpot kan natuurlijk efficiƫnter.

Eerst eens bakboord, daarna stuurboord, kun je direct 50% uitsluiten.
Dan voor en achter, idem. en zo kom je dichter bij de oorzaak.

Wat krijt/poeder wil ook wel eens helpen, om te kunnen zien waar het vandaan gekomen is ...


Eens...en emmertje inruilen voor een tuinslang, achter beginnen(laag) en dan naar voren werken.
@anjo, als je het op prijs stelt wil ik best met een tuinslang komen spelen, vandaag lig je min of meer op de route dus zou einde middag al kunnen als ik het voor 16:00 weet.

Pb me dan je 06 ff
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zou ze waard zijn? 26 mei 2015 13:45 #628619

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Wat je ziet op de foto is de vloer met aan de linkerkant de traptrede en de bovenkant van de bank waarin de ( niet lekkende) waterzak ligt.
Die door Olav genoemde langs-vesteviging is volgens on de eindrand van de binnenschaal die met zichtbare laag glasmatten en hars is vastgezet.

Drukreiniger gaf slechts 30 Bar, dus dat valt hard mee.
En qua tijdsplanning, het duurde vd week een paar uur voordat er water van boven naar beneden liep en zichtbaar werd.
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 26 mei 2015 13:46 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zou ze waard zijn? 26 mei 2015 15:39 #628682

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
Als het zo lang duurt, dan zou het kunnen dat het water zich tijdelijk ergens kan opstapelen. Is er schuim gebruikt in de romp? Of dek?

Wij hebben eens een lekkend raam gehad in onze Etap. Nooit geen lek gezien aan het raam zelf of in de omgeving, maar er kwam steeds op onverklaarbare wijze water in de bilge....
En niet dadelijk bij een stortbui, maar uren/dagen later.
Uiteindelijk gevonden... na een jaar of drie... Sijpelde dus de dubbele romp in en kwam pas veel later in de bilge.

Je zou dus preventief je ramen en scepters opnieuw kunnen kitten. Lijkt mij zinvoller dan heel je boot te slopen en over te zetten naar een andere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zou ze waard zijn? 26 mei 2015 15:39 #628684

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 835
Het is een beetje de vraag waarom het zo lang duurt voordat het water zichtbaar wordt. Is het zo weinig water, of is het spoor dat gevolgd moet worden erg lastig, of moet zich eerst een bepaalde hoeveelheid water ophopen voordat het tussen het laminaat doorsijpelt? Of hoopt het water zich eerst ergens anders op en stroomt het pas door naar dit laagste punt wanneer jullie op de boot rond hebben gelopen?
Feit is in ieder geval dat het niet onder het laminaat door hoort te kunnen sijpelen. Kortom, het laminaat ter plaatse is niet waterdicht. Nu dit toch het geval is kun je het net zo goed een klein beetje minder waterdicht maken om het water sneller zichtbaar te maken. Probeer eens met een voelermaatje of je tussen het laminaat en de huid kunt schuiven ter plaatse van het opwellende water, of boor een klein gaatje dicht boven de huid in horizontale richting in de binnenschaal, zodat je eventeel lekwater via dat gaatje wegleidt in plaats van onder het laminaat door. Mogelijk dat je dan veel sneller kunt zien dat er water binnenkomt, iets wat het opsporen van het lek sterk kan versnellen.

Zo op het eerste gezicht komt het me niet over als een binnenschaal die veel bijdraagt aan de constructie, maar een paar extra foto's van de constructie zouden welkom zijn.

In welke regio ligt de boot?
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zou ze waard zijn? 26 mei 2015 15:53 #628692

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
@ Olav.
Die horizontale gaatjes zijn er al, ik blaat wel, maar soms heb zelfs ik mn heldere momenten.
Heb zelfs nog een endoscoop geleend, maar daar ben ik nog niet mee aan de gang gegaan.
Ik lig in Andijk, bij de watersportvereniging.

Hier de originele folder
www.dropbox.com/sh/jid7ixept8e...7ahvdv2p7dLebma?dl=0
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl