Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: doorvaart hoogte

doorvaart hoogte 24 aug 2015 17:16 #654525

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Ik dacht altijd dat het 'topzeil', in topzeil schoener, gedeelte sloeg op het (of meerdere) vierkant getuigde zeil aan een ra op de voorste mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 24 aug 2015 17:33 #654534

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Fly-Tour schreef :
Waterzak truc? Ook een prima idee, onder helling ben je zomaar een paar meter kwijt en kom je er nog met een boot van 15 meter hoog. :laugh:

Nooit uit kunnen vogelen Hoe ik dat scheppen goed voor elkaar kan krijgen......
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 24 aug 2015 19:02 #654573

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2398
Ik heb al eens eerder over de doorvaarthoogte van de Hollandse brug iets gemeld. Maar 13,10 is hij echt niet. Mijn masthoogte boven water is 12.50 m. Boven op de mast nog een lopolight toplicht, een windex en een sprietantenne. Die antennne gaat schrapend langs het beton. Ik wacht altijd tot er geen golvenmakers langs komen. De Stichtse brug is kennelijk iets hoger, want dan raakt de antenne de brug niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 24 aug 2015 19:43 #654586

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
De ene heeft een rechte onderkant terwijl de andere een boog is. Exact in het midden is hij daardoor hoger.

Je hebt wel erg weinig speling. Beetje wind met stuwend water en het past al niet meer.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 24 aug 2015 21:00 #654627

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Optima 98, Optima 92, Albin Ballad, Albin Scampi, Pion inderdaad, Contest 29, Elan 31, Elan 33, Fellowship 33, First 285, First 29, First 30, First 30 E, First 305, Feeling 285. Niet ingekort gaan deze boten onder de Holl. Brug door. Let wel op bij NW-Wind boven windkracht 4a5 en vrachtboten. De antenne is zeker een ding.

Er lag in Huizen ook een Contest 30, Vision 32, Contest 31 HT, Dufour 30, Dufour 32, Waarschip 900 en een Bavaria 30 waarvan ik twijfel (vermoed) dat de mast is ingekort.

Een Victoire 933 was iets ingekort, de FF 95 wat meer. Een Waarschip 28 LD was ook iets ingekort, evenals 2 Dehler 29's. Een aantal Dehler 31's en Duetta 94's idem. Er is ook een Holl. Brug-versie van de Winner 900 en de X302.

Stichtse Brug is inderdaad iets hoger.
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 21:27 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 24 aug 2015 21:00 #654628

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Ik kan met mijn spirit 28 ruim onder beide bruggen door. Mijn marifoonantenne steekt zeker 80 cm boven de masttop uit en raakt de brug niet.

Ik hou 13mtr, inclusief antenne, aan. Veel marge daarboven is er niet.
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 21:01 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 24 aug 2015 21:38 #654649

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Allen dank voor de bijdragen!
Ik begin mij te realiseren dat het niet mee zal vallen iets te vinden dat beduidend groter of beter is dan mijn huidig bootje (contest 29). Wellicht nog een first eens bekijken. Wel wat moderner natuurlijk.
Hebben jullie enig idee of zo'n beneteau een beetje kwaliteit is ten opzichte van wat ik nu heb? Ik hou niet zo van klussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 05:36 #654668

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Is liggen in Muiderzand niet een makkelijkere oplossing? Ben je van al het gez.... af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 07:58 #654722

  • wwwillem
  • wwwillem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
pieter2 schreef :
Allen dank voor de bijdragen!
Ik begin mij te realiseren dat het niet mee zal vallen iets te vinden dat beduidend groter of beter is dan mijn huidig bootje (contest 29). Wellicht nog een first eens bekijken. Wel wat moderner natuurlijk.
Hebben jullie enig idee of zo'n beneteau een beetje kwaliteit is ten opzichte van wat ik nu heb? Ik hou niet zo van klussen.

Er ligt bij www.wehmeyer.nl/ in naarden in ieder geval een first 29 te koop. En afgaande op de site hebben ze ook nog wel wat vergelijkbare boten van rond de 28/30 voet liggen. Misschien gewoon een keer gaan kijken? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 09:58 #654791

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
koko schreef :
Is liggen in Muiderzand niet een makkelijkere oplossing? Ben je van al het gez.... af.
Het blijft leuk als je ook dan de Randmeren op kan, want het is daar best gezellig toeven als het op het Markermeer te hobbelig wordt. (dat heb je best gauw) Kun je eenvoudig uitwijken.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 12:31 #654866

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Gat in de markt voor jachtbouwers. Weer boten met een gaffeltuig ontwerpen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 12:39 #654875

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
douwe schreef :
Gat in de markt voor jachtbouwers. Weer boten met een gaffeltuig ontwerpen.
Of een mast die tevens spudpaal is. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 12:46 #654879

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Een knotsmodern hi-tec gaffeltuig zou voor dit soort schepen misschien helemaal nog niet zo raar zijn, zeker ook met het oog op de versoberde bedieningstijden van ketel, en ramspolbrug. Zouden er geen jachtbouwers zijn die dit als optie aan willen bieden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 14:25 #654908

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Fly-Tour schreef :
koko schreef :
Is liggen in Muiderzand niet een makkelijkere oplossing? Ben je van al het gez.... af.
Het blijft leuk als je ook dan de Randmeren op kan, want het is daar best gezellig toeven als het op het Markermeer te hobbelig wordt. (dat heb je best gauw) Kun je eenvoudig uitwijken.
Niet met de huidige waterplanten...... ;)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 15:07 #654921

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Je kan er niet eens fatsoenlijk ankeren, zoveel waterplanten liggen er, hij krijgt geen houvast op de bodem. (ik stak meer dan genoeg lijn)


Een gaffeltuig zeilt wel weer minder hoog aan de wind en dat wil je op de Randmeren zeker niet. Dan maar een gaffeltuig ontwerpen wat wel hoog aan de wind komt door het dusdanig te construeren dat je er gewoon als het ware een fractioneel torentuig van maakt als de gaffel helemaal recht omhoog gehesen wordt, in plaats van het traditionele iets naar achter hangende. Kan je een speciaal toren-gaffelzeil voor laten maken.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 aug 2015 15:17 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 15:38 #654934

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Graag gedaan Pieter 2. Afgezien van waarschijnlijk de Fellowship 33 en in mindere mate de Contest 31 HT, Contest 30 (Bavaria 30 kan ik geen uitspraken over doen) zeilen de genoemde schepen een stuk beter dan je Contest 29.

De Contest 29 waar ik op zeilde:
- Was traag.
- Zeilde laag aan de wind, helemaal met golven.
- Was met lichtweer (zonder spi) niet vooruit te branden.
- Stuurde zwaar.
- Met de vaak noodzakelijke grote genua is een paar keer overstag een aardig aanslag op je conditie.
- Na het overstag gaan duurt het lang voordat je weer op gang bent.
- Zeilde met halve wind door de automatisch naar buiten geplaatste genuarail best aardig.
- Was onwijs sterk gebouwd.
- Verbazingwekkend: ondanks het hoge gewicht helde de boot vrij snel, vrij snel reven dus. Dit komt misschien door de korte (135 cm?) kiel.

Ondanks het bovenstaande hebben we met de Contest 29 een keer of 4 (in de sw hè ;) ) de zomeravonden in Huizen achter elkaar gewonnen. De boot heette Hemona (eigenaar Henk Molenaar :) ). Je kunt de boot nog in de uitslagen vinden van de 7 uurs van Naarden, Eenzame Noord, Eemdelta en zomeravondwedstrijden van Huizen. Ik zeg: snel verkopen en je gaat het zeilen een stuk leuker vinden. Maar ja die degelijkheid hè...

De First 305 is zo 'n beetje de langste, is ruim en zeilt snel. Als betaalbaarheid ook belangrijk is zou ik deze boot eens bekijken. De degelijkheid van de Contest ga je bij deze boot vermoedelijk niet halen alhoewel ik er ook niemand over hoor mekkeren.
Laatst bewerkt: 25 aug 2015 15:55 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 15:42 #654937

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :

Een gaffeltuig zeilt wel weer minder hoog aan de wind en dat wil je op de Randmeren zeker niet. speciaal toren-gaffelzeil voor laten maken.

Bij de Vrijheidsklasse kon je indertijd kiezen voor een torentuig of een gaffeltuig.
Bij de wedstrijden bleek het gaffeltuig sneller en verdwenen de toren getuigde boten.
Conclusie: het grootzeil bepaald niet hoe hoog je aan de wind kunt lopen. Dat doet de fok of genua.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 16:22 #654953

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik vraag mij af of dat helemaal waar is.

Bij een Flytour scheen het gaffeltuig ook sneller te zijn. Het is ook zo, heb ik zelf gemerkt sinds ik er mee vaar. Ik vaar nu een met gaffeltuig, daarvoor had ik er een met torentuig. Alleen kom ik nu veel minder hoog aan de wind. Daar waar ik toen alsnog net langs kon komen met het torentuig ondanks een paar negatieve windshifts, moet ik nu een slag extra maken. Hij zeilt goed tot + 40 graden aan de wind. (Vlak water.) Veel verder dan 'houdt het een beetje op', heb ik het idee.
Het lijkt mij wel degelijk dat een gaffelgetuigd schip minder hoog komt.
Het wordt ook vaak genoemd, zal toch ook niet helemaal onterecht zijn neem ik aan..

Maargoed, maar weer terug naar waar we waren.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 aug 2015 16:28 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 16:43 #654961

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :
Ik vraag mij af of dat helemaal waar is.

Bij een Flytour scheen het gaffeltuig ook sneller te zijn. Het is ook zo, heb ik zelf gemerkt sinds ik er mee vaar. Ik vaar nu een met gaffeltuig, daarvoor had ik er een met torentuig. Alleen kom ik nu veel minder hoog aan de wind. Daar waar ik toen alsnog net langs kon komen met het torentuig ondanks een paar negatieve windshifts, moet ik nu een slag extra maken. Hij zeilt goed tot + 40 graden aan de wind. (Vlak water.) Veel verder dan 'houdt het een beetje op', heb ik het idee.
Het lijkt mij wel degelijk dat een gaffelgetuigd schip minder hoog komt.
Het wordt ook vaak genoemd, zal toch ook niet helemaal onterecht zijn neem ik aan..

Maargoed, maar weer terug naar waar we waren.

Vraag het maar aan meneer Bouw van Wijk, die was jarenlang kampioen in een Vrijheid met een gaffeltuig
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 16:48 #654966

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Dan lijkt er dus nu eindelijk een eind te komen aan dat ondertuigd varen daar aan de zuidrand van de polder. Iemand moet even een degelijk gaffelsysteem dat in de mastgroef omhoog kan ontwerpen en dan rest nog slechts een bezoekje aan de zeilmaker. Resultaat zal zijn dat de randmeerschepen met hun gepiekte gaffelzeilen in de toekomst al hun soortgenoten uit de Ijsselmeerhavens ver achter zich laten. Oude tijden herleven! Het gaffeltuig komt terug!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 18:02 #654993

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Zou een heel goed idee zijn. Een piekeval maak je er zo bij, een gaffel die mee kan in de mastgroef vereist alleen maar een passend lummelbeslag.
Of bedoel je een rechte gaffel die in het verlengde van de mast geheel verticaal mee naar boven gaat in de slede en uiteindelijk een verlengstuk wordt, anders dan de traditionele gaffel , die iets naar achteren wijst.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 18:19 #654997

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
Die "rechte gaffel" bestaat al een eeuw of wat en heet steng. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 25 aug 2015 18:49 #655010

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nog makkelijker is misschien gewoon een telescopische mast die hydraulisch in/uitschuift. Fractioneel getuigd , het stuk boven de voorstag wat je inschuiven kan voor de brugpassage. Je achterstag of runners gaan vanzelf mee naar beneden met de masttop en hangen even door zolang, daarna weer optoppen...

Bij een boot tot ongeveer 14 meter hoog zou dit kunnen werken, deze kan je dan wellicht terugbrengen naar een meter of 12,5 met het inschuiven van het deel boven de voorstag.

Bestaande boten die laag genoeg zijn , maar ondertuigd, uitrusten met een gaffel en daarvoor aangepast zeil voor de extra vierkante meters, die ze missen omdat ze in Randmeer uitvoering gemaakt zijn met een lagere mast.
Even de piekeval los, gaffel horizontaal laten zakken en doorzeilen maar.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 aug 2015 18:54 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 27 aug 2015 19:48 #655785

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Boatlover schreef :
Graag gedaan Pieter 2. Afgezien van waarschijnlijk de Fellowship 33 en in mindere mate de Contest 31 HT, Contest 30 (Bavaria 30 kan ik geen uitspraken over doen) zeilen de genoemde schepen een stuk beter dan je Contest 29.

De Contest 29 waar ik op zeilde:
- Was traag.
- Zeilde laag aan de wind, helemaal met golven.
- Was met lichtweer (zonder spi) niet vooruit te branden.
- Stuurde zwaar.
- Met de vaak noodzakelijke grote genua is een paar keer overstag een aardig aanslag op je conditie.
- Na het overstag gaan duurt het lang voordat je weer op gang bent.
- Zeilde met halve wind door de automatisch naar buiten geplaatste genuarail best aardig.
- Was onwijs sterk gebouwd.
- Verbazingwekkend: ondanks het hoge gewicht helde de boot vrij snel, vrij snel reven dus. Dit komt misschien door de korte (135 cm?) kiel.

Ondanks het bovenstaande hebben we met de Contest 29 een keer of 4 (in de sw hè ;) ) de zomeravonden in Huizen achter elkaar gewonnen. De boot heette Hemona (eigenaar Henk Molenaar :) ). Je kunt de boot nog in de uitslagen vinden van de 7 uurs van Naarden, Eenzame Noord, Eemdelta en zomeravondwedstrijden van Huizen. Ik zeg: snel verkopen en je gaat het zeilen een stuk leuker vinden. Maar ja die degelijkheid hè...

De First 305 is zo 'n beetje de langste, is ruim en zeilt snel. Als betaalbaarheid ook belangrijk is zou ik deze boot eens bekijken. De degelijkheid van de Contest ga je bij deze boot vermoedelijk niet halen alhoewel ik er ook niemand over hoor mekkeren.


Hallo Boatlover,

Fijn dat je een antwoord geeft op de vraag! Het is erg zoeken tussen alle berichten die niet veel te maken hebben met het topic en iig niet met de vraag. Ik stoor mij er niet aan hoor, soms zie ik er ook wel vermakelijke reacties tussen staan, maar een beetje on topic is soms ook wel leuk.

@Allen: Kan iemand mij meer vertellen over de betrouwbaarheid / degelijkheid van de First305 ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

doorvaart hoogte 28 aug 2015 15:21 #655993

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Graag gedaan Pieter 2. Henk Steltenpool vaart al zo 'n jaar of 22 (ook wedstrijden) in een First 305 genaamd "Little One". De boot ligt in Spakenburg. Henk zat/zit in de wedstrijdcommissie. Tijmen Kok uit Spakenburg vaart ook al heel lang (ook wedstrijden) in de First 305 "Lady 's First". Koko kan je vast wel aan telefoonnummers helpen.

Voor Kees Corts uit Huizen geldt zo 'n beetje hetzelfde, hij vaart met de "Jean Dix" (o.a. winnaar 200-mijls). Hij woont op de Rendier in Huizen en zal je vast te woord willen staan. Alle 3 zijn het goede zeilers.

Ik vergat alleen nog de Jeanneau Rush met normale mast (sorry Bas ;) ) nog, die gaat ook de Holl. Brug onderdoor. Vermoedelijk ga je hier niet voor kiezen vanwege o.a. de "Contest 29-kajuitindeling", de First 305 heeft een mooie achterhut.

Mooi gelijnde boot trouwens die 305. Ik heb er veel wedstrijden tegen gevaren. Het is een allround behoorlijk snelle boot, ivt je Contest 29 zeer snel. In Almere ligt er ook nog 1, "Binky 's Toy" of zo. Voornaam van de eigenaar is volgens mij Bert.
Laatst bewerkt: 28 aug 2015 15:38 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl