Graag gedaan.
In de Heijmanswetering werden we opgelopen door een flinke kits. Waar we heen gingen? Naar de IJssel! Samen gingen we door de Woubrugsebrug en zij zetten toch het gas er op. Kennelijk geen zin om samen op te varen. 4,5 knoop vonden wij wel genoeg. Ver voor ons uit ging de Molenaarsbrug voor hen open. Tot onze verbazing bleef de brug zeker 10 minuten open totdat wij er ook doorheen gingen, een flinke file tot gevolg.
De volgende bruggen moesten ze op ons wachten en bij Gouwesluis legden ze aan om iets te repareren, zo hoorden we op de VHF. Wij gingen op eigen tempo door en naderden de Amaliabrug, de 1e (nieuwe) brug vlak voor Gouda. Mogen we een opening? Er komt een transport. Als dat voorbij is mag u er gelijk door. Ok. We draaien wat rondjes en als het transport nadert, wachten we aan de hoge wal, bakboord. Wilt u zich vervoegen bij de wachtsteiger? Dat is lagerwal, we wachten hier beter. Nou dat vond de brugwipper dus niet. Even later gaat de brug open. Het transport worstelt zich op dat moment deadslow door de Coenecoopbrug, 200 meter verder. Mogen we vast door de brug, dan kunnen we gelijk de Coenecoopbrug nemen? Nee. Ok, dus we wachten. Het transport gaat 10 minuten later door de Amaliabrug en wij stomen op. Geen groen, de brug gaat dicht. Machtsmisbruik dus. We wachten nog even, het is inmiddels 13.00 uur uur en we hebben al een half uur verloren. Geen verkeer meer over de brug. Wanneer gaat u weer draaien? We draaien om 14.00 uur, dan haalt u de spoorbrug van 14.30 uur. Ok. Aan de wachtsteiger leggen we de mast plat en gaan richting brug. De kits meldt zich ook bij de brug. Om 14.00 uur mag u er door, samen met dat andere zeiljacht. Maar die spelen vals, hoorden we, terwijl we onder de brug doorgingen. Of de brugwipper dat begrepen heeft, weten we niet, maar we hadden graag zijn gezicht gezien!