Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd!

Hurley 700 / Gekocht 17 nov 2019 15:49 #1101847

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Dank je!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 17 nov 2019 18:59 #1101894

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Gertjan1 schreef :
TonMitz schreef :
Waarom zet je hem niet in de copper coat?

Ik heb begrepen dat copper coat niet meer toegelaten wordt!?

Ik had begrepen dat cc toegelaten was, omdat het als conserverend middel op de markt is gebracht, ipv antifauling
Als je cc als alternatief ziet, kan je ff een cc draadje starten
Er is wel iemand die weet of het toegelaten is
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 21 nov 2019 10:20 #1102700

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Er is een lijst met toegelaten middelen en coppercoat staat er niet meer op.
Het is ook niet legaal meer te koop in NL.

Epifanes heeft er AF met 12,1% koperthiocynaat en andere merken tot en met circa 12,1% koperoxide.Die 12,1% lijkt de maximale grens?
Thiocyanaat heeft het voordeel van langzamere afgifte tov een oxide.
Middelen met dikoperoxide zijn ingetrokken. Daar moeten we het maar mee doen.

Prio 1 voor mij is het onderwaterschip beoordelen, behandelen en de plekjes met osmose bestrijden en een goede beschermlaag aanbrengen in het vroege voorjaar. De keuze voor AF is secundair.
Laatst bewerkt: 21 nov 2019 10:21 door Gertjan1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 22 nov 2019 12:44 #1102946

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Hoi Gert-jan en Kapitein Scheurbuik,
Boeiend draadje. En omdat mijn Hurley zich nog in het "zaagstadium bevind kan ik nog e.e.a. aanpassen.
Gertjan1 schreef :
Kapitein Scheurbuik schreef :
Hallo GertJan, ik onderschrijf alle ervaringen die hier al staan. Ik heb Hurley 700 nummmer 951, die in Harderwijk is gebouwd. Ik heb hem in 2008 voor een prikkie overgenomen. Inderdaad de bekende problemen:
• zwakke bevestiging van de scepterpotten voor de zeereling. Daarvoor heb ik RVS plaatstaal ‘brugjes’ laten maken die met andere schroefgaten over de oude plaats heen zijn bevestigd. Door ruwe behandeling of hijsen met banden zonder uithouders waren de achterste stuur- en bakboord door het laminaat heen gedrukt, met nare lekkage tot gevolg. Nu geen probleem meer.

Heb je hier een foto van? Dit lijkt mij een goede oplossing!

• kielwater blijft staat achter de ballast en ook ervoor. Aan de boegzijde kan in geval de ballast niet goed waterdicht is ingelamieerd roest in de ballast (schroot) ontstaan, die daardoor uitzet. Ik zag ergens iemand die roestig water uit de kiel zag lopen en de zaak moest openwerken om het te herstellen.

Als de wc er uit is kun je een luikje zagen in het laminaat en de boel inspecteren. Ik heb diverse reparatiemethodieken gezien. Vaak komt de lakkage dan van de watertank of een lekke watertankslang. Goed om te weten! De wc doorvoerslangen wil ik overigens volspuiten met purschuim of afpluggen en dan afkitten aan de buitenzijde. Weet niet of dat een goed idee is maar als je de kranen nooit meer gebruikt en het raakt een keer lek...

Heb je een linkje van die reparatie via de toiletbak? Onder de toiletbak zit bij mij de doorlopende bilgeruimte.
En daar is bodem van de bilgeruimte ter hoogte van de toilet slechts een overgelamineerd dun multiplek plankje.
En zo heb ik het vermoeden eronder is hol. Een zoveelste onbereikbare en potentiële natte ruimte.
Zonder de hele bodem van de toiletbak eruit te zagen kan je niet goed bij die plek, om dan een gat in de bilgeboden te maken. En die holte te inspecteren. Ik ben dus wel benieuwd naar beeld materiaal. Veel van de onbereikbare plekken heb ik al wel opengemaakt maar die nog niet


[/color]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 23 nov 2019 13:40 #1103208

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
scope schreef :
Hoi Gert-jan en Kapitein Scheurbuik,
Boeiend draadje. En omdat mijn Hurley zich nog in het "zaagstadium bevind kan ik nog e.e.a. aanpassen.
Gertjan1 schreef :
Kapitein Scheurbuik schreef :
Hallo GertJan, ik onderschrijf alle ervaringen die hier al staan. Ik heb Hurley 700 nummmer 951, die in Harderwijk is gebouwd. Ik heb hem in 2008 voor een prikkie overgenomen. Inderdaad de bekende problemen:
• zwakke bevestiging van de scepterpotten voor de zeereling. Daarvoor heb ik RVS plaatstaal ‘brugjes’ laten maken die met andere schroefgaten over de oude plaats heen zijn bevestigd. Door ruwe behandeling of hijsen met banden zonder uithouders waren de achterste stuur- en bakboord door het laminaat heen gedrukt, met nare lekkage tot gevolg. Nu geen probleem meer.

Heb je hier een foto van? Dit lijkt mij een goede oplossing!

• kielwater blijft staat achter de ballast en ook ervoor. Aan de boegzijde kan in geval de ballast niet goed waterdicht is ingelamieerd roest in de ballast (schroot) ontstaan, die daardoor uitzet. Ik zag ergens iemand die roestig water uit de kiel zag lopen en de zaak moest openwerken om het te herstellen.

Als de wc er uit is kun je een luikje zagen in het laminaat en de boel inspecteren. Ik heb diverse reparatiemethodieken gezien. Vaak komt de lakkage dan van de watertank of een lekke watertankslang. Goed om te weten! De wc doorvoerslangen wil ik overigens volspuiten met purschuim of afpluggen en dan afkitten aan de buitenzijde. Weet niet of dat een goed idee is maar als je de kranen nooit meer gebruikt en het raakt een keer lek...

Heb je een linkje van die reparatie via de toiletbak? Onder de toiletbak zit bij mij de doorlopende bilgeruimte.
En daar is bodem van de bilgeruimte ter hoogte van de toilet slechts een overgelamineerd dun multiplek plankje.
En zo heb ik het vermoeden eronder is hol. Een zoveelste onbereikbare en potentiële natte ruimte.
Zonder de hele bodem van de toiletbak eruit te zagen kan je niet goed bij die plek, om dan een gat in de bilgeboden te maken. En die holte te inspecteren. Ik ben dus wel benieuwd naar beeld materiaal. Veel van de onbereikbare plekken heb ik al wel opengemaakt maar die nog niet


[/color]

Het is wat uitzoekwerk, op basis van tekeningen van een Hurley 22 en wat ik er over lees maak ik op dat onder de vloerplaat van de WC een holte is. In mijn Hurley klinkt dat hol en omdat de plaat hoger ligt dan waar de kiel zou moeten liggen denk ik ook dat hier een holle ruimte is. Hier stuit je dan op de kiel. Sowieso ga ik er een gaatje in maken en eens een kijkje nemen met de GoPro maar dat wordt het voorjaar. Misschien helpt deze link je verder www.hurleyownersassociation.co...-felicity-h22.htm#22
De 22 en de 700 zijn in detail anders maar omdat dezelfde mal is gebruikt neem ik aan dat eea wel aardig klopt.Ik heb zelf geen Facebook maar er staan veel foto´s op dat deel wat openbaar is: www.facebook.com/groups/1669437973325260/photos/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 27 nov 2019 22:39 #1104436

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Zoals het bij mij zit:



vanuit de bilge naar de boeg toe gefotografeerd.
Aan bovenzijde is de vierkante vorm te zien van de toiletbak
Vanaf de hogerliggende rigel die je ziet op de bilgebodem, klinkt het hol. Ik denk ook over en dicht gelamineerd plaatje multiplex.
Voor de Rigel klinkt de bilgevloek massief.

De hoogte tussen toiletbak en bodem bilge daar is (nog niet opgemeten) maar schat zo'n 10 -13 cm.
Een gat/ gaatje boren zou misschien net gaan, maar dit weer afdoende en goed genoeg dichtlamineren?
En dan? ik heb geen endoscoop oid.
Er van uit gaand dat je die loze holle ruimte permanent en water dicht wil hebben, met polyester, epoxy of epoxyschuim dan moet je dat wel voldoende goed in de opening kunnen gieten. Daarvoor is de werkruimte te laag.

De enige andere optie om er wel wat beter bij te kunnen is de bodem (met eventueel stukje zijwand) van de toiletbak eruit zagen.
Omdat de toiletpot erop staat en je er op moet kunnen zitten:) moet deze opening in de bak wel van een redelijk groot formaat zijn en daarna met aardig wat lagen glasvezel en epoxy dicht gemaakt worden.

Nog andere opties?

Onder het keukenblok heb ik de bodem al wel weg gezaagd omdat je daar ook een loze onbereikbare ruimte zit.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 30 nov 2019 09:31 #1105125

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
scope schreef :
Zoals het bij mij zit:



vanuit de bilge naar de boeg toe gefotografeerd.
Aan bovenzijde is de vierkante vorm te zien van de toiletbak
Vanaf de hogerliggende rigel die je ziet op de bilgebodem, klinkt het hol. Ik denk ook over en dicht gelamineerd plaatje multiplex.
Voor de Rigel klinkt de bilgevloek massief.

Dit is de ruimte onder de toiletvloer, die bedoel ik. Het leek mij voldoende om in de TOILETBODEMPLAAT (dus niet het daaronder gelegen deel) een gaatje te maken om te kijken of het vochtig is of niet.

De hoogte tussen toiletbak en bodem bilge daar is (nog niet opgemeten) maar schat zo'n 10 -13 cm.
Een gat/ gaatje boren zou misschien net gaan, maar dit weer afdoende en goed genoeg dichtlamineren?
En dan? ik heb geen endoscoop oid.
Er van uit gaand dat je die loze holle ruimte permanent en water dicht wil hebben, met polyester, epoxy of epoxyschuim dan moet je dat wel voldoende goed in de opening kunnen gieten. Daarvoor is de werkruimte te laag.

De enige andere optie om er wel wat beter bij te kunnen is de bodem (met eventueel stukje zijwand) van de toiletbak eruit zagen.
Omdat de toiletpot erop staat en je er op moet kunnen zitten:) moet deze opening in de bak wel van een redelijk groot formaat zijn en daarna met aardig wat lagen glasvezel en epoxy dicht gemaakt worden.

Ik heb geen toiletpot meer, er zit nu dus een vlakke bodemplaat. Hierin maak ik zoals gezegd een inspectiegaatje om met een endoscoop te gaan kijken.
Bij Aliexpress te koop voor een prikkie om aan je telefoon aan te sluiten nl.aliexpress.com/wholesale?ca...SearchText=endoscope)

Mij gaat het primair om te kijken of er vocht is onder de toiletvloer. Ik weet van Engelse Hurley´s (22) dat waar het massief klinkende deel begint (dus het dof klinkende deel op de voorgrond van je foto, dat is de kiel) er soms roest zit door inwatering. De roest is dan de kiel. Het holle deel vooraan laat ik maar zo als het er goed uitziet. Bij jouw ziet dit er prima uit.


Nog andere opties?

Onder het keukenblok heb ik de bodem al wel weg gezaagd omdat je daar ook een loze onbereikbare ruimte zit.

Ik heb het idee dat de Hurley 700 de ideale smokkelboot is :) want er zijn weinig boten met zo veel loze holtes. Je zou denken dat het luchtkamers zijn om ´m onzinkbaar danwel halfdrijvend te maken mocht het mis gaan! In ieder geval gaat de boot eind maart 2020 5 weken uit het water om wat osmose aan te pakken (zie mijn bericht verderop). In de kajuit gaan alle luiken etc wijd open en ik plaats een 12v ventilator in de boot zodat hij van binnenuit ook droogt. Alhoewel hij droog is en zeker niet schimmelig ruikt of oogt. Dan gaat hij begin november 2020 weer het water uit tm maart 2021. Eventuele plekjes die er dan nog zijn / ontstaan zijn / gemist zijn weer aanpakken, Maar daarna om de 2 jaar er uit en verder geloof ik het dan wel. Van belang is de osmose goed uithalen tot ik schoon laminaat tref, spoelen, drogen, weekje later weer spoelen en dan drogen. Hier lopen de adviezen uiteen van paar weken drogen tot maanden! Maar omdat de plekjes klein zijn en ondiep neem ik 4 weken en dan ga ik de gaatjes met epoxy vullen. Dan een laag verdunde (30%) Epifanes HB Coat, dan 3 lagen onverdund, een laagje Epifanes Interimcoat en dan de A,F. Volgens advies van Epifanes.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl