arendonk schreef :
Ik ga er ook vanuit dat de prijs de staat reflecteert, maar er zijn vaak ook zaken die beide partijen niet hebben opgemerkt/aangegeven. Dat kan bewust zijn of door gebrek aan kennis niet zijn opgemerkt of verkeerd ingeschat. Daarom is altijd goed een uitgebreide professionele keuring uit te laten voeren. Als daar gebreken uitkomen die de vraagprijs niet meer rechtvaardigen, vind ik het niet meer dan logisch dat je daar afspraken over maakt: repareren of compenseren. Immers als het gebrek wel bekend was, zou de vraagprijs ook lager zijn geweest.
Dat laatste is precies wat ik bedoelde. Voor dat voorgaande ga je dan weer in discussie komen van wat nu de definitie van een gebrek is. Is een deurtje naar een opbergvak wat een beetje klemt een gebrek? Antwoord zal nee zijn waarschijnlijk, maar wat als de handel van de lenspomp zich achter dat deurtje bevind, is het dan wel een gebrek? Dat zijn zaken die niet te definieren zijn. Als je alles mee gaat tellen wat je niet bevalt dan is het heel makkelijk om een boot zodanig te waarderen dat de eigenaar jou betalen moet als je de boot wilt kopen.
Ik zelf kijk altijd naar de staat van de boot, hoeveel werk moet er aan gebeuren en wat gaat dat kosten. Als je dat optelt en het eindbedrag in werkuren en kosten is acceptable voor de boot die het dan op zal leveren, dan koop je de boot.
Aanbetalingen vind ik onzin en doe ik ook nooit.
Sorry, maar dat vind ik een macho uitspraak. De verkoper bepaald de voorwaarden, niet de koper. Je zal de kopers de kost moeten geven die dagenlang je tijd verdoen met wat uiteindelijk niet meer blijkt te zijn als een beetje 'tire kicking'. Als iemand serieus interesse heeft en flink beslag op je tijd gaat leggen dan hoort daar wat tegenover te staan, ben je daar niet toe bereid dan kun je wat mij betreft een andere verkoper lasting gaan vallen.