Dames, heren ook,
Hierbij mijn duit in het zakje.
Wij hebben sinds 4,5 jaar een Jaguar 27 uit 1976 en ik kan dus op recente ervaring bogen. Ik ben ongetwijfeld bevooroordeeld maar wil de bovenstaande berichten graag nuanceren.
Zoals hierboven wordt aangehaald, is een Jaguar 27 geen racemonster. Als je wilt gaan wedstrijdzeilen: andere boot kopen. Boot gaat niet extreem hoog aan de wind en is soms loefgieriger dan ik zou willen. Het ontwerp dateert uit 1971 en dat zie je overal in terug. De lekdichtheid van de ramen, door Bert6 al genoemd, is inderdaad een aandachtspunt. En de lengte van het bed voorin is inderdaad beperkt, te klein voor twee volwassenen, hooguit geschikt voor twee kinderen.
Dus is dit een perfecte boot? Nee, zeker niet.
Maar wat een Jaguar 27 wél is: een fijne, vergevingsgezinde, gemoedelijke boot, met prettig zeegedrag. Een zeer ruime kuip, waar je heerlijk comfortabel kunt zitten. De indeling van de boot (met die treinzit waardoor je gewoon op ooghoogte naar buiten kunt kijken in plaats van dat je in zo’n donker hol zit) en het brede schuifluik (waardoor het bijna een open boot lijkt) zijn twee geweldige en heel bijzondere features van deze boot – twee belangrijke redenen waarom wij deze boot indertijd gekocht hebben. Zeer veel bergruimte. Geschikt voor comfortabel vakantieverblijf voor (naar ons idee) drie volwassenen (eentje slaapt voorin, eentje in de hondenkooi, en eentje op de langsbank). De tafel kan omgebouwd worden tot slaapplaats voor een vierde, of, als ze elkaar héél aardig vinden, zelfs een vijfde persoon.
Wij hebben de afgelopen vier seizoenen heerlijke tochten met onze boot gemaakt, zowel samen als solo. Vanuit Hellevoetsluis varen wij in de Zuid-Hollandse en Zeeuwse wateren, we doen “rondjes Zeeland buitenom”, af en toe een heen-en-weertje naar Scheveningen, en we zijn inmiddels drie keer naar de oostkust van Engeland overgestoken. En weer terug. Geen snelle boot? De laatste oversteek vanuit Lowestoft terug naar Nederland in juni 2019 (met onze nieuwe zeilen) hebben we 105 mijl gezeild in 20 uur 10 minuten. Wij vonden dat een toptijd! Bootje hobbelt lekker door de golven (prettig zeegedrag, zie hierboven). De diepgang (1,35 m) is ideaal om rond te scharrelen op de rivieren en kleine haventjes aan de Engelse oostkust – en ook voor de Waddenzee, wat de ambitie van RobertZ is voor de toekomst. De boot kan onder de Haringvlietbrug en de Zeelandbrug door.
Wat betreft solozeilen: bij ons kunnen er geen lijnen vanuit de kuip bediend worden. Dat zou op zich relatief eenvoudig aan te passen zijn. Zoals iemand hierboven al stelde: blokje onderaan de mast, valgeleiders op dek, valstoppers op kajuitdek. Klaar. Wij moeten alle lijnen bedienen bij de mast. Het nadeel daarvan ligt voor de hand: je moet steeds, ook bij slecht weer, naar voren. Maar het voordeel is dat het hijsen, strijken en reven heel makkelijk en snel gaat. Ik ga bij de mast lekker stevig zeevast in de verstaging hangen, en hijs het grootzeil alsof ik op een open bootje sta. Tot bovenin de mast. Half slagje met de lierhendel. Klaar.
Kortom: een Jaguar 27 is zeer zeker geschikt voor wat RobertZ zoekt!
Wat betreft budget versus aanschafkosten zou ik – de afgelopen vier jaar veel aan deze boot verbouwd en vervangen hebbende – liever gaan voor een wat duurdere boot die goed op orde is (motor, zeilen, verstaging, elektriciteit) dan voor een goedkoper exemplaar waar je veel aan moet doen. Want dan ben je al gauw door je 10K heen.
Succes!