vlinder schreef :
@Joop66
vooraf hadden we mailcontact over een onduidelijkheid omtrend een afbeelding internetadvertentie en heb gezegt dat ik de volgende dag kwam bezichtigen. Dat leek me voldoende.
Ik verwachte,wat ik in lange jaren ervaring steets ben tegen gekomen.
Ik kreeg de sleutel mee.
VVroeg aan de makelaar om mee te gaan dat ik bij het hek kon kijken tijdensstarten van de motor.
Maar de motor mocht niet worden gestart
Bakskisten en ankerbak geen sleutel aanwezig
Kuipvloer kon niet open
Zeilen waren er niet aan boord
Pas als ik een bod had gedaan,
koopcontract had getekend en 10% aanbetaling had voldaan
mocht dit pas, incl. onderwaterschip (waar ik het nog niet eens over had).
En ALS er wezenlijke dingen niet kloppen,ging de koop niet door.
Maar wie o wie gaat bepalen,wat wezenlijk is ?
ook had ik graag de zeilen aangeslaan (niet omdat ik splinternieuwe zeilen verwacht) maar om de werking van de fallen en furlex te zien.
"De eigenaar van de boot heeft er bewust voor gekozen de zeilen niet aan te slaan" zoals de makelaar mij liet weten.
"Dit is onze werkwijze"
Na enkele mails heen en weer liet ik de makelaar weten,dat ik over deze werkwijze nog eens moest nadenken.
4 Dingen:
1 Communicatie is kunst zo kort mogelijk langs elkaar heen te lullen,
2 Assumption is the mother of all fuck ups,
3 Elke actie door mensen is altijd ingezet met een positieve intentie. Hoe verwrongen soms ook.
4 Ik kan een ander niet veranderen, wel, deels, mijn eigen gedrag.
Ik tracht bij elke interactie met mensen, zeker als er wat van afhangt, deze
3 4 in t achterhoofd te houden. Wat er precies gebeurt is, alleen jij was daar bij en de man van Noordschans. Of dat redelijk is, weet ik ook niet. Maar dat doet er niet zoveel toe. De vraag is niet wie er gelijk heeft, maar wat je zelf zou/had kunnen doen om een proces zo voordelig mogelijk te laten verlopen.
Succes met t vinden van een boot. En de bijbehorende onderhandelingen.