Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: cataloguswaarde

cataloguswaarde 30 juni 2020 06:22 #1180085

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Voor de duidelijkheid, de definitie van de ontwerpcategorieën:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cataloguswaarde 30 juni 2020 07:51 #1180121

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Ik heb overigens het idee dat de "marketing-waarde" van ontwerpcategorie "A" aan het afnemen is.

Bij de Beneteau Oceanis 30.1 ("European Yacht of the Year 2020" in de categorie "Family Cruiser") staat op de website van Beneteau vermeld:
CE Certification : B6/C8/D10 in progress


Er staat voor de aandachtige lezers nog een - in mijn ogen saillant - detail op die pagina:
Light displacement : 3 995 kg

Dat lijkt te verwijzen naar de waterverplaatsing in "light craft condition" (mLC) (ISO 8666).
Voordat je in "minimal operating condition" (mMO) bent (o.a. bemanning toevoegen) ben je al snel 400 kg verder; een 9-meter jacht is in "loaded arrival condition" (mLA) iha >1000 kg zwaarder dan in "light craft condition" en in "maximum load condition" (mLDC) in de orde van 1300 kg zwaarder. Dit is een truc die ik de laatste jaren vaker denk te zien.

Tot enige jaren geleden was het gewoonte bij waterverplaatsing de "half load condition" op te geven, tot "dwl". Het idee daarachter was dat dat de gemiddelde waterverplaatsing tijdens een reis is en daarmee een goed uitgangspunt voor een vergelijking.
Maar toen gingen zeilers steeds nadrukkelijker kijken naar kentallen als SA/D en D/L en dan wordt het in de vergelijkingen een stuk gunstiger om uit te gaan van de kleinst mogelijke waterverplaatsing.


Voor de Oceanis 30.1 lijken ze dat nog verder te hebben doorgevoerd, want in de brochure staat vermeld:
LIGHT DISPLACEMENT (EC) - DÉPLACEMENT LÈGE 3 995 kg
mEC is ook een aanduiding uit norm ISO 8666 ("empty craft condition") en is nog lichter dan "light craft": in "empty craft" is "standard equipment" (zoals los liggende kussens en matrassen) ook niet meegenomen.
Als je nou eens de inschatting maakt dat "half load" voor een Oceanis 30.1 ongeveer 5200 kg zal bedragen (wat me niet overdreven lijkt) en voor het zeiloppervlak het oppervlak van het "flat head" grootzeil plus ((105% genua)/1,05) (grootzeil + 100% voordriehoek) neemt, heeft deze boot een SA/D van 15,2 . En dan loopt een boot het risico op bijv ZF als motorsailer te worden aangeduid. Niet iets wat de marketing-afdeling van Beneteau graag ziet denk ik.

Edit:
Uitgaande van een "half load" van 5200 kg moet je niet de euvele moed(t) hebben SA/D van de Oceanis 30.1 met het oppervlak van het optionele rolgrootzeil en zelfkerende fok te berekenen, want dan kom je uit op een SA/D van 11,7 :whistle:
Laatst bewerkt: 30 juni 2020 09:53 door JotM. Reden: interpunctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cataloguswaarde 30 juni 2020 15:18 #1180331

JotM schreef :
Voor de duidelijkheid, de definitie van de ontwerpcategorieën:
En de officiele namen van deze ontwerpcategorieën zijn:
A - Ocean; (meer als 200 mijl uit de kust)
B - Offshore; (binnen 200 mijl van de kust)
C - Inshore; (Binnenwateren zoals het IJsselmeer)
D - Sheltered Waters. (kanalen en langzaam stromende rivieren)

Dat zijn wat mij betreft toch echt aanduidingen van geschikt vaargebied.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 30 juni 2020 15:20 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cataloguswaarde 30 juni 2020 20:23 #1180461

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Voor de duidelijkheid, de definitie van de ontwerpcategorieën:
En de officiele namen van deze ontwerpcategorieën zijn:
A - Ocean; (meer als 200 mijl uit de kust)
B - Offshore; (binnen 200 mijl van de kust)
C - Inshore; (Binnenwateren zoals het IJsselmeer)
D - Sheltered Waters. (kanalen en langzaam stromende rivieren)

Dat zijn wat mij betreft toch echt aanduidingen van geschikt vaargebied.
"Officieel"? Doe 'es een link naar regelgeving. Succes.

Edit:
En nogmaals: Nederland koppelt aan de ontwerpcategorie geen vaargebied, heeft dat nooit gedaan en ik heb binnen het ministerie ook nog nooit signalen opgevangen dat te gaan doen.
Laatst bewerkt: 30 juni 2020 21:26 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cataloguswaarde 30 juni 2020 21:59 #1180498

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
JotM schreef :
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Voor de duidelijkheid, de definitie van de ontwerpcategorieën:
En de officiele namen van deze ontwerpcategorieën zijn:
A - Ocean; (meer als 200 mijl uit de kust)
B - Offshore; (binnen 200 mijl van de kust)
C - Inshore; (Binnenwateren zoals het IJsselmeer)
D - Sheltered Waters. (kanalen en langzaam stromende rivieren)

Dat zijn wat mij betreft toch echt aanduidingen van geschikt vaargebied.
"Officieel"? Doe 'es een link naar regelgeving. Succes.

Edit:
En nogmaals: Nederland koppelt aan de ontwerpcategorie geen vaargebied, heeft dat nooit gedaan en ik heb binnen het ministerie ook nog nooit signalen opgevangen dat te gaan doen.

Met een categorie C of D zou ik toch geen wereldreis plannen en een categorie A lijkt me voor de Vinkeveense plassen wat overdreven, alhoewel prima geschikt als drijvende camper en borrelboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cataloguswaarde 01 juli 2020 05:07 #1180520

Maar worden we wel oceanen overgestoken met categorie B schepen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cataloguswaarde 01 juli 2020 07:10 #1180549

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3829
Genoeg, de mini's bijvoorbeeld
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cataloguswaarde 01 juli 2020 08:49 #1180585

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Evaluationcopy schreef :
Maar worden we wel oceanen overgestoken met categorie B schepen?
Gebeurt, maar steeds minder. (Aangezien bijvoorbeeld de weerstand tegen kapseizen in grote mate door de grootte (lengte & waterverplaatsing) worden bepaald is dat wellicht ook niet onverstandig)
Dan moet je, naast de mini's, mijns inziens met name aan scheepjes denken die voor het tot stand komen van de Richtlijn pleziervaartuigen / EN-ISO 12217-2 ontworpen zijn.

In het algemeen scheepjes met een vrij groot bereik tot 'ie doordraait, maar (veel) te klein om aan een aantal stabiliteitseisen voor Cat A in de norm te kunnen voldoen.

Bijvoorbeeld (Shark 24):


(of de lange variant in het Duits - link naar YouTube)

Vrij recent: (aangepaste) Contessa 26:


Kanaal: www.youtube.com/channel/UC7m3fuU8ASlIKz9LnV-vvJg
Laatst bewerkt: 01 juli 2020 08:51 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cataloguswaarde 01 juli 2020 09:39 #1180626

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Evaluationcopy schreef :
Maar worden we wel oceanen overgestoken met categorie B schepen?
Sommige mensen "maken het nog bonter" trouwens.
Het Duitse echtpaar Hans en Carola Habeck zijn met zoontje (bij vertrek 3 jaar oud) in drie jaar tijd met een Etap 21i (Cat C) rond de wereld gezeild.
En hebben daar uiteraard een boek over geschreven.
Laatst bewerkt: 01 juli 2020 09:59 door JotM. Reden: link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.234 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl