Ik heb overigens het idee dat de "marketing-waarde" van ontwerpcategorie "A" aan het afnemen is.
Bij de Beneteau Oceanis 30.1 ("
European Yacht of the Year 2020" in de categorie "Family Cruiser") staat
op de website van Beneteau vermeld:
CE Certification : B6/C8/D10 in progress
Er staat voor de aandachtige lezers nog een - in mijn ogen saillant - detail op die pagina:
Light displacement : 3 995 kg
Dat lijkt te verwijzen naar de waterverplaatsing in "light craft condition" (m
LC) (ISO 8666).
Voordat je in "minimal operating condition" (m
MO) bent (o.a. bemanning toevoegen) ben je al snel 400 kg verder; een 9-meter jacht is in "loaded arrival condition" (m
LA) iha >1000 kg zwaarder dan in "light craft condition" en in "maximum load condition" (m
LDC) in de orde van 1300 kg zwaarder. Dit is een truc die ik de laatste jaren vaker denk te zien.
Tot enige jaren geleden was het gewoonte bij waterverplaatsing de "half load condition" op te geven, tot "dwl". Het idee daarachter was dat dat de gemiddelde waterverplaatsing tijdens een reis is en daarmee een goed uitgangspunt voor een vergelijking.
Maar toen gingen zeilers steeds nadrukkelijker kijken naar kentallen als SA/D en D/L en dan wordt het in de vergelijkingen een stuk gunstiger om uit te gaan van de kleinst mogelijke waterverplaatsing.
Voor de Oceanis 30.1 lijken ze dat nog verder te hebben doorgevoerd, want in de
brochure staat vermeld:
LIGHT DISPLACEMENT (EC) - DÉPLACEMENT LÈGE 3 995 kg
m
EC is ook een aanduiding uit norm ISO 8666 ("empty craft condition") en is nog lichter dan "light craft": in "empty craft" is "standard equipment" (zoals los liggende kussens en matrassen) ook niet meegenomen.
Als je nou eens de inschatting maakt dat "half load" voor een Oceanis 30.1 ongeveer 5200 kg zal bedragen (wat me niet overdreven lijkt) en voor het zeiloppervlak het oppervlak van het "flat head" grootzeil plus ((105% genua)/1,05) (grootzeil + 100% voordriehoek) neemt, heeft deze boot een SA/D van 15,2 . En dan loopt een boot het risico op bijv ZF als motorsailer te worden aangeduid. Niet iets wat de marketing-afdeling van Beneteau graag ziet denk ik.
Edit:
Uitgaande van een "half load" van 5200 kg moet je niet de euvele moed(t) hebben SA/D van de Oceanis 30.1 met het oppervlak van het optionele rolgrootzeil en zelfkerende fok te berekenen, want dan kom je uit op een SA/D van 11,7