Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen?

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 06 juli 2020 13:05 #1182487

holtere schreef :
Ik ben het overigens toch al niet helemaal eens met holtere, wat dat betreft. Ik vind dat een boot gewoon goed moet kunnen opwerken. Een boot die alleen ruimschoots kan planeren, vind ik persoonlijk geen zeilboot. Zoals ir. Loeff al ooit eens schreef in "de zeilsport": 'voor de wind vaart ook een bos stro'.
Die bos stro heeft die Ir Loef in zijn hoofd gehad :laugh:
Tja, ik kom een beetje uit het speedsurfen/zeilen.
Wij voeren 800 meter downwind en we liepen terug met de spullen onder de arm tegen windkracht 8 in. 2 of 3 goede runs op een dag maken dan was je goed bezig geweest.
Hoog aan de wind.....Kijk dit filmpje eens af...
Ja, leuk. Stap in een zweefkist. Gaat nog veel harder ;)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 06 juli 2020 13:09 #1182488

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Je snapt het niet maar dat is niet erg ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 06 juli 2020 13:27 #1182495

Daar heb je gedeeltelijk gelijk in, denk ik.
Maar ik vind een zeilboot iets waarmee je van A naar B kunt zeilen en ook weer van B naar A en eventueel zelfs via C, D en E. En het bootje dat Harrie bedoelt moet dan ook nog een mogelijkheid bieden om onderweg een tukkie te doen en een stukkie te eten.
Mij lijkt dat die leuke hobby van jou (wel leuk hoor, dat meen ik) dat allemaal niet biedt.
Dus ik denk dat ir Loef het gewoon bij het rechte eind had.

Ik ben erg benieuwd wat Harrie, met zijn ervaring en kennis nu eigenlijk precies zoekt en hoe hij over een en ander denkt. Daarom zou ik het ook gaaf vinden als hij een one-off zou laten bouwen. Of de ontwerpeisen daarvoor zou geven. Lijkt me echt, oprecht heel interessant. Wat zo'n doorgewinterd iemand voor overwegingen heeft.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 06 juli 2020 14:05 #1182511

pieter2 schreef :
Ik zou teruggaan naar de kolibri. Volgens mij was je toen het meest gelukkig...
:whistle:

Precies. Lijstje van TS lijkt op het lijstje van de auto's die ik heb gehad. Blijkt ook geen twee keer het zelfde merk op voor te komen. Maar mijn eerste Fiatje was toch wel een lekker karretje.
TS moet gewoon naar een verkoophaven gaan en een boot kopen. Als het niet bevalt koop je toch gewoon weer een andere? Dit zijn de ideale klanten voor bootjes-makelaars.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 06 juli 2020 14:09 #1182514

bertilbeumer schreef :
Ik zou zeggen: gooi het eens over een andere boeg
www.botentekoop.nl/platbodems-...0a-9aa6-732b04836b88

:laugh: :laugh: :laugh:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 06 juli 2020 14:14 #1182515

Noballast schreef :
bertilbeumer schreef :
Ik zou zeggen: gooi het eens over een andere boeg
www.botentekoop.nl/platbodems-...0a-9aa6-732b04836b88

:laugh: :laugh: :laugh:

Ja! Lachend met een Lemmerbakje naar Ipswich ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 06 juli 2020 14:19 #1182517

bertilbeumer schreef :
Ik zou zeggen: gooi het eens over een andere boeg
www.botentekoop.nl/platbodems-...0a-9aa6-732b04836b88

Heeft zelfs twee boegen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 06 juli 2020 14:24 #1182518

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
deinzend planeren :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 06 juli 2020 16:10 #1182565

Zoiets...?


H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 06 juli 2020 17:01 #1182581

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Als ik Harry ws zou ik eens goed te rade gaan bij de toekomst. Niet -misschien met nostalgie wel- terugkijken naar wat je allemaal hebt gedaan en hebt willen doen, maar wel naar wat je nog wilt gaan doen.
Harry is een dermate goede en ervaren zeiler dat hij elk bootje aan het varen krijgt, solo of met bemanning.
Als Harry op dit moment geen boot zou hebben zou hij z'n handen vol hebben aan meevaren met anderen of deliveries uitvoeren voor anderen. Van extreme trimaran, via class40, langs Pogo's, Firsts, evt zelfs Bavaria's naar platbodems naar zware stalen gebouwen.
Dus: wat wil je nog in de jaren die je voor je hebt?
Ik zou zeggen: jaartje geen boot en oriënteren op het mooiste ontwerp van vdStadt: de Gallant53.


In het juni nummer van Seahorse magazine staat over vdStadt een interessant artikel door collega ontwerper Julian Everitt waar natuurlijk de Gallant niet ontbreekt:
Ericus (Ricus) Gerhardus van de Stadt - usually known, more simply, as E G van de Stadt - an internationally renowned ocean racing yacht designer who succeeded in getting innovation to work for him - rather than letting it frighten his clients away, in the conservative world of offshore race boat design.
Van de Stadt pioneered trends that right from the outset of his offshore design career, beginning in 1949, took until the mid sixties to become the norm and which still form the cornerstone of fast yacht design today.
I speak, of course of aeroplane section high aspect ratio fin keels and spade rudders on light displacement, flattish bottomed hulls. In ocean racing boat design terms the appearance of the 39ft Zeevalk - van de Stadt’s second design, since setting up a design and build business with his wife in 1933 - was truly revolutionary. The keel was short fore and aft with a vertical trailing edge and only a small slope on the leading edge. A trim tab enabled the aero foil keel sections to be made asymmetric for additional lift upwind. The rudder - another aeroplane wing profile simply hung off the stock, with no skeg and nothing to support it other than the bearing surface at the interface with the hull. This, combined with what was, in effect, an ultra light displacement, while not uncommon in the keel boat world, was regarded by the conservative offshore racing world as verging on dangerous. The plywood, hard chine construction did little to reduce the incredulity of a design establishment that considered the very laws of offshore seamanship were being challenged.
Zeevaalk undoubtedly represented a watershed moment in conceptual terms, but despite being highly successful on the race course, few other designers followed the concept. She did, however, represent a significant part of a designer/ owner relationship that would, only 11 years later, produce one of the most significant ocean racers in the history of the sport.
The owner, in question, was Cornelius Bruynzeel - a pioneer of a new construction ‘wonder-material’ - plywood. Boat building seemed like a perfect environment to test the material as long as designs could be produced that would particularly suit the qualities of the material. The young van de Stadt had the perfect flat panel shapes to suit and so began, in 1939, a new chapter in sailboat design and construction. Valk, launched just before the start of WW2, was a 21ft hard chine day boat and proved so successful that it is still built today and is the most popular open boat in the Netherlands.
But it is in offshore racing boat design that van de Stadt really broke down the barriers of convention. Many of his innovations have been credited to other designers over the years but in reality Ricus van de Stadt really is THE Mr light displacement, fin keel and spade rudder offshore race boat designer. And Zeevalk is all the evidence you need from her shallow hull body, to the angular connection between hull and keel and the high aspect ratio foils.
But if ever a boat deserved an accolade for pushing the boundaries of design and technology to the limits available, it would be the maxi Stormvogel. Once again a commission from Cornelius Bruynzeel, to push the barriers of cold moulded plywood construction to promote his building material, Stormvogel at 73ft long - the length limit back in 1960 for the maxi class - represented the equivalent of a ‘ moon-shot’ in terms of available technology. Her design was typical of smaller van de Stadt boats with an unsupported spade rudder, shortish fin keel and, set against typical big boat design for the period, an ultra light displacement. She was, quite simply, an extraordinary yacht compared to the main stream. What made this moment in history even more remarkable was that the van de Stadt design office was so busy in 1959 that Ricus initially refused the commission for this maxi from Bruynzeel! Imagine that - refusing to take a commission for a 73ft racing boat! But Bruynzeel knew what he wanted and was not prepared to wait. He looked at other designers for the project, but figured van de Stadt’s concepts were what he needed. A compromise was reached, to share the design time burden and, long before America’s Cup style design teams were created, the first super-group of naval architects was assembled to create Stormvogel.
Van de Stadt’s radical signature hull and foils was topped off by a rig from Illingworth & Primrose, while Laurent Giles took care of the structure, interior and deck layout. It proved to be a perfect marriage of talents.
In the early days Van de Stadt’s design business ran very much in parallel to that of Olin Stephens throughout the fifties and sixties. Both design houses produced race winning boats as well as myriad cruising designs built out of steel, aluminium and timber. Any similarity, however, in boat shape was minimal. While most of the van de Stadt race boats featured separate spade rudders and a tendency towards light displacement, S&S, along with the majority of offshore boat designers, stuck to longer keel hung rudder concepts. Convention simply dictated that a keel hung rudder was safer, more seaworthy and more efficient from a hydrodynamic stand point.
But in 1958 van de Stadt started another offshore yacht design revolution that would impact around the world and help create an unparalleled growth in offshore racing.
Just as Zeevalk had shown the potential of plywood as a viable construction material for an ocean racer, the Pioneer - a 30ft minimum waterline length RORC rule racer - would showcase another ‘wonder’ boat building material -GRP. The Pioneer was no ‘glass’ version of an existing wooden design. Every detail of the design was drawn to take full benefit from moulded plastic construction - a concept used again successfully 21 years later on the DB1 Three Quarter Tonner designed by van de Stadt.
Over 650 Pioneers were built in the early sixties. They won innumerable offshore races around Europe including the RORC Class III Championship paving the way towards the ubiquitous production cruiser racer of today. It’s probably fair to say that the Pioneer design in all of its aspects of construction, hull form and appendages provided the inspiration to Bill Lapworth to produce the Cal 40 design in 1963 which helped turn the American offshore racing scene on its head.
The builders of the Pioneer, Southern Ocean Shipyard, commissioned a follow up and in 1963 the 36ft Excalibur hit the offshore scene. Like the Pioneer, the Excalibur was an engineered grp design showcasing the van de Stadt design offices skills at creating a complete package of drawings and information. She was also fast - winning the RORC Class Championships in 1963, ‘64 and ‘65.
While designs like Zeevalk had pushed the boundaries of advanced foils and lightness in offshore capable racers and Stormvogel had showcased what was possible in the rarified atmosphere of maxi boat racing, the Excalibur brought the van de Stadt design message through to the guts of the offshore establishment. For sure the success of this boat inspired Dick Carter, with his first design - the 34ft Rabbit, to utilise a van de Stadt style hull and appendages package. Rabbit’s win of the 1965 Fastnet opened a flood gate to designers across the globe to universally adopt variations of the van de Stadt rudder and keel layout for offshore boats.
In an ironic twist a few years later after Ricus had helped Olin Stephens and Dick Carter to develop the world-purposed International Offshore Rule (IOR) in 1970, he resigned from the IOR Technical Committee in protest to the American domination of the rule and his belief that IOR was fostering an unseaworthy type of yacht! Ironic indeed - as it was Olin himself, back in the fifties and early sixties, that considered separate rudders - inspired by the van de Stadt spade - to be unseaworthy for offshore racing!
In fact the van de Stadt design office relationship with IOR was perhaps not quite as successful as the one they had enjoyed in the RORC rule period. For sure they had some good successes in the various Ton Cup classes, but in bigger boats the continuation of their light, fair hull shapes did not fit the more tortured lines that were favoured by IOR. But this all changed in 1980 with the advent of the Three Quarter Ton DB1. Brilliantly engineered by Cees van Tongeran, chief designer and son in law to Ricus, the DB1 proved that simple, distortion free shapes, aligned with lightish displacement and the trademark van de Stadt foils, could dominate during the highly competitive mid term of the IOR. The production design detailing of this boat is a masterclass of grp design engineering which elevates it into a class of its own. It is a fitting continuation of the design skills first seen in the 1958 Pioneer.
But the success of this design, on the race course, is truly staggering with the following results tally at the Three Quarter Ton World Championships. 1980: 2,3,5,6. 1981: 2,3,4,5,6. 1982: 2,5. 1983: 3. 1984: 1,2,3,5. 1985: 3. The championship win of 1984 came with the slightly modified DB2. With other wins all over the world, the van de Stadt DB’s have probably won more yacht races than any other single design and could arguably claim to be the greatest racing yacht design ever - certainly their pedigree as a series production racer is unequalled. While Ricus retired from the design office a couple of years earlier, the DB1 and DB2 assuredly carry the DNA of the van de Stadt design ethic.
There are many notable designs from the van de Stadt cannon. But perhaps the Royal Cape One Design best epitomises the daring approach that created a design criteria that is still relentlessly pursued today - that of speed. At just under 30ft long, with a waterline length of 28ft the displacement was a mere 4,000lbs giving a displacement length ratio of 82.7! This compares pretty favourably with any go-fast offshore designs of today. In all design element respects, the RCOD, drawn in 1961, is decades ahead of its time with its deep, but short bulb keel, spade rudder and rig amidships.
The most renowned development of this class, named Black Soo, belongs firmly in yacht design folklore and is regarded by many yacht designs as inspirational.
While plywood construction enabled the van de Stadt office to fully exploit their beliefs in light displacement, grp gave the firm an opportunity to scale other unchartered territory in yacht design. When she was launched in 1960, the 48ft Glass Slipper was the largest production grp offshore racing yacht in the world. This accolade was then taken by the Gallant 53 in 1966 and then by the Ocean 71 in 1970. Van de Stadt designs both.
Ricus van de Stadt completed his training as a naval architect in 1932 and in 1936 he went to the Olympics as a reserve for the Netherlands sailing team. He started his design and build business in 1933, but it really took off when Cornelius Bruynzeel commissioned the 39ft plywood Zeevalk in 1952. Business boomed throughout the 50’s and 60’s until the boat building part was sold to Dehler. And what a success that was! They continued the production of the 21ft Varianta, which had begun in 1962 and produced a staggering 4,400 of these pocket cruisers. There are many other Dehler/van de Stadt successes, but none come close to the iconic, IOR DB’s.
And so, in summary, this great man of the offshore racing yacht design world brought us lightness, fin keels and spade rudders in 1949, the astounding Maxi, Stormvogel in 1960, and then to cap it off, arguably one of the most successful IOR racers of all time, the DB1 design of 1980. Along the way his designs did as much as anyone to help popularise ocean racing - either through self build ply boats or mass produced grp racers that we’re the equal, in their time, to any one-offs. To date the E G van de Stadt office has produced over 400 designs with in excess of 25,000 boats built.

Veel plezier Harry!
Laatst bewerkt: 06 juli 2020 17:10 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 06 juli 2020 17:23 #1182592

Goed idee Joost, maar dat red Harry niet. Heeft zijn fietsbanden al opgepompt en de AH zak met geld staat al klaar. De 10e bootje kijken / snuffelen bij de Hamble, beetje afdingen en de AH zak op de kop! fiets aan boord en de 11e is ie er al weer, op sloffen, met een of andere Jee.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 06 juli 2020 19:46 #1182655

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Volgens mij is hier sprake van bindingsangst!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 07 juli 2020 15:07 #1182898

helmsman 38 schreef :
Goed idee Joost, maar dat red Harry niet. Heeft zijn fietsbanden al opgepompt en de AH zak met geld staat al klaar. De 10e bootje kijken / snuffelen bij de Hamble, beetje afdingen en de AH zak op de kop! fiets aan boord en de 11e is ie er al weer, op sloffen, met een of andere Jee.

Hmm, veilige keus, denk ik. Ook logisch. Prachtige scheepjes. En meer van hetzelfde en dus beetje saai (omdat je al 21 van dat soort dingen hebt gehad), denk ik. Ik zou me dan afvragen waarom dat gedonder dan iedere keer met verkopen, zoeken en weer kopen? Maar misschien is dat ook wel leuk. Ik heb er geen ervaring mee.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 07 juli 2020 15:26 #1182910

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Heel simpel, ik zou de zeilboot kiezen waar je het gelukkigst van word.
Het leven is veels te kort om in een klote boot te zeilen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 07 juli 2020 15:27 #1182911

Hmm, dat is dan 21 keer (of zoiets) niet (helemaal) gelukt, lijkt het. En omdat dan nu wellicht weer zo'n soort boot gekozen gaat worden kan het zomaar zo zijn dat nummer 22 er aan komt...
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 07 juli 2020 15:28 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 07 juli 2020 15:35 #1182912

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
steef ton schreef :
Hmm, dat is dan 21 keer (of zoiets) niet (helemaal) gelukt, lijkt het. En omdat dan nu wellicht weer zo'n soort boot gekozen gaat worden kan het zomaar zo zijn dat nummer 22 er aan komt...

Ik weet het niet, ik heb ook al 3 boten in 4 jaar gehad.
Met alle 3 enorm blij.

Soms is het gewoon leuk om dingen te proberen, denk ik dan.
Laatst bewerkt: 07 juli 2020 15:44 door Sonador. Reden: aangepast ik viel in gherhaling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 07 juli 2020 15:35 #1182913

Wat een vreemde conclusie. Ik ben altijd uitermate gelukkig tijdens het varen hoor.....
Ik vraag ook niet om een psychologische analyse van mijn aankoopgedrag maar was
benieuwd of er nog bootjes-suggesties zouden zijn. Wellicht zie ik iets over het hoofd.
Profiel: snel, sportief, beetje comfort, solo, max 2.40 diep, max 80K, na 2000, tot 40 ft.
??

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 07 juli 2020 15:45 #1182919

Sorry Harrie, dat was en is in het geheel ook niet mijn bedoeling. Maar voor mijn gevoel heb je al een hele reeks van dat soort bootjes gehad en weer verkocht, dus ik vraag me dan af of de nieuwe anders moet zijn of juist net zo. Ik snap dus eigenlijk gewoon je vraag niet zo goed. Maar ik ben wel benieuwd naar wat je zoekt en hecht waarde aan jouw beweegreden van het waarom. Dat laatste is inderdaad een andere vraag (en voor een ander draadje, eventueel).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 07 juli 2020 15:52 #1182924

har.vogel schreef :
Profiel: snel, sportief, beetje comfort, solo, max 2.40 diep, max 80K, na 2000, tot 40 ft.

Daaraan lijkt een Bashford 36 te voldoen. Mss kun je deze terugkopen? Heeft “Account verwijderd 1-10” ook weleens gedaan ;)

Of zoek je nu iets dat daar van afwijkt? In welk aspect?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 07 juli 2020 15:56 #1182926

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12543
Zijn de latere Comets niks , H??
Nou weet ik niet of die in budget vallen, maar ze zeilen wél.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 07 juli 2020 17:15 #1182948

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4114
Geen multihull? Deze bijvoorbeeld.

nl.yachtworld.com/boten/2000/corsair-f31r-3680968/

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 07 juli 2020 17:18 #1182949

Sydney 38 of als het binnen budget is een Caravela 950 B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 07 juli 2020 17:21 #1182951

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Simpel: een J109 of J97

Beide boten zijn heel all-round en prima shorthanded te varen. J/120 is aanmerkelijk ‘logger’ dan de 109 en is vooral met weinig wind tegenvallend.

Afgelopen maart de Heineken Sint Maarten Regatta gevaren op een First 40.7, leuke boot maar lang niet zo leuk als een 109. Bovendien, spinakeren gaat met dubbele schoten, wat een drama is dat zeg!

Een goede 109, bij voorkeur vanaf 2004/2005 want dan zijn ze met binnenframe gebouwd, kost je minimaal €90k. Goedkoper kan ook maar dan moet je wel serieus aan de klus waarschijnlijk. Voor meer ‘deep 109 info’ mag je natuurlijk altijd een pb sturen.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 07 juli 2020 17:22 #1182952

AdB schreef :
Geen multihull? Deze bijvoorbeeld.

nl.yachtworld.com/boten/2000/corsair-f31r-3680968/

A

Interessante prijs wel.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie denkt er even mee: waarmee nu te varen? 07 juli 2020 17:23 #1182953

har.vogel schreef :
Wellicht zie ik iets over het hoofd.
Profiel: snel, sportief, beetje comfort, solo, max 2.40 diep, max 80K, na 2000, tot 40 ft.
??

H

Beetje comfort moet je wel letterlijk nemen:

www.marktplaats.nl/a/waterspor...3e3a&previousPage=lr


J92?

www.marktplaats.nl/a/waterspor...3e3a&previousPage=lr
Laatst bewerkt: 07 juli 2020 17:32 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl