Ilex schreef :
Peter84 schreef :
Bij het aankopen van een ex-charterboot, is het slim om ongeveer 30-40% extra van de aankoopprijs beschikbaar te houden voor refit, tax en registratie etc.
Het is mijn werk, en dat is een vrij conservatief cijfer
Naïef en leek op chartergebied als ik ben, schrik ik wel van dat cijfer.
Heeft een charterbedrijf er niet alle baat bij hun boten in conditie te houden?
Welke refit dan?
Tax: 21-25%
Dus refit is volgens Peter ongeveer iets van 15%.
Standaard mag je zeilen, verstaging toch wel vervangen. Elk 5%.
Dan heb je nog over 5% voor wat ik uit de tweede hand heb vernomen, maar klinkt plausibel:
- onderhoud word in de jaar/periode voor de verkoop zo min mogelijk gedaan
- er zijn chartermaatschappijen die vlak voor verkoop, onderdelen verwisselen met andere boten uit hun vloot: goede onderdelen door slechte onderdelen vervangen.
Als ik er zo naar kijk krijg ik inderdaad de indruk dat het een conservatieve inschatting is.
Perry