Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Prijs zeiljachten Kroatië

Prijs zeiljachten Kroatië 28 aug 2021 19:17 #1319495

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2985
ReneK schreef :
holrobert schreef :

Ik begrijp het punt wat je wil maken, maar de voorbeelden zijn wat ongelukkig gekozen.

Ps als de 10-15% niet komt uit de ‘extra’s’ die ik noemde snap ik al helemaal niet waar de eerder genoemde 30-40% vandaan komt

Heb nog eens naar de vraag van TS gekeken , die wil idd de wereld rond. Laat onverlet dat het niet bijdraagt aan de vraag of het uit kan omdat je in NL die extra kit evengoed aan moet schaffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijs zeiljachten Kroatië 28 aug 2021 19:57 #1319504

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 922
Ilex schreef :
Peter84 schreef :
Bij het aankopen van een ex-charterboot, is het slim om ongeveer 30-40% extra van de aankoopprijs beschikbaar te houden voor refit, tax en registratie etc.

Het is mijn werk, en dat is een vrij conservatief cijfer

Naïef en leek op chartergebied als ik ben, schrik ik wel van dat cijfer.
Heeft een charterbedrijf er niet alle baat bij hun boten in conditie te houden?
Welke refit dan?

Tax: 21-25%

Dus refit is volgens Peter ongeveer iets van 15%.

Standaard mag je zeilen, verstaging toch wel vervangen. Elk 5%.

Dan heb je nog over 5% voor wat ik uit de tweede hand heb vernomen, maar klinkt plausibel:
- onderhoud word in de jaar/periode voor de verkoop zo min mogelijk gedaan
- er zijn chartermaatschappijen die vlak voor verkoop, onderdelen verwisselen met andere boten uit hun vloot: goede onderdelen door slechte onderdelen vervangen.

Als ik er zo naar kijk krijg ik inderdaad de indruk dat het een conservatieve inschatting is.

Perry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijs zeiljachten Kroatië 28 aug 2021 20:06 #1319505

  • BP05
  • BP05's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Klopt helemaal. Veel essentieel onderhoud is prima: filters, olie, snaren, gas etc, maar alle duurdere elementen: motor steunen, elbow, seals, want, railing wordt allemaal niet gedaan volgens mij. En is dus na tien jaar aan vervanging toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijs zeiljachten Kroatië 29 aug 2021 06:45 #1319543

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@perry @BP05

Als er goede met slechte/defecte onderdelen gewisseld worden , komt dit er met een survey uit ?
En worden deze herstel kosten van de prijs afgehaald of het wordt (weer) hersteld ?
Maar het is voor mij (zoals eerder gezegd) een reden om niet bij een groot charter bedrijf te kopen , die zijn constant parts aan het wisselen om de verhuurde boot toch weer op zaterdag klaar te krijgen

Kleinere bedrijven (2-3 boten) doen dit veel minder en zorgen beter voor hun eigen boten (wat ik gezien heb)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijs zeiljachten Kroatië 29 aug 2021 07:37 #1319553

  • BP05
  • BP05's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Een deel had er bij de survey eerlijk gezegd uit moeten komen, maar een groot deel is denk ik ook wel lastig te zien, zelfs voor een keurder. Mijn boot is gekeurd maar was een paar jaar al particulier geweest, dus kwam niet meer rechtstreeks uit de verhuur, waardoor de geschiedenis ook minder goed terug te herleiden is. De eerste maanden werkten de meeste zaken nog redelijk, daarna merk je toch dat pompen, onderdelen motor, tuig, koelkast, toilet, navigatie aan vervanging toe zijn na 15 jaar. Overigens is was/is het best weer een groot voordeel dat er eigenlijk vrijwel niks geprutst is aan de boot, en dat dus het meeste redelijk origineel blijkt te zijn. Geen geboorde gaatjes, elektra en tierelantijnen op allerlei plekken etc. Echt swappen van onderdelen denk ik dat bij mij wel meevalt.

Patrick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijs zeiljachten Kroatië 30 aug 2021 19:13 #1320124

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
De meeste grotere bedrijven, zoals sunsail etc, houden een boot meestal 5-6 jaar in charter. Daarna worden ze verkocht, of gaat de boot terug naar de eigenaar. Opzich worden charterboten redelijk goed onderhouden. Als er iets belangrijks stuk gaat tijdens een charter, geeft dat natuurlijk een hele hoop gedoe en kosten.

Maar grote kosten, zoals nieuwe zeilen, nieuwe canvas, en het vervangen van de vele pompen en slangen, accu's etc komt pas na die eerste 5 jaar. Soms heb je ook te maken met wat meer serieus onderhoud aan de motor en het staand wand. In het eerste 1-2 jaar van eigenaarschap ben je gewoon ontzettend veel geld kwijt omdat veel zaken aan boord tegen het einde van hun levensduur zitten, door het intensieve gebruik en soms tekort aan onderhoud met de lange termijn in gedachten.

Soms heb je geluk, en komt jouw boot van een charterbasis waar met wat meer liefde op de kleine zaken word gelet, en soms niet. Kleine aandachtspunten die na jaren voor grote problemen kunnen zorgen. Maargoed, dat is bij elke 2e hands boot natuurlijk zo.

Ik blijf bij 30-40% Binnen de eerste twee jaar, als het gaat om een 'normale' boot van een middelgroot charterbedrijf. Met tax natuurlijk. Hoe groter de boot, hoe groter dat percentage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijs zeiljachten Kroatië 30 aug 2021 20:26 #1320165

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
ik heb zelf net een bootje uit de charter in kroatie gekocht , dus ben misschien bevooroordeeld ?
en we hebben 2 maanden lang op het bootje gewoond wachten op het papierwerk , het bootje lag in een 'charter haven' en tijdens deze 2 maanden heb ik best eea meegekregen over het reilen en zeilen vd charters en hoe er met de bootjes omgesprongen wordt en onderhouden worden door de charter maatschappij


ik weet dat in Kroatie (misschien andere delen vd Med ook ?) de zeilen nauwelijks gebruikt worden omdat er 1) te veel of te weinig wind staat en 2) als het waait altijd uit de verkeerde hoek is

mensen krijgen een route , of stippelen een route uit, en 'doen' de route , en motoren meestal van plek naar plek

de meeste charter schepen hebben dus ook 4000 of meer motor uren na 5-6 jaar , dit hoeft ook geen probleem te zijn bij regelmatig onderhoud dit deze boten krijgen maar meer dan 4000 uur zit wel boven mijn persoonlijke 'comfort zone'

Ook de pompen worden gewoon vervangen voor nieuw als ze weer eens defect gaan , vooral de toilet pompen hebben te lijden op charter boten maar de technische dienst van deze maatschappijen bestellen ze ook per 100 of meer ieder jaar

Staand want ? ik dacht dat daar 10 of 15 jaar jaar voor staat ?

iedere boot heeft risico's , maar met een beetje goed zoeken en een goede survey is er veel af te vangen

het bootje dat wij gekocht hebben is Sept 2017 vanuit Rochelle naar Kroatie gevaren , 1e charter seizoen 2018 , 2e charter seizoen 2019 , 3e charter seizoen (2020) was er niet door CV19 en wij hebben hem begin 2021 gekocht , de charter maatschappij wist niet hoe 2020 zou verlopen en of de grenzen weer open zouden gaan , effectief is er dus een maand of 8 mee gevaren en 90% met een betaalde Kapitein , prima bootje en ik zou niet weten waar de 30-40% vandaan moet komen ? (buiten de hiervoor genoemde kosten heb ik voorlopig geen andere kosten , en alles dat er nu stuk gaat hoort bij gewoon en normaal onderhoud dat je moet doen als je een boot veel gebruikt)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 20:28 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijs zeiljachten Kroatië 30 aug 2021 20:40 #1320173

Het schip kan als intracommunautaire levering naar NL komen, dan betaal je in NL BTW, scheelt 4% t.o.v. Kroatië.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijs zeiljachten Kroatië 30 aug 2021 22:33 #1320192

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
ReneK schreef :
Ik ben op dit op dit moment in Kroatië, we hebben er een bootje gekocht

Volgens mij heb jij twee bootjes gekocht toch? Nog korting gehad? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijs zeiljachten Kroatië 31 aug 2021 06:19 #1320216

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Waterblok schreef :
ReneK schreef :
Ik ben op dit op dit moment in Kroatië, we hebben er een bootje gekocht

Volgens mij heb jij twee bootjes gekocht toch? Nog korting gehad? :P

‘Korting’ ? ;) ik heb 2 voor de prijs van 1

Er zit altijd verschil tussen ‘vraag’ prijs en ‘betaal’ prijs , zo ook bij onze aankoop
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijs zeiljachten Kroatië 25 sept 2021 05:56 #1327909

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Ik heb in 2002 een ex-charter gekocht in Griekenland, een GibSea 334 uit 1996 voor destijds 46 mille. De boot was toen 8 jaar oud.
Altijd in Griekenland blijven varen. De kosten waren redelijk overzichtelijk. BTW...?? Ook nooit op gecontroleerd.
Boot had al 60 m ketting maar wel een ander anker gekocht (kobtra)
Yanmar motot had inderdaad 4000 hr, maar heeft inmiddels 6000 uur (2021) en loopt nog steeds goed, weinig olieverbruik, start onmiddelijk. Altijd zelf goed op gepast en netjes onderhouden,
Nieuw voorzeil, een paar sets nieuwe accus + solar panels, nieuwe schoten en vallen etc. Maximaal 5000 eur over al die jaren.
Maar het is natuurlijk ook maar een boot van 9,95 m
Daarnaast natuurlijk het reguliere onderhoud, pompen slangen, antifouling, zeerailing. Gemiddeld 500 per jaar.
We hebben de boot inmiddels dus 18 jaar in bezit, maar het wordt nu tijd om te verkopen. Iemand geïnteresseerd? 06 5356 3781
Egenolf v SC
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl