Eclips schreef :
LateBloomer schreef :
Een goede zeiler is natuurlijk altijd een pluspunt, zeker niet onbelangrijk. Naarmate wij handiger worden willen we er ook wat mee kunnen! Daarom lijkt me een MacGregor toch niet echt wat voor ons, ondanks dat ze erg mooi zijn van binnen, voor de prijs.
Over "er wat mee kunnen": het blijft een hardnekkig misverstand dat een Mac niet goed zou kunnen zeilen. Wij zijn net terug van een trip naar de Oostzee. Naar schatting 85 procent van de tijd gezeild. Twee keer door de binnenste Duitse Bocht, met 7 Bft ten zuiden van Fyn langs, 2 meter zeegang tussen Wismar en Fehmarn, allemaal zeilend. Maar ook bij 40 cm water over het wantij bij Baltrum en natuurlijk een paar keer keurig rechtop drooggevallen. Er bestaan minder veelzijdige boten.
Er valt van alles over de MacGregor te zeggen. Het uiterlijk, de hoge aanschafprijs, het interieur, de aanvangsstabiliteit, de bouwkwaliteit van sommige jaargangen...maar niet dat je er niks mee kan. Want dat klopt gewoon niet. Daar laat ik het bij.
Wat ik eigenlijk bedoelde was meer het "echte" zeil gevoel leren kennen. Heb een beetje nagevraagd en het schijnt bij deze boten wel anders te zijn. Dat zegt mij met mijn gebrek aan ervaring natuurlijk verder niets.
Ik zie ook zeker de voordelen en de veelzijdigheid van deze boten in. Ze zijn ook niet eens lelijk. Denk niet dat het voor ons als eerste bootje wat is, maar misschien veranderd onze mening met de tijd, zou het dan zelf moeten ervaren.
Het belangrijkste is natuurlijk dat jullie er zelf plezier aan hebben.
boswachter schreef :
Of ze zijn beter onderhouden omdat het een bedrijfsmiddel is.
Bij een 5 jaar oude charterboot maak ik me niet zo druk om een rotte mastvoet of osmose, ook een motor die niet lekker loopt of los in de bun ligt zal daar niet snel voorkomen.
Ik ben aardig geschrokken dit jaar, de eerste boot die ik liet keuren was gewoon op (een MacWester uit 1970) wel een prachtboot (sfeervol ingericht) Daar zaten alle scepters los, en de keurmeester durfde eigenlijk niet op het dek te staan. De 2e een Friendship 28 uit 1984 zag er optisch prima uit, daar had de keurmeester meer werk om de gebreken te vinden (osmose, motor die aan vervanging toe was en een rotte (ingelamineerde) mastvoet bekend euvel bij Friendships blijkbaar)
Daarop heb ik wat overleg gepleegd van waar moet ik nu op letten als ik:
- dit jaar wil zeilen zonder problemen
- niet voor grote kosten wil komen te staan (50% van de koopprijs aan onderhoud dat dringend is)
- niet nog een keer (onnodig) kosten wil maken voor een keuring
Daarop was het antwoord, zoek iets kleiners (budget versus lengte) en van na 1995. App de gevonden boot even en als ik reply met een thumbs up zit je safe.... en zo kwam ik uit bij de clever 23, met een eerlijke verkoper (niet iemand die op het hoogste bod gaat ongezien, maar iemand die wilde dat ik kwam kijken, en alle plus en minpunten met me doornam) Kortom, ik ben geslaagd, nu nog een plekkie voor het winteronderhoud en wat kleine aanpassingen (lazy jack, toitel vervangen door porta potti, electra nalopen buitenverlichting)
Dat is een hele logische denkwijze en inderdaad helemaal niet zo gek. Liever een iets modernere (en dan kleinere ivm budget) frisse boot dan iemands oude problemen over nemen die alleen maar teleurstellingen en kosten meebrengen.
De Clever 23 is inderdaad ook wel een super leuke boot. Heeft mijn mening veranderd over "kleinere" boten. We zijn een dag mee geweest met roblisto op zijn Clever 23. Was super!