procentje20 schreef :
Ik ben gaan liggen in de First 29 en de Dufour 30. En bij beiden lag ik met mn voeten strak tegen de achterwand, en mijn hoofd op het motor ruim.
Het bed in de punt heeft natuurlijk sowiso weinig voeten ruimte. Dat is dus niet de plek waar we willen gaan slapen. Of het moet een flink ruimer bed zijn dan we nu hebben in de Friendship 26. Anders is het geen verbetering.
Vreemd van je ervaring in de achterhut van de First 285 en 29! De achterhut van mijn First 26 is in vele opzichten identiek aan de 29 en 285, maar net een tikje lager. Ik ben iets langer dan jou en pas er ruim in zonder dat mijn voeten tegen het eindschot aan komen. Ook ligt mijn hoofdkussen nog vóór het schuine motorgedeelte.
Bijzonder dit niet bij elk exemplaar zou kunnen. Wat ik wel heb gezien, is dat bij de kiel-midzwaard versie van de First 285 en 29, de constructie voor het dubbele roer achter misschien meer ruimte inneemt, wellicht dat hierdoor het bed korter is?
In veel opzichten is de First 26 trouwens een iets verkleinde First 29. De indeling is identiek, maar vooral kortere langsbanken waar je niet op kunt slapen. Bij de kiel-midzwaard versie (die heb ik) is het verschil dat bij die versie de 29 en 285 een dubbel roer hebben, dit heeft voordelen, maar het aangehangen roer van de First 26 heeft ook weer grote voordelen.
Leuke zoektocht trouwens! Wij hebben een vergelijkbaar pad gevolgd, maar dan iets kleiner; komen van een Friendship 22. Die heeft net zoals de Friendship 26 zo’n uitschuif keukentje en ook wij vonden dat geweldig! Toch was ik op zoek naar de moderne indeling met achter aan één kant de wc en andere kant achterhut onder de kuip, dit is veel efficiënter en geeft veel ruimte, helemaal als je maar met z’n tweeën bent. In de achterhut kan je heel veel spul kwijt.
Ik zocht eerst ook naar een afgesloten hut in de punt zoals de 29 en sommige 285 hebben (niet allemaal), maar vond dit bij boten onder de 30ft toch te “hokkerig” aanvoelen. Verder hebben veel oudere boten de WC met schotten tussen de kajuit en de voorpiek, maar dit is eigenlijk een hele onlogische en onhandige indeling. De open punt in de kajuit is echt een verademing en ik zou nu niet snel meer anders willen. Wij slapen graag in de punt. De First 26 heeft standaard dus die open punt, sommige First 29 zijn hierop gemodificeerd en bij de 285 is zo’n beetje de helft van de boten open voorin, andere afgesloten.
Ook is het bij de First 26 heel slim opgelost, je hoeft niet elke avond het "woon" gedeelte om te bouwen tot bed, verder is de punt heel ruim. Je kan er voor het slapen lekker overdwars zitten tegen de zijleuning, om een film te kijken o.i.d. Dit is dus anders dan bij o.a. Dehlers, Jeanneau (nieuwere 26ft maar ook oudere Fantasia 27), bij die boten met open punt wordt een deel van het bed als bank gebruikt en moet je dit elke avond ombouwen tot bed.
Ik kwam dus bij de First 26 uit omdat dit de perfecte maat bleek voor mij; nog lekker solo te zeilen op de meren (niet te log!) en voor deze maat erg ruim van binnen, goeie indeling voor langere vakanties met z'n tweeën, voelt voor mij ook nog fijn op iets groter vaarwater (Waddenzee), en ook niet onbelangrijk: aankoopprijs was ruim onder mijn beoogde budget dus veel ruimte overgehouden voor onderhoud & vernieuwingen.