Gelukkig toch goed gegaan dus! Dat zal schrikken zijn geweest. Die stroming kan verraderlijk zijn inderdaad.
Daar kwamen wij achter toen we onze boot gingen ophalen uit Enkhuizen richting Limburg zonder vaarervaring.. en een kennis met ons mee ging, want die had 'heel veel ervaring'.
Ook wij kwamen een vrachtschip tegen, in een smal kanaal, ook bij een brug.
Netjes tegen de kant aan gelegd, ik had de voorste lijn aan een bolder vast gelegd, maar achter lag geen bolder.. Ik opperde nog om hem even aan de lantaarnpaal te leggen, of in de hand te houden vanaf de kade. Maar nee, dat was niet nodig volgens onze ervaren schipper
Gas geven, en naar bakboord sturen moest voldoende zijn, dan drukte de boot zich wel tegen de kade aan. ..maar niet als je de helmstok voor de volle 90 graden opzij drukt, en met een motortje van 10PK, dus inderdaad, de kont werd in een rap tempo naar het vrachtschip toe gezogen en al snel stonden we haaks op de kade, op hooguit decimeters afstand van het vrachtschip, waarop onze 'ervaren schipper' het een goed idee vond om toch nog even vol gas richting de kade te geven, met een mooi aandenken in de vorm van een gat ter grootte van een golfbal in ons bootje
De schipper van het vrachtschip was ook not amused en liet dat nogal duidelijk horen.
En kwaad dat ik was! Achteraf gewoon heel stom dat ik mijn eigen gevoel niet heb gevolgd en het schip niet gewoon even aan die lantaarnpaal vast heb gelegd.
Een andere blunder is gelukkig beter afgelopen, maar was ook een tochtje om nooit te vergeten.
Van Hooft naar een aanlegsteiger bij Almere, en er was windkracht 5 voorspeld, prima te doen dachten we.. Totdat we bijna halverwege waren, en de wind toenam. Ineens zaten we met windkracht 7 redelijk hoog aan de wind, en met een rif lagen we nog steeds best schuin en kwamen niet echt lekker tegen de wind in, dus het leek ons een goed plan om de motor erbij aan te doen
Dat ging inderdaad een stukje goed, totdat.. prrt prrt, weg motor
Een paar keer opnieuw geprobeerd te starten, maar al snel kwam mijn vriend er achter wat het probleem was; de tank was niet heel vol, en door het schuin hangen had ie lucht gehapt. Met windkracht 7, flinke golfslag en ik aan het roer, hing mijn vriend op z'n kop in een van de luiken om de tank verder te vullen en de motor te ontluchten. Uiteraard begon hij toch wat groen te kleuren
Maar net voordat we de haven bereikten lukte het toch om de motor te ontluchten. Helaas bleek de startaccu leeg en zijn we de havendoorgang binnen moeten zeilen, erg leuk met zo'n wind en golfslag
Anker uit gegooid, en de dag erna hebben we de motor kunnen starten op de lichtaccu, naar de aanlegsteiger gevaren en toen snel op zoek gegaan naar een nieuwe startaccu. Een leerzame ervaring, voortaan zorgen we dat de tank goed gevuld is als we de motor tijdens het zeilen gebruiken!