Zit met een RedBull sterk cafeïne houdende energiedrank in de Sunday kuip op het IJsselmeer. Dronk het vroeger vaak, om dòòr te gaan. Nu nog maar zelden want probeer juist door rust, ritme en regelmaat nog langer door te kunnen gaan.
Nu moet die RedBull maar even omdat m'n laatste nacht een dolle was.
Het was al weer de derde nacht tijdens m'n oversteek van Skudeneshavn bij Stavanger terug naar Nederland. Die twee nachten waren prima. Goed geslapen, snel gevaren, liep op een gegeven moment 4 uur op m'n routing voor die mede tot stand komt met polair.
Heb een etmaal gevaren van 156 mijl met 6,5 m bootje! Kicken!
Wind zou de eerste twee dagen uit NW komen, daarna door de noord naar NO draaien. M'n derde dag boog ik mooi mee naar het westen, waar èn wat meer wind zou staan èn ik bij de draaiing door Noord mooi zou kunnen gijpen en dan volle vaart op Vlieland af.
Zo gezegd zo gedaan. Ik kreeg rond 12:00 uur al fantasieën om woensdagavond op Vlieland aan te komen toen ik de eerste shipping lane had overgestoken. Dat plan gaat al mis als de wind steeds minder wordt, van dikke twintig naar 7......5....knoop
Doordat ik uit het noordwesten kwam kreeg ik een beetje warrige doorvaart van shipping lanes. Kronkelweggetjes, en steeds schermprint iPad maken voor een rechtszaak.
Smiddags komt er een vliegtuigje overzetten. Ik meen kustwachtkleuren te herkennen. En ja hoor, even later: "sailing yacht Sunday" etc. Allerlei vragen, routine checks, waar ik vandaan kwam en met hoeveel ik boord was. Zagen ze niet hoe een klein k.. bootje het is ??
Vlak voor de tweede shippinglane, die vlak boven Vlieland en Terschelling dus, wordt de wind helemaal weinig, ik sluip stilletjes de lanes over, m'n motortje moet er bij te pas komen om nog een beetje vaart te maken. Eenmaal overgestoken, rond 0:30 vanmorgen, valt de wind helemaal, volkomen, totaal WEG! De stroom zet me met een piek van 2 knopen naar ZW, maar dat is onvoldoende om rond 4uur bij de inloop van Vlieland te zijn, ook richting ZW.
Tot overmaat van ramp zijn er een 20 tot 30 tal vissers boven de Terschellinger gronden. Nog nooit zoiets gezien. Zouden ze een feestje hebben of zo? Dat belet me vrij te bewegen, dus schuif ik gedurende 4 uur op de stroom geholpen door een toefje motor de 7 mijl naar ZW. Dan, rond 4:30 zal de stroom naar binnen beginnen. Mijn motor kan nooit tegen de stroom in komen, en ankeren kan niet met al die k..... vissers. Ondertussen dus de hele nacht geen oog dichtgedaan.
Oh wonder! Rond 4uur steekt er een windje op! Daarop kan ik kruisend tussen Vlieland en Terschelling door.
Kruisen, kruisen, heerlijk, snel en scherp. Bootje scherp en ik scherp.
Ik krijg heel wat opgestoken duimen van eilandgangers in hun grote jachten waarvan er niet één zeilt.
Ze moesten eens weten dat ik er heel wat uurtjes op heb zitten..
Hanenrak moet de motor toch bij. Boontjes kan ik weer zeilen, de tegenstroom boegseren, mooi! En weer al die duimen.. Wat is dat toch, ho dikker de boot hoe jovialer de duim omhoog gaat naar "ach zo'n leuk klein bootje".
In de sluis maak ik een fout, lijnen niet goed, maar ja, ik ben 32 uur in de weer, en dan een sluis bomvol met dikke boten! Met nonchalant gemak maak ik m'n fout weer goed, ik doe net of het allemaal bijhoort.
"Kleine Bootje machte ein Rundetanz ins Slois!"
Nu op het IJsselmeer.
Zoete stinkbak.
Weinig wind, soms steekt ie even z'n kopje op, maar verdwijnt ook weer.
Motortje mag aan nu, ik gebruik net zoveel als ik maak met paneel en ga lekker 1,7 knoop.
Ik kom er wel: Lelystad. Is het 22:00 uur of 02:00 uur. Lekker slapen dan.
Nog even een RedBull sterk cafeïne houdende energiedrank.
Dan is m'n rondje klaar. Nee, geen rondje: 'n soort vierkantje met twee elegante rechte lijnen: IJmuiden Lowestoft: 270 graden sturen en Lerwick - Taelevag: 90 graden sturen.
Simpele koersen.