Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: En soms zit het tegen......

En soms zit het tegen...... 10 sept 2015 14:09 #660284

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Dat valt even zwaar tegen ... beterschap en klus ze!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 10 sept 2015 14:25 #660289

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Toch wel een bikkel, die kanjer van je!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 10 sept 2015 14:34 #660293

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Dat zeker,,,,,

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 10 sept 2015 14:37 #660294

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Beterschap gewenst aan de kapiteinse!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 11 sept 2015 05:18 #660460

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Nou dat is wel even wat anders dan gepland zeg :(

Volgend jaar eerst je vakantie en het laatste weekend zomermeeting.
Hopelijk geen pech meer en een vrolijke en fitte kapiteinse.

Gelukkig heb jij ook zo'n stoere bikkel die niet gelijk afhaakt.
Beterschap gewenst en ik verwacht jullie bij de wintermeeting :D
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 11 sept 2015 07:20 #660494

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Jeetje Vinni,

Ik lees je verslagje nu pas. Wat een gelazer! Zeker als je, zoals je zelf zegt, niet zo technisch onderlegd bent, en dus zelf weinig kunt oplossen. Soms ben ik ook blij tech-nerd te zijn.

En wat een toffe vrouw! Super dat ze er niet gewoon de brui aan geeft! Dat zo, gezien t gebeurde een heel normale reaktie zijn!

Beterschap voor je beide dames! (vrouw en boot (voor er een vermoeden van wat anders ontstaat!))
Laatst bewerkt: 11 sept 2015 07:21 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 11 sept 2015 08:11 #660508

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
:woohoo:

Dank je Joop.
Wij noemen onze boot ook liefkozend "De oude Dame"
Onze boot is een robuuste stalen langkieler uit 1974.....vandaar.
Dat van die twee dames dat klopt dus wel.

Vine
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 11 sept 2015 08:13 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 12 mrt 2016 19:49 #714967

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Even dit oude topic opdiepen.

Mijn kennis van Diesels en stroom is de laaste tijd explosief toegenomen. :woohoo:

Weet nu bv waar de startmotor zit...hoe deze is aangesloten en zo.

Nu de vraag.....heb nu ook gezien welk draadje ik moet doorverbinden met de 12V kabel op de startmotor om deze getruukt te starten. Maarru...hoe zet ik de motor dan weer uit? :huh:

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 12 mrt 2016 20:24 #714975

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Bedoel je de startmotor of de dieselmotor? De startmotor stop je door de stroom te onderbreken. De diesel stop je door de brandstoftoevoer te sluiten. Hoort een stophendel op te zitten. In geval van nood kun je de kleplichter(s) omzetten, er is dan geen compressie meer en stopt de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 12 mrt 2016 20:27 #714976

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Er zit een drukknop op het motorbedoenpaneel waarmeer ik normalieter de dieselmotor stop.
Die werkt dus ook als ik de diesel op de alternatieve manier heb gestart?

Geen idee wat een kleplichter is.
Zoveel kennis heb ik nou ook weer niet opgedaan. :P

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 12 mrt 2016 21:34 #715001

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Een diesel kan lopen zonder elektrische toestanden immers geen bougies en zo.
De startmotor stopt al in de normale situatie als de motor gestart is.
Wat jij noemt getruct starten is dat je de startmotor door een verbinding te maken op de startmotor zelf laat lopen.
Die verbinding moet dus weg als de motor aanslaat! Anders krijg je het effect als je een auto start en de sleutel blijft vasthouden als de motor loopt. Of als je op de startknop blijft drukken als je bootmotor loopt.
Een startmotor vraagt veel stroom en die kan je niet rechtstreeks schakelen als een lichtknopje.
Er lopen dus dikke kortere kabels van je accu naar de startmotor. De verbinding maak je door een elektrische schakelaar op de startmotor die weer bediend wordt door je startknop. Die schakelaar heeft gewoon dunne draadjes want de schakelaar heeft zelf niet veel stroom nodig.
Met je truc bypass je dus die elektrische schakelaar (relais) Ik doe dat met een forse schroevendraaier maar let op de startstroom is fors en je kan daar vonken mee trekken!
Laatst bewerkt: 12 mrt 2016 21:36 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 12 mrt 2016 21:53 #715004

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Ja, starten lukt zo wel, maar houdt er rekening mee dat je contact (nog) niet aanstaat. Dus geen actief smeeroliedrukalarm of andere zaken die normaal met het contact aanstaan. Het kan je zelfs een kapotte diode in je dynamo of spanningsregelaar opleveren.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 12 mrt 2016 21:53 #715005

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ik heb geleerd dat je een diesel beter niet kunt stoppen door de kleplichters te gebruiken maar de motor te smoren door de luchttoevoer af te sluiten. Dit doe je eenvoudig door een doek als een prop voor de inlaat van het luchtfilter te houden. Weet iemand nog waarom dit beter is?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 12 mrt 2016 21:57 #715006

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Dat stoppen met de kleplichters kan bij sommige motoren een paar verbogen klepstelen opleveren als de kleppen te ver gelicht worden. Daarom kun je beter smoren inderdaad. Maar de meeste motoren hebben een mechanische stop/knop/mogelijkheid.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 12 mrt 2016 22:00 #715007

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Kleplichters houden de kleppen openen om te kunnen starten zonder compressie.
Ik neem aan dat kleppen nooit zo ver gelicht worden dat de zuiger ze kan raken.
Bij een lopende motor geef je de cilinderinhoud de ruimte weg te lekken door de gelichte kleppen dat kan problemen geven.
Bij een startende motor is er geen druk en die kan ook niet opgebouwd worden zolang de klep gelicht is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 12 mrt 2016 22:06 #715008

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Vinni schreef :
Er zit een drukknop op het motorbedoenpaneel waarmeer ik normalieter de dieselmotor stop.
Die werkt dus ook als ik de diesel op de alternatieve manier heb gestart?

Geen idee wat een kleplichter is.
Zoveel kennis heb ik nou ook weer niet opgedaan. :P

Vinni
Hangt er een beetje van af, die drukknop zal normaal gezien de toevoer van diesel stoppen, ofwel mechanisch ofwel door elektrisch een klep dicht te zetten.
Als die elektrisch werkt, hoort er nog een noodstop op de motor zelf te zitten.
Pas als die 2 systemen niet werken moet je naar andere opties gaan kijken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 13 mrt 2016 10:13 #715091

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
Vinni
aangezien je schrijft over een drukknop; ik neem aan dat dit een elektrische knop is (niet mechanisch van aard). Dan onderbreekt deze bij indrukken het dieseltoevoerventiel, wat normaliter bekrachtigd wordt door het contactslot.
Of hij werkt omgekeerd (maar niet gangbaar); normally open ventiel dat tijdelijk de toevoer sluit bij bekrachtiging door de drukknop.

het principe blijft hetzelfde, toevoer elektrisch verbreken als je de motor wilt laten stoppen.

edit;
en het alternatief (ook elektrisch) een stopmagneet; zeg maar een elektrisch bediend armpje die op het toevoermechanisme ingrijpt
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2016 10:17 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 13 mrt 2016 10:29 #715096

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
En voor de duidelijkheid als de stopknop werkt omdat de brandstof toevoer zonder bekrachtiging afgesloten is moet het contact aan staan als je op de startmotor verbinding maakt!
Anders probeer je te starten zonder brandstoftoevoer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 13 mrt 2016 10:44 #715101

Oftewel....RFTM ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 13 mrt 2016 11:18 #715108

Ja, starten lukt zo wel, maar houdt er rekening mee dat je contact (nog) niet aanstaat. Dus geen actief smeeroliedrukalarm of andere zaken die normaal met het contact aanstaan. Het kan je zelfs een kapotte diode in je dynamo of spanningsregelaar opleveren.

Vr.groet, peter




Petervdw,
Een (diesel) motor starten zonder contactslot levert geen gevaar op voor de generator, die wordt immers niet bekrachtigd.
De rotor zal dan als een pasief stuk ijzer ronddraaien en geen spanning opwekken.
Pas NA dat er een spanning (via het contactslot) op de regelaar aanwezig is zal de generator spanning/stroom leveren.

Er is theoretisch wel een zeer geringe kans dat, kort nadat de generator stroom heeft heeft geleverd en de motor opnieuw gestart wordt zonder contact, dat er nog een restje remanent maganetisme aanwezig is waardoor de generator zichzelf weer bekrachtigen kan en stroom gaat leveren.
Maar ook dat is geen probleem zolang de hoofdschakelaar maar IN staat. En dat is het geval wanneer je start.

Ik ben van mening dat de laadkabel vanaf de generator tot aan de accu GEEN mogelijkheid mag hebben om onderbroken te worden.
De generator kan dan altijd z´n stroom kwijt en zal geen diodes vernielen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 13 mrt 2016 12:19 #715126

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
@Hans : inderdaad is het een electronische drukknop.

Ik begrijp dus goed dat ook al start je getruukt je dan nog het contactslot in de startpositie moet zetten i.v.m. de dynamo ?

En RTFM : Waar je aan refereert ontgaat mij. maar dat getruukt starten en vervolgens weer stoppen staat er natuurlijk niet in.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 13 mrt 2016 12:20 #715127

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Yellow Boat schreef :
Oftewel....RFTM ;)
Ad

Dat heb je dan fout gelezen :D :D :D
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 13 mrt 2016 12:23 #715128

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
.....Ik begrijp dus goed dat ook al start je getruukt je dan nog het contactslot in de startpositie moet zetten i.v.m. de dynamo ?...


>nee, mogelijk wel ivm de dieseltoevoer :)
hangt van de werking van het stopventiel af zoals omschreven.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 13 mrt 2016 12:26 #715129

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Vinni schreef :
@Hans : inderdaad is het een electronische drukknop.

Ik denk dat het een mechanische drukknop is die een mechanisch een contact sluit of verbreekt. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 mrt 2016 12:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En soms zit het tegen...... 13 mrt 2016 12:32 #715132

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
W&W
maak het Vinni nu niet zo moeilijk ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl