Naar aanleiding van de verschillende reacties en overpeinzingen alvast het volgende boek aangeschaft:
datema-amsterdam.nl/boeken/e-h...watersporters-detail
Moet het nog lezen, maar het lijkt heel behoorlijk.
En mijn vrouw krijgt een ander reddingsvest. Het plaatje van de MOB in het water schiet nog wel door mijn hoofd en dan realiseer ik me dat je overdag zo'n geel ding best ziet drijven maar 's avonds is dat toch anders. Ze heeft er nu een met een later geplaatst lampje en krijgt een Spinlock deckvest, met lume on verlichting en zo'n extra ledje dat omhoog klap (en twee kruisbandjes).
Via PB kreeg ik nog de tip van een terzake kundig ZFer toch altijd eerst de Kustwacht/Den Helder Rescue op te roepen. Vanuit zijn perspectief was de redding door ons deze keer snel en goed verlopen, maar als het een keer minder makkelijk is gaat er toch weer kostbare tijd verloren. Is natuurlijk ook zo.
Het is wel door me heen geschoten om een mayday er uit te gooien, maar omdat we al zo dichtbij waren (100mtr max) en het rustige weer/water dat idee overboord gezet. Het voelde als kontact verliezen met de MOB en kostbare tijd die we keihard nodig hadden aan boord. En doordat we zo dichtbij waren en de MOB goed aanspreekbaar was leek het me ook overdreven. De Kustwacht denkt daar dus anders over. Eerst kontact met Kustwacht maken. Is ook logisch. Een kwartier is niks aan boord, maar kostbare eerste tijd voor de reddingsdiensten.
Het wijst mij er wel weer op hoe belangrijk het is dat je niet de enige aan boord bent die de apparatuur kent. Zulke taken moet je (snel) kunnen verdelen....
Achteraf is mijn analyse daarvan dat ik als schipper nog teveel dingen als enige op mijn schip goed weet.
De dienstdoende officier die het incident afhandelde mailde mij later dat hij zich nog eens goed had gerealiseerd hoe belangrijk de hulp van omliggende schepen kan zijn.