Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: bye bye mast

bye bye mast 07 mrt 2018 18:30 #923723

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Sorry, vergeten om een smiley erbij te zetten...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 07 mrt 2018 18:32 #923724

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
:)
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 07 mrt 2018 20:18 #923755

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
WADnWIND schreef :
Zo te lezen zijn veel mensen in dit draadje ervaringsdeskundige? :unsure:
Ik kan je uit ervaring vertellen, dat je echt wel even nodig hebt om de situatie tot je door te laten dringen. (ik wel tenminste) Het is nu niet iets waar je op bedacht bent.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 07 mrt 2018 20:25 #923759

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
WADnWIND schreef :
Toe maar, nog meer deskundige ;)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Klopt zet er maar (er) voor,
Groetjes van een opleider CWO
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 07 mrt 2018 21:40 #923781

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
is me 1x overkomen op m'n 16e met een houten kleine catamaran. Ik hoop niet nog meer deskundigheid op te doen dan ik in die situatie opgedaan heb.. :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 07 mrt 2018 21:59 #923784

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
keer of drie met een kwarttonner...hoef niet meer zo nodig.
Maar gelooft iemand werkelijk dat er voor dit soort catamarans een constructie bedacht is ( kan worden) waarbij de mast bij zoveel graden helling overboord gaat??? zonder ingrijpen...
Met welke factoren moet je dan wel rekening gaan houden ?
Lijkt mij een broodje aap verhaal...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 07 mrt 2018 22:21 #923790

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
HPV schreef :
keer of drie met een kwarttonner...hoef niet meer zo nodig.
Maar gelooft iemand werkelijk dat er voor dit soort catamarans een constructie bedacht is ( kan worden) waarbij de mast bij zoveel graden helling overboord gaat??? zonder ingrijpen...
Met welke factoren moet je dan wel rekening gaan houden ?
Lijkt mij een broodje aap verhaal...

Toch niet.

Dit is een catamaran. Die gaat niet schuin, die gaat om. De doorkenterhoek van een beetje redelijk scherp jacht is rond de 120 graden. De mast dus al 30 graden t water in. De doorkenterhoek van een cat is minder dan 90 graden. Tot dat moment issie super stabiel. Maar daarna klapt hij door. En blijft ook op zn kop.

Om dit te voorkomen, worden delen van de tuigage bewust zo zwak/sterk gemaakt dat voor dat moment de mast overboord gaat. Dat is minder gevaarlijk dan omslaan.

Of dat in dit filmpje gebeurd is, is niet te zeggen. Het enige wat ik zie is een heel losse voorstag. Maar daar gaattie niet van overboord. Wel van een niet doorgezette bakstag, en teveel zeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 08 mrt 2018 10:16 #923878

  • SY Rose
  • SY Rose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Over plastic in zee dumpen gesproken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 08 mrt 2018 14:30 #923964

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Volgens mij draaide hij zn kotterstagje aan net zo lang tot ie pang zei ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 08 mrt 2018 16:52 #924013

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5297
Als ik het goed zie heeft ie een enkele zijstag, twee achterstagen een voorstag en een baby of kotterstag.
Ze zetten er binnen de genua een voorzeil bij aan de kotterstag mogelijk met plan de genua weg te halen?

Dit lijkt te veel qua kracht, de cat lijkt snel te gaan.

De mast breekt een paar meter boven de voet, je ziet het bovenste stuk rechtstandig gaan terwijl onderste stuk al horizontaal is.
De breuk zit hoger dan de giek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 08 mrt 2018 21:41 #924140

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
klinkt mij erg hypothetisch. Hoe voorkom je dat bij een kortdurende knijter van een vlaag de mast blijft staan, ook als door veroudering van materialen na een jaar of tien een minder sterke vlaag het spul overboord werkt....
Er zit neem ik aan geen hellingshoek meter ingebouwd...
Dat het in theorie kan, een breekbout o.i.d. geloof ik. maar of je dat in de praktijk zou moeten willen....


Ik weet niet of het volgende echt waar is maar heb dit ooit verteld gekregen:
De Tromp en de Ruyter, marine fregatten uit de jaren tachtig hadden een grote radar dome die in het uiterste geval met explosieve bouten overboord kon worden gezet...
maar dan wel op basis van menselijk ingrijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 09 mrt 2018 06:41 #924184

Misschien weet 3Noreen of Noballast of er bewust een zwak punt in hun tuig is ingebouwd om omslaan te voorkomen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 09 mrt 2018 06:44 #924185

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
PvO schreef :
WADnWIND schreef :
Zo te lezen zijn veel mensen in dit draadje ervaringsdeskundige? :unsure:
Ik kan je uit ervaring vertellen, dat je echt wel even nodig hebt om de situatie tot je door te laten dringen. (ik wel tenminste) Het is nu niet iets waar je op bedacht bent.

Precies, je hebt even tijd nodig om te beseffen wat je nu overkomen is, dus vind ik de handelingen in het filmpje reeel.
Tegen de tijd dat het echt doorgedrongen is ga je vast slimme dingen doen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 09 mrt 2018 13:19 #924319

alleen motor starten, zou ik dus nooit doen, als er nog lijnen overboord liggen. Dat moet gewoon een reflex zijn: NIET de motor starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 09 mrt 2018 13:26 #924323

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Motor kun je rustig starten, je moet hem alleen niet in z'n werk zetten ;)
Maar als je vlak onder de lagerwal zit moet je toch weg of ankeren.

Mast/ Tuig ligt meestal redelijk intact over boord, d.w.z. één geheel.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 09 mrt 2018 16:12 #924381

Als je goed kijkt zie je dat ze eerst (hard) op de motor varen, en dan valt de mast om.
Ze zetten de motor direct in de vrij, en alle snelheid is daarna uit de boot. Er was geen wind, lijkt het.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 09 mrt 2018 16:46 #924390

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Baasklusje schreef :
Er was geen wind, lijkt het.

Nou een viertje B staat er wel, de heren hebben wel veel haast om alles te laten afzinken, voorzeilen
waren makkelijk te redden geweest..

Komt allemaal redelijk georganiseerd over ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 09 mrt 2018 18:15 #924403

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7203
in het begin van het filmpje lijkt het wel alsof de stagen van de onderste zalingen onder naar de mast lopen en los hangen.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 09 mrt 2018 22:48 #924492

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
in 1800 zou je ws grote kans hebben ten dode te zijn, maar tsja tegenwoordig is het zo druk op het water dat je zo weer hulp krijgt,

Gevaarlijkste moment was dat de mast niet op je hoofd zou vallen,

Wel raar verhaal, een mast breekt toch niet zomaar ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 10 mrt 2018 06:40 #924526

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
b100 schreef :
in het begin van het filmpje lijkt het wel alsof de stagen van de onderste zalingen onder naar de mast lopen en los hangen.

Loshangen lijkt me niet. Kun je ook niet goed zien door de enorme vertekening van t cameraatje. Maar inderdaad. Dit is een soort diamand verstaging. Werkt wel, overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 10 mrt 2018 09:41 #924563

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5297
Baasklusje schreef :
Als je goed kijkt zie je dat ze eerst (hard) op de motor varen, en dan valt de mast om.
Ze zetten de motor direct in de vrij, en alle snelheid is daarna uit de boot. Er was geen wind, lijkt het.

Denk het niet je hoort de piep van het oliealarm en dan start ie en wordt de bediening verzet

Edit: De twee handels staan vol naar achteren mogelijk om te voorkomen dat ze lijnen vangen.
Ze worden recht overeind gezet (vrij?) en dan piep en lopen.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2018 09:44 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bye bye mast 11 mrt 2018 19:50 #925070

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3308
Op onze tri is in ieder geval niet zoiets ingebouwd. Ik weet ook zeker dat dat bij kleinere farriers (31 voet) niet het geval is. Ik meen dat 3Noreen weleens de hoofdromp uit het water gezeild heeft, en aangezien de grootste kracht rond 10-20 graden helling optreedt zou de boel dan moeten breken. Geen bewust breekpunt ingebouwd dus, denk ik.

Hoe dat bij grotere toer-catamaran's zit weet ik niet. Ik zou verwachten dat je zo'n breekpunt liever niet hebt omdat je bij teveel helling nog terug kunt (zeilen vieren, afvallen). Als je de mast uit veiligheid overboord laat waaien dan gaat ie al voordat je goed en wel een romp uit het water hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl