Ach, ieder zijn meug. Je kunt altijd nog de lijnen doorsnijden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell
Natuurlijk maar waarom zou dat nodig zijn?
Een omgeslagen bijboot op sleeptouw werkt ook prima als zeeanker en dat kan bij zwaar weer best nuttig zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Grote Reis 2018 van Lotje
28 juni 2018 13:17 #955762
Ik sleep het bootje inderdaad de hele reis achter de boot, aan een lange lijn. Met een korte lijn, tegen of vlakbij de spiegel, wappert hij alle kanten op. Extra lijnen zou kunnen, maar zitten mij ook in de weg. Er hangt achterop ook nog een motor. Aan de lange lijn kan het bootje wat vrijer bewegen, en is nog nooit omgewaaid. In deze lijn zit ook een stuk elastiek, rekt ruim een meter om schokken op te vangen.
Aan boord is het inderdaad een flink obstakel. Opblazen lukt wel:
Ik gebruik wel een electrisch pompje
Het bootje heeft een opblaasbodem, met kiel. Vroeger een bootje met lattenbodem gehad, en dat was een drama om te slepen. Bij het minste zuchtje wind lag hij al op zijn kop, en er stond ondanks het loosgat altijd flink wat water in het bootje. roeien was ook waardeloos.
Dit bootje is altijd droog, bij een windvlaag waait hij opzij maar niet om, en het snelheidsverlies met slepen is te verwaarlozen. Ik heb wel met 2 spanbandjes het sleepoog verstevigd.
Als voortstuwing; peddels en een 2pk yamahaatje, weegt nog geen 10kg.
En dan heb ik ook nog een opblaaskayak aan boord..
Lig nu in Lerwick Marina. In een box van iemand die ¨waarschijnlijk´ naar Noorwegen is volgens de havenmeester. Ik kreeg meteen een sleutel van het hek, en het havengeld moet ik maar in een kist gooien, met de sleutel. Het ligt hier vol met kleine vissersbootjes, behangen met hele lange lijnen voorzien van honderden vishaakjes. de boel zal maar in de knoop raken..
De haven bij het centrum (Small boat Harbour, Alberts Dock) liggen barstensvol met Noorse jachten, die de Bergen-Shetland race hebben gezeild.
Morgen weer verder, waar heen zie ik wel Nu eerst boodschappen doen.
Tussen jouw marina en centrum ligt het Lerwick museum aan oude haven; echt de moeite waard!
Daar ga ik morgen inderdaad naartoe. Misschien dat ik dan ook naar de Small Boat Harbour verkas, dan zijn de meeste Noren wel vertrokken. Het ligt nu nog helemaal vol. Misschien dat ik ook nog even de bus pak naar het zuiden, zijn ook nog wel wat interessante plekken. Na Lerwick zit ik aan Whalsay te denken, en dan eind volgende week langzaam weer terug naar huis.
Na 2 dagen Lerwick was het toch tijd om de lappen weer eens te hijsen. Gunstig windje om naar Whalsay te zeilen. Ik lig nu in Symbister, een klein haventje aan de zuidwestkant van Whalsay. Er liggen hier ook een paar snelle motorjachten en een zeiljacht van de Færøer Eilanden.
Morgen maar eens rond gaan wandelen, het gaat toch hard waaien, uit een verkeerde hoek. Later in de komende week nog een keer terug naar Lerwick, ga ik het museum bezoeken.
Fantastische tocht Martijn !
Waar heb je de antenne voor je transponder gemonteerd ?
Boven in de mast (splitter ?) of achterop ?
Je bent in elk geval goed te volgen op MT.
Ik heb de antenne boven op de mast nu in gebruik voor de AIS. de antenne op de zaling gebruik ik nu tijdelijk voor de marifoon. Die doet het trouwens verbazend goed op die antenne, maar ik ga er toch een splitter tussenzetten. Misschien nog wel tijdens mijn vakantie.
Ik ben nu in Peterhead aangekomen. In Lerwick nog even naar het museum geweest, zeer de moeite waard! Met een paar Noren, een zweedse solozeiler en een nog wat motorbootvolk van de Færøer Eilanden de kroeg in. Erg gezellig.
Donderdag tegen 1800 uur vertrokken uit Lerwick, overdag stond er een mij iets te stevig windje, die nam later gelukkig flink af. Heel erg zelfs, De halfwinder en de gennaker zijn er zelfs nog even op geweest.Vrijdagavond was het volkomen windstil.
Vrijdagmorgen bleek plotseling de stroom op te zijn. De stuurautomaat stopte er mee, op mijn batterijmonitor zag ik nog maar 10 volt staan. Foute boel! De AIS bleef het wel gewoon doen.
Snel met een blokje, elastiek en een lijntje de boot redelijk zelfsturend weten te krijgen, en op onderzoek uit.
Het eerste wat mij opviel was dat de laadregelaar van het zonnepaneel ook niks deed, waarschijnlijk door het te lage voltage. Aan de zon lag het niet die scheen. Alle bedrading nagelopen, en niks kunnen vinden.
Gelukkig heeft mijn buitenboord motor een laadspoel, en die maar eens gestart. Het voltage in de accu´s kwam vrij vlot weer in de buurt van de 11 volt, en ja hoor, de laadregelaar werd ook weer wakker. In no-time zaten de accu´s weer vol. dat klopt dus niet, 2x 105Ah accu´s weer vol in nog geen uur met een 100wp zonnepaneel, dat kan maar 1 oorzaak hebben, de accu´s zijn naar de knoppen.
Met het zonnetje op het paneel kon ik overdag in ieder geval de stuurautomaat gebruiken, en ´s avonds en gedurende de nacht moest dan de motor maar aan. Het vervelende van weinig wind en windstilte is ook dat ¨sheet to tiller¨ dan helaas niet werkt op mijn boot.
Een blik op de plotter vertelde me dat ik met 3,5 knoop rond 1400 uur in Peterhead kon zijn, mooi op tijd om ergens 2 nieuwe accu´s te kopen.
Aardig volgens planning kwam ik in Peterhead aan. Meteen de naar de Marina, en aan de walstroom. Tenminste, de koelbox. want na een middag sjouwen met accu´s door Peterhead is een koud biertje wel lekker, en in tegenstelling tot de Shetlands was het hier vandaag warm.
zodra ik dicht genoeg bij de kust was en weer internet had op mijn telefoon, had ik al uitgevogeld dat de Halfords in Peterhead 2 geschikte accu´s had. Geen start-accu´s, maar deep cycle accu´s voor caravans en boten.
Ik legde mijn probleem nog even voor aan de havenmeester, misschien wist hij nog een andere firma, het liefst 1 die open was op zaterdag. Hij bood meteen aan om mij even naar de Halfords heen en weer te rijden! Dat sloeg ik niet af, want het was een heel eind lopen, zeker met 2 accu´s op een steekkarretje.
De Halfords had er inderdaad nog 2. Snel afgerekend, en terug naar de haven. Nog aangeboden om wat voor de benzine te betalen, maar daar wilde de havenmeester niks van weten. ¨Service¨ kreeg ik als antwoord.
Op de boot de accu´s omgewisseld, en de oude eens doorgemeten; de ene 10,1 volt, en de andere 11,6 volt. Ik heb er toch 7 jaar mee gedaan, en alleen de laatste 2-3 maanden merkte ik dat de capaciteit minder werd. Ik had ze natuurlijk voor vertrek al moeten vervangen, Ze zijn de afgelopen weken toch vrij intensief gebruikt.
O ja, tijdens het lange stuk op de motor heel veel dolfijnen gezien, ook vlakbij de boot:
Morgen maar eens in Peterhead rondkijken, maandag weer verder.
De oude haven, een reparatiewerf voor vissersschepen en een coffeeshop “Symposium” aan Queenstreet. Verder weinig. Maar wel leuk. De bus naar Aberdeen vertrekt op de weg boven de marina; dat is een echte stad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Grote Reis 2018 van Lotje
08 juli 2018 10:06 #958295
De oude haven, een reparatiewerf voor vissersschepen en een coffeeshop “Symposium” aan Queenstreet. Verder weinig. Maar wel leuk. De bus naar Aberdeen vertrekt op de weg boven de marina; dat is een echte stad.
Bedankt! Ik ga die kant maar eens op. Morgen verder langs de kust, ik zie wel waar ik uitkom.
Na Peterhead lig ik nu in Stonehaven. Een heel verschil met Peterhead! Klein knus haventje, dat zo goed als helemaal droogvalt. Hier bijna alleen maar kimkielers, vooral Westerly´s, en met mijn boot meegerekend, 2 Leisure 22.
Vlakbij is er Dunnottar Castle, een ruine op een klif. Ga ik morgen eventjes kijken.
Langs de kade aangelegd, dat kon nog net. Ik kwam vrij laat binnen, het water was al aardig gezakt. snel nog even wat rondgeprikt rond de boot om te kijken of het een beetje vlak was, en toen raakten de kielen de bodem. En ging vrij snel de boot ook scheef hangen. Toch een kuiltje waar 1 van de kielen in staat!
Zodra ik weer drijf, ga ik naast de Westerly´s voor mij liggen.
Even rondgewandeld in de haven en het dorp, op zoek naar een pinautomaat. Op de terugweg kwam ik nog wat grappige kunst tegen. De mensen zijn hierbij vervangen door vissen.
Als je droog kan vallen, en je bent in de buurt, is deze haven zeker een aanrader! Bij harde wind uit noordoost tot zuidoost kan het er wel een beetje spoken.