Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 'Lotus' belevenissen

'Lotus' belevenissen 08 sept 2019 19:14 #1081335

deze detail kan ik niet beoordelen, maar mooi verhaal, mooi geschreven en een plezier om te lezen...
Ik zou zeggen: kom maar op met meer :-)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 08 sept 2019 19:51 #1081343

  • Lotus77
  • Lotus77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 101
Het is inderdaad de Elbe opwaarts met stroom mee in de rug:). Beginneling hè...Laat ik dat even bewerken. Dank!
"Doe vandaag iets waar je toekomstige ik je voor zal bedanken'
Laatst bewerkt: 08 sept 2019 19:52 door Lotus77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 08 sept 2019 22:08 #1081380

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
Ik ben toch al tientallen keren een sluis in- en weer uit gevaren, maar ik heb dat nooit als een avontuur beschouwd. Dat kan het blijkens dit verhaal voor anderen dus wel zijn. Iets om in gedachten te houden, voor als mijn vrouw mee vaart. Ook voor haar is het zeilen, en zelfs het varen in het algemeen, iets nieuws.

Maar of ik haar dit moet laten lezen, dat weet ik nog zo net niet. Het zou zomaar kunnen dat het haar angst vergroot...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 05:36 #1081400

  • Lotus77
  • Lotus77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 101
Plusfast,

Als je weinig ervaring hebt zijn kleine dingen soms heel groots maar bovenal was het ook gewoon een prachtige ervaring! Laat mijn gedachtes vooral niet afschrikken.
"Doe vandaag iets waar je toekomstige ik je voor zal bedanken'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 05:46 #1081401

Mooi verhaal!
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 05:47 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 06:31 #1081409

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7143
De sluizen in het NOK zijn altijd een uitdaging, die voor sommigen een probleem wordt.
De vlonders zijn laag, meestal glad naast de rubberen mat, wiebelig door altijd wat golfslag van de schepen, je stootwillen zijn nutteloos, je moet afstappen want er zijn ringen geen bolders op de vlonders, zie de foto:

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 08:07 #1081436

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9733
Gewoon als laatste de sluis in en dan doorvaren naar voren en langszij bij een andere boot.
Ben je zelfs als eerste de sluis weer uit ook B)

Ging eergisteren in de PM sluis ook prima en nog een leuk gesprek met de buurvrouw op de koop toe.
[url=http://https://www.youtube.com/watch?v=WtqGh_qZgEc]Social justice warriors...[/url]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 08:53 #1081459

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1435
Sloe Gin schreef :
Gewoon als laatste de sluis in en dan doorvaren naar voren en langszij bij een andere boot.
Ben je zelfs als eerste de sluis weer uit ook B)

Ging eergisteren in de PM sluis ook prima en nog een leuk gesprek met de buurvrouw op de koop toe.

Dat gaat in deze sluis vaak niet op. Is heel groot en dan kan ieder aan de drijvende steiger liggen. Wel een keer in een mudvolle sluis achter een paar coasters dubbel gelegen. Sterker nog ik kon er nog net bij als in dwars achter de anderen ging liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 08:56 #1081460

Sloe Gin schreef :
Gewoon als laatste de sluis in en dan doorvaren naar voren en langszij bij een andere boot.

Moet je niet het enige zeiljacht zijn of maar een van enkele pleziervaartuigen . Is mij dievrse keren overkomen .
Langszij gaan als dat niet nodig is wordt niet door iedereen geaccepteerd.
En überhaupt is schade , zelfs zonder stootwillen erg onwaarschijnlijk vanwege het vrij zachte en afgeronde hout van de balken langs de vlonders .Grote schepen hebben hetzelfde probleem nl en houden ook niet zo van krassen.
Overigens moet je de stootwillen niet tot aan het water hangen maar helemaal plat in het water. Moeten natuurlijk de lijntjes eraan lang genoeg zijn, speciale NOK stootwillijntjes dus ;)

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 10:08 #1081492

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3153
Stootwillen aan lange lijn knopen de lijn overboord hangen van voor naar achter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 13:05 #1081553

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2893
De meeste balken zijn vanaf de waterlijn zo afgerond (en glad) dat stootwillen er makkelijk tussenuit schieten, ongeacht hoe je ze ophangt. Zolang je boot niet op de vlonder terecht komt is schade onwaarschijnlijk, het hout is redelijk zacht.

Waarom ze bij het NOK ringen in plaats van fatsoenlijke bolders op de balken hebben gemaakt is mij persoonlijk een raadsel. Misschien als secundaire arbeidsvoorwaarden bedongen door de sluiswachters: het moet vermakelijk zijn om al die jachtenbemanningen te zien ploeteren. Zou anders maar een saaie bedoening worden. :lol:
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 13:15 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 13:19 #1081556

Dat laatste is heel simpel. Die sluizen zijn ook alleen gemaakt voor de grote scheepvaart . Ook de kleine sluizen die het eerste zijn gebouwd eind 19de eeuw .
Die vlonders zijn er juist voor die grote schepen zodat die niet tegen de sluiswand kunnen komen. Die rubbermatten zaten er vroeger niet eens op in de kleine sluizen maar zijn daar pas gekomen na enkele vervelende ongevallen door uitglijden.
Maar wat is er nou zo vervelend aan die ringen? Om makkelijker van boord te komen hang je gewoon een trapje aan je gangboord. Heb ik ook op mijn boot die ej speciaal kunt ophangen in bevestigingsplaatjes op het gangboord.
Zal eens zoeken of ik ze nog kan vinden, kwamen uit Engeland.
Al gevonden ,
Deze:https://www.force4.co.uk/stainless-steel-boarding-ladder-1.html
De beugels zijn inklapbaar zodat hij prima in de bakskist past.
Erg handig hoor. Mijn boot heeft ook ca 1 meter vrijboord dus ook handig bij lage drijvende steigers.
Op mijn ligplaats het ik een trapje op de steiger gemaakt voro mijn ouwe botten :lol:
Ps , ook in Nederland verkrijgbaar:
www.4uboot.nl/roestvaststalen-...trappen-lalizas.html
Die dekplaatjes zijn ook apart te koop zodat je ze aan beide kanten kunt plaatsen.
Ad
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 13:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 13:28 #1081558

Mooi geschreven wederom, kan me inleven in hoe je dit ervaren hebt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 13:48 #1081565

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 14:12 #1081573

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2893
Yellow Boat schreef :
Maar wat is er nou zo vervelend aan die ringen? Om makkelijker van boord te komen hang je gewoon een trapje aan je gangboord.

Wij gebruiken onze trapfender in de NOK sluizen, werkt ook prima.

Maar gezien het grote aantal watersporters dat nu jaarlijks door de sluizen komt en - gezien de aanlegperikelen - veel baat bij aangooibare bolders zou hebben verbaast het mij dat die moeite voor de beheerder te groot is. Het zou heel wat op- en afklimmen overbodig maken.

Die ringen zitten er ook niet voor de grote schepen maar voor de watersporters. Misschien zit er een gedachte achter die wij niet kennen...

@douweremco: Die Hook & Moor hebben wij ook aan boord. Mooi apparaat, maar is in de NOK sluizen wat minder bruikbaar omdat de ringen ver uit elkaar en niet echt aan de waterzijde van de pontons zitten. Je kunt er dus lang niet altijd bij. Bij de bolder uit het filmpje zouden wij hem overigens niet eens gebruiken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 14:15 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 14:48 #1081590

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4026
Boldertjes willen ze niet, omdat daar de lijnen van de grote schepen achter blijven haken.
en als een groot schip z'n voorspring aan wal geeft en daarna spanning op de lijn zet tewijl deze achter zo'n lullig klein watersport boldertje gehaakt zit, wordt dit boldertje gelijk gepromoveert tot raket.
Be nice, or go away.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 14:51 #1081594

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2893
rooiedirk schreef :
Boldertjes willen ze niet, omdat daar de lijnen van de grote schepen achter blijven haken.
en als een groot schip z'n voorspring aan wal geeft en daarna spanning op de lijn zet tewijl deze achter zo'n lullig klein watersport boldertje gehaakt zit, wordt dit boldertje gelijk gepromoveert tot raket.

Dank voor je toelichting, klinkt logisch.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 17:03 #1081641

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7143
Hans V schreef :
rooiedirk schreef :
Boldertjes willen ze niet, omdat daar de lijnen van de grote schepen achter blijven haken.
en als een groot schip z'n voorspring aan wal geeft en daarna spanning op de lijn zet tewijl deze achter zo'n lullig klein watersport boldertje gehaakt zit, wordt dit boldertje gelijk gepromoveert tot raket.

Dank voor je toelichting, klinkt logisch.

Ja dat kan, maar als de crew en de 'festmachers' hun weerk goed doen, gebeurt dat echt niet zo snel.
En die enkele keer dat dat misschien gebeurt, moet er een 'festmacher' naar beneden. En dat is vele malen erger dan al die keren dat het bij het vastmaken van een jachie fout loopt.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 18:00 #1081673

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5366
In de huidige tijd van voorkomen van ongevallen zou dit beleid toch wel schreeuwen om aanpassing. Ben benieuwd of ze er nog mee wegkomen als je er een zaak van maakt na een ongeval. Bij onze vereniging is iemand een vinger of deel ervan kwijtgeraakt in die sluis door die vlonders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 18:07 #1081678

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2893
La Mavare schreef :
Hans V schreef :
rooiedirk schreef :
Boldertjes willen ze niet, omdat daar de lijnen van de grote schepen achter blijven haken.
en als een groot schip z'n voorspring aan wal geeft en daarna spanning op de lijn zet tewijl deze achter zo'n lullig klein watersport boldertje gehaakt zit, wordt dit boldertje gelijk gepromoveert tot raket.

Dank voor je toelichting, klinkt logisch.

Ja dat kan, maar als de crew en de 'festmachers' hun weerk goed doen, gebeurt dat echt niet zo snel.
En die enkele keer dat dat misschien gebeurt, moet er een 'festmacher' naar beneden. En dat is vele malen erger dan al die keren dat het bij het vastmaken van een jachie fout loopt.

Watersporters worden op het Kielerkanaal gedoogd. De verklaring van Dirk past naadloos in dat plaatje. Lobbyen voor andere afwegingen helpt denk ik niet. Daar zal minstens een ongeval met schadeclaim voor nodig zijn, zoals HPV aanvoert. Het zou ook kunnen dat ze het Kielerkanaal dan helemaal afsluiten voor watersporters. Hoewel ik niet weet of dat in verband met de internationale status van het vaarwater juridisch mogelijk is.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 18:08 #1081679

Precies, de inrichting van deze sluis is uit de tijd en potentieel gevaarlijk. Waarom geen betonnen wand met de gebruikelijke verzonken bolders of zelfs nog wat grijplijnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 18:49 #1081709

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4026
Nachtvlinder schreef :
Precies, de inrichting van deze sluis is uit de tijd en potentieel gevaarlijk. Waarom geen betonnen wand met de gebruikelijke verzonken bolders of zelfs nog wat grijplijnen?
Uit de tijd??, ze zijn netaan 100 jaar oud.
Be nice, or go away.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 20:54 #1081801

ik ben er een aantal keren door geweest, vond het niet veel anders dan de Princes Margrietsluis bij Lemmer.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 21:32 #1081817

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
Hans V schreef :
... Het zou ook kunnen dat ze het Kielerkanaal dan helemaal afsluiten voor watersporters. Hoewel ik niet weet of dat in verband met de internationale status van het vaarwater juridisch mogelijk is.

Als dat juridisch niet kan kunnen ze bijvoorbeeld een loods aan boord verplichten. Zelfde resultaat...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Lotus' belevenissen 09 sept 2019 21:50 #1081831

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6397
@ Helmsman 38

Eens, ik een keertje of 10 maar. Kijken wat je doet. Moet wel zeggen dat ik vooraf ook mijzelf had ingelezen. Kom je er totaal onbekend met je stootwillen hoog, heb je een dwarswind in de sluis en maak je aan lager wal vast is je ervaring toch minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl