En dan mag je je boot niet ophalen op 15 april..
Na een maandje uitstel was er genoeg open om de boot naar Hellevoetsluis te zeilen. Samen met mijn zeilmaatje de boot teruggevaren. Waarvan hieronder het verslag:
eerst het IJsselmeer af :
stukje wad, nog een paar zeehondjes gezien ook, helaas niet goed kunnen vastleggen :
Helaas was Texel dicht en leek ons Den Helder een prima keuze om de volgende dag richting zuid te varen:
Nog nooit daar gelegen, en ook niet echt een recreatiehaven natuurlijk. Wel leuk als je helikopters en offshore spul leuk vind.
Ook nog even bij de Zr.Ms. Urania gekeken, wat een prachtig schip is dat!
Volgende dag vroeg op en met wat stroom tegen vertrokken op een gladde zee met veel zon.
De wind trok gelukkig aan en we waren voor 12-en al in Ijmuiden. Aangezien ik dit helemaal geen leuke haven vind en geen zin had om te blijven zijn we maar weer vertrokken naar Scheveningen.
Dit was het leukste stukje, een mooie 4 tot 5bft ruime wind, die HA doet dan niet veel achter dat grootzeil dus de gennaker er maar uit. Dat ging best lekker !
Die boot glijd echt over de zee ipv er lekker doorheen te snijden. Lekker anders dan mn vorige boot !
Snel waren we in Scheveningen. We wisten dat de haven "dicht" was maar daar was echt weinig van te merken.
Volgende dag zouden we 40kts wind kunnen krijgen volgens weermodel en scheveningen-hvoet is leek ons een prima plan. Die harde wind zou dat komen als we aankwamen.
Volgende dag waren we om 0900 al vertrokken om om 1400 Hellevoetsluis binnen te varen.
Slijkgat was wel even spannend, de wind trok eerder aan dan voorspeld en hadden het laatste uur teveel zeil op staan wat best nauw luistert op deze boot. Even in de wind liggen bij 5-6 bft doe je niet in het Slijkgat, dus met geknepen billen Stelledam aangedaan. laatste stuk op de fok naar Hellevoet in zo eindigde ons reisje.
De BlueJay is een boot die op het IJsselmeer redelijk actief was in het wedstrijdcircuit.
Da's zeker waar! Jaren wedstrijdjes tegen gevaren, waaronder tientallen clubwedstrijden in Medemblik.
Het lastigste was altijd om een plek op de startlijn te vinden boven de Blue Jay maar aan de goede kant van de SB-startboei. Meedogenloos loefde de Blue Jay je boven de lijn, "je krijgt geen ruimte" roepend
Regelmatig lukte het lekker toch
Geniet van je fantastische boot!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 mei 2020 13:31 door Baasklusje.
Dat ding zeilt als de brandweer. Ik heb de Blue Jay in een grijs verleden wel eens van en naar Cux gebracht. Mooie tochten. Hij wil ook best harder dan 8.5 knoop.
Maar niet hoog aan de wind hoor......8,5 knoop met een FF 110 is (helaas) niet mogelijk op die koers.
Je zou onmiddellijk de verbondsbezem winnen als dat zou kunnen...!
Ik snap je enthousiasme overigens wel hoor. Ik heb zelf een 110 gehad en het is een heerlijke zeiler.
Leuke filmpjes. Heel veel plezier met je prachtige boot Nardus!
Gefeliciteerd, mooi schip en meerdere 50-mijls dual handed races tegen gevaren. De boot werd dan gezeild door Bob Hanenberg en 1 van zijn zoons. Soms wonnen wij van Bob, andere keer won Bob van ons.
Goed zeilend schip, vooral downwind. Aan de wind vaart ‘ie minder hard en hoog dan de 109, en zeker geen 8,5 knoop aan de wind.
Maar desalniettemin, je vaart bijna alles tot 42 voet gewoon lekker voorbij.
Ik snapte echt werklijkwaar niet waarom je jou hele mooie Contessa 32 weg hebt gedaan.
Wat een prachtexemplaar was dat.
MAAR, als ik dat filmpje zie met gennaker erop moeiteloos die snelheid lopen, dan snap ik het juist weer wel. Enorm veel plezier toegewenst met BlueJay, en leuk dat je een topic bent begonnen.
Heel gek, ik heb samen met Bob echt 8.5 knoop gehaald, dat was dan toch even halve wind. Ik was aan het roer terwijl ik erg veel uitleg kreeg over de boot en niet altijd even strak vaarde. Als ik wat meetbrieven kijk is dat idd alleen met halve wind mogelijk.
@andreazuree : alleen langeafstandraces. Rondje om de boeien is niet zo mijn ding.
@ Noardewiyn, we zijn ook wel harder gegaan dan 8.5 met de gennaker, we gingen regelmatig over de 9 knoopjes. Wil je harder moet het echt harder waaien, maar 6bft met de gennaker is echt uit mn comfortzone.
@ sonador en Big Time: bedankt voor je compliment.
Ik snapte echt werklijkwaar niet waarom je jou hele mooie Contessa 32 weg hebt gedaan.
Wat een prachtexemplaar was dat.
MAAR, als ik dat filmpje zie met gennaker erop moeiteloos die snelheid lopen, dan snap ik het juist weer wel. Enorm veel plezier toegewenst met BlueJay, en leuk dat je een topic bent begonnen.
ik snap weer niet waarom die niet veel eerder deze gave FF heeft gekocht... maar smaken verschillen
Heel gek, ik heb samen met Bob echt 8.5 knoop gehaald, dat was dan toch even halve wind. Ik was aan het roer terwijl ik erg veel uitleg kreeg over de boot en niet altijd even strak vaarde. Als ik wat meetbrieven kijk is dat idd alleen met halve wind mogelijk.
@andreazuree : alleen langeafstandraces. Rondje om de boeien is niet zo mijn ding.
@ Noardewiyn, we zijn ook wel harder gegaan dan 8.5 met de gennaker, we gingen regelmatig over de 9 knoopjes. Wil je harder moet het echt harder waaien, maar 6bft met de gennaker is echt uit mn comfortzone.
@ sonador en Big Time: bedankt voor je compliment.
Hela gave bak. Over een korte poos schaam je je dat je dit "hard" noemde. Juist in plané is een gen met bft6 helemaal geen spannend ding. Je boot gaat ineens sturen als op rails en je gen kan lekker de energie kwijt. Veel minder spannend dan de spi met bft5 op je contessa.
Hier de Blue Jay polar van 2018. Zal niet veranderd zijn.
Aan de wind in de wedstrijdjes kon ik hem wel bijhouden als het niet te hard woei.
Ruim is andere koek. Bob vertelde me na een Schuttevaer ooit dat ze in 2 uur van Oudeschild naar Harlingen gevaren waren, ruim 25 mijl. Kan zijn dat Erik de Jong daarbij was?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Hela gave bak. Over een korte poos schaam je je dat je dit "hard" noemde. Juist in plané is een gen met bft6 helemaal geen spannend ding. Je boot gaat ineens sturen als op rails en je gen kan lekker de energie kwijt. Veel minder spannend dan de spi met bft5 op je contessa.
Thx Bas, op het fimpje bijna 9kts, later ging de wind naar de 20 knopen en toen hebben we de stuurautomaat er maar afgehaald (St2000!!!) omdat we meer golven kregen. Niet gefilmd maar we gingen toen al een stukje harder. Boot stuurt idd bijzonder licht.
Afgelopen weekend hoorde ik de "mast" wat aparte geluiden maken toen ik even een sanitaire stop maakte. Nadere inspectie zag ik dat de rodkicker wat speling had bij de mastbevestiging.
Best wat verticale speling, lijkt we of er een paar ringen onder en boven de verticale bus kunnen. Even kijken hoe ik dat het beste kan aanpakken..
Mooi klusje voor dit weekend.
Vandaag de landvasten een wasbeurt gegeven. 40 graden met een ariel pods. Er zat 1 best groene landvast tussen die ook niet helemaal schoon is geworden. Aan boord heb ik ze nog wel even laten weken in de puts met wat hg ontgroener.
Maar zien er weer prima uit en belangerijk : ze voelen weer zacht en soepel!
Bezig met een andere salontafel, de huidige tafel staat op een enkele paal, en doordat het blad niet kan scharnieren kom je er amper langs. Leuk voor op de camping.
Probeersel in okoume multi 10mm, mag natuurlijk niet te zwaar worden allemaal. Leaftable.
Bob vertelde me na een Schuttevaer ooit dat ze in 2 uur van Oudeschild naar Harlingen gevaren waren, ruim 25 mijl. Kan zijn dat Erik de Jong daarbij was?
Zie dit draadje nu pas. Klopt was ik inderdaad bij ja. Voor zover ik weet was dat de eerste keer dat ze Vlieland en Terschelling uit het programma hadden gehaald vanwege de harde wind. Dat ging inderdaad als de brandweer, we voeren toen met twee FF110's naast elkaar, de Fine Fleur en de Blue Jay. Enkele jaren eerder was de Schuttevear trouwens een stuk spectaculairder en voeren deze twee boten ook naast elkaar. De route ging toen wel van Texel naar Vlieland. De teller stond toen regelmatig op 16+ knopen door het water. Windje 7 met uitschieters en een mooie spi erop, je merkte helemaal niet meer dat het waaide, zo mooi glijd dat.
@nardus,
Het interieur heb je een aardige facelift gegeven, ziet er echt een heel stuk beter uit!