Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gered door de KNRM

Gered door de KNRM 07 apr 2024 19:15 #1551478

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
Unster schreef :
Achteraf gezien had ik het met wat meer geduld ook zelf kunnen oplossen, zeker gezien het feit dat het anker uiteindelijk toch weer ging houden.
Hoe had je dit zelf kunnen oplossen? De lijn zat toch in de schroef?
Ik start ook de motor om ankerop te gaan. Zeker op stroom wordt het anders hard werken om het anker binnen te krijgen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 07 apr 2024 19:18 #1551479

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
Joop66 schreef :

GEEN motoren starten idd.

En zeker niet in je eentje van boord gaan in het ijskoude water. Juiste beslissing.

Je hebt de juiste beslissing genomen om hulp in te roepen. Je anker is weer gaan blijven houden, maar dat was op t moment van bellen op geen enkele manier gegarandeerd.

Eens, enige 'fout' was het in het werk zetten van de schroef terwijl niet duidelijk was waar de ankerlijn liep terwijl de boot ergens tussen wind en stroom in hing en er dus een grote kans was dat je niet 'achter' je anker lag. Daarna prima afwegingen. En achteraf kijk je een koe in de kont (of je anker in de grond :) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 07 apr 2024 19:24 #1551481

Goed en leerzaam verhaal. Maar wat een pracht van een foto zeg. Plaatje!
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 07 apr 2024 19:31 #1551483

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8489
Een lichte Fortress ergens in de bakskist als backup...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 07 apr 2024 20:34 #1551488

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
Zou zoiets theoretisch ook kunnen gebeuren als je geen lijn gebruikt, maar alleen ketting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 08 apr 2024 07:58 #1551522

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
XanderB schreef :
Zou zoiets theoretisch ook kunnen gebeuren als je geen lijn gebruikt, maar alleen ketting?

Ja, ik denk het wel. Als het voldoende hard stroomt en waait kan ook een ketting strak onder de boot doorlopen. Denk dat het dan niet lukt om de ketting ook in de schroefas/schroef grdraaid te krijgen, maar de schroef zal wel kunnen beschadigen of vast slaan.
Laatst bewerkt: 08 apr 2024 08:00 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 08 apr 2024 08:08 #1551525

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13704
dat je verstandig heb gehandeld, blijkt m.i. uit het kunnen schrijven van dit stukje...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 08 apr 2024 08:33 #1551538

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
XanderB schreef :
Zou zoiets theoretisch ook kunnen gebeuren als je geen lijn gebruikt, maar alleen ketting?

Je bedoelt als in: die is toch zwaar en ligt op de grond? Nou nee.

Ik wel eens geankerd op de Westerschelde. Ja, bij Noordenwind zijn daar prachtige beschutte plekken.

Maar t stroomt daar tot over 3 knopen.

Rondom de kentering is het de gok hoe je boot weer achter het anker terecht komt. Bij mij was dat vaak dwars met de kiel tegen de lijn rustend. Ik kan je vertellen dat bij 3 knopen er redelijk wat kracht op komt. Gewicht doet dan echt niks meer. Dit was steeds te corrigeren door met het roer te winkelen.

Als je t er over hebt of een ketting ook in de schroef draait? Eh... Ja, ik denk t wel. Alleen worden de vezels niet tot diep in de lagers getrokken. En je hebt waarschijnlijk flink wat schade aan de prop, as en/of saildrive.
Laatst bewerkt: 08 apr 2024 08:54 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 15 apr 2024 12:45 #1553257

@Joop66: Ik heb dit met mijn vorige boot ook al een paar keer gehad, ook met ketting-voorloop en zware,zinkende ankerlijn. Bij veel stroom met tegengestelde wind gaat de boot dwars liggen en als je pech had ging de ankerlijn toch diagonaal onder boot tussen kiel en roer. Bij veel stroom stond er ooit zoveel kracht op dat de boot een helling maakte van circa 15 graden. Mijn truc was dan: ankerlijn op de kikker op de dek beleggen (lastig gezien de spanning, maar nodig om spanning in de lijn voor de kikker eraf te krijgen), ankerlijn in ankerbak los knopen, stootwil aan het einde knopen, en zorgen dat die vrij van preekstoel/zeerailing over boord kan. Dan ankerlijn van kikker halen en alles overboord mikken. De stootwil schiet dan onder de boot door en je bootje is weer vrij. Vervolgens rustig je anker weer ophalen via de stootwil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 15 apr 2024 13:07 #1553261

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Joop66 schreef :

Danforth is echt van een vorig tijdperk.

<knip>

Toch heb ik daar nog nooit problemen mee gehad, dus ook dat is weer relatief...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 15 apr 2024 14:05 #1553278

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
AndreAzuree schreef :
@Joop66: Ik heb dit met mijn vorige boot ook al een paar keer gehad, ook met ketting-voorloop en zware,zinkende ankerlijn. Bij veel stroom met tegengestelde wind gaat de boot dwars liggen en als je pech had ging de ankerlijn toch diagonaal onder boot tussen kiel en roer. Bij veel stroom stond er ooit zoveel kracht op dat de boot een helling maakte van circa 15 graden. Mijn truc was dan: ankerlijn op de kikker op de dek beleggen (lastig gezien de spanning, maar nodig om spanning in de lijn voor de kikker eraf te krijgen), ankerlijn in ankerbak los knopen, stootwil aan het einde knopen, en zorgen dat die vrij van preekstoel/zeerailing over boord kan. Dan ankerlijn van kikker halen en alles overboord mikken. De stootwil schiet dan onder de boot door en je bootje is weer vrij. Vervolgens rustig je anker weer ophalen via de stootwil.

Goeie truc!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 15 apr 2024 17:58 #1553372

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Doejong schreef :
Hoe had je dit zelf kunnen oplossen? De lijn zat toch in de schroef?
Ik start ook de motor om ankerop te gaan. Zeker op stroom wordt het anders hard werken om het anker binnen te krijgen.

Met wat meer rust, beter proberen te begrijpen hoe de boot lag ten opzichte van wind en stroming en de geul had het wel moeten lukken om gerichter met de pikstok naar de ankerlijn te zoeken en deze te vinden. Maar ik was nauwelijks wakker, het was stikdonker, lampjes in de verte kwamen totaal niet overeen met wat ik waar verwachtte en de vrees elk ogenblik te kunnen vastlopen zorgde ervoor dat ik absoluut geen idee had waar de lijn was. En dus niet gericht zocht. Ik had het idee dat ie vanaf de schroef weer naar voren liep. Maar hij bleek haaks op de boot te staan vanaf de schroef. (Toen het wat lichter werd en de oriëntatie wat makkelijker, was dat ook volkomen logisch)

Als ik de lijn had kunnen vinden, had ik die met de pikstok boven kunnen halen, of er een andere lijn omheen kunnen krijgen. En met die andere lijn op de lier zou ik de ankerlijn wel boven kunnen halen. Vervolgens anker binnen halen en wegzeilen. (Maar ja, das achteraf..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 15 apr 2024 17:59 #1553373

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Joop66 schreef :
AndreAzuree schreef :
@Joop66: Ik heb dit met mijn vorige boot ook al een paar keer gehad, ook met ketting-voorloop en zware,zinkende ankerlijn. Bij veel stroom met tegengestelde wind gaat de boot dwars liggen en als je pech had ging de ankerlijn toch diagonaal onder boot tussen kiel en roer. Bij veel stroom stond er ooit zoveel kracht op dat de boot een helling maakte van circa 15 graden. Mijn truc was dan: ankerlijn op de kikker op de dek beleggen (lastig gezien de spanning, maar nodig om spanning in de lijn voor de kikker eraf te krijgen), ankerlijn in ankerbak los knopen, stootwil aan het einde knopen, en zorgen dat die vrij van preekstoel/zeerailing over boord kan. Dan ankerlijn van kikker halen en alles overboord mikken. De stootwil schiet dan onder de boot door en je bootje is weer vrij. Vervolgens rustig je anker weer ophalen via de stootwil.

Goeie truc!

Ga ik ook onthouden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 15 apr 2024 18:34 #1553381

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
Begrijp ik goed: de ankerlijn was niet belegd, maar zat op de ankerlier? Je laat het anker dus in feite schieten, gaat varen en pikt hem weer op?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 15 apr 2024 18:41 #1553385

Dat was mijn vorige boot, toen had ik nog geen ankerlier. Ankerlijn was belegd op kikker, en uiteinde zat vast in ankerkluis. Maar inderdaad, je laat het anker schieten. Geen punt als je er maar een stootwil aan knoopt.

Truc kan in principe ook met een ketting op een ankerlier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 15 apr 2024 18:50 #1553389

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
Oké, begrijp het.
De ene keer dat ik het bij de hand heb gehad stond er zoveel spanning op de lijn dat ik er niet aan durfde komen. Met maar een knoopje stroom. Met een prusik knoop en een hulplijntje naar een lier was het misschien wel gegaan. Heb toen met de bijboot een hekanker uitgebracht, waarmee we de boot gedraaid hebben zodat hij weer achter het anker lag. Dat werkte ook. Het anker moet dan wel houden, natuurlijk.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door de KNRM 15 apr 2024 19:02 #1553394

Zo kan het natuurlijk ook. Wat je in ieder geval nooit moet doen is je ankerlijn kappen/losmaken en zo je anker verliezen.

Ik denk wel dat TS er goed aan heeft gedaan niet in zijn eentje in november te water te gaan. KNRM bellen is een beter alternatief. Daar zijn ze immers voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl