Dag Robert,
ik heb me niet gewaagd aan een mayday, maar gewoon rustig de kustwacht opgeroepen en wel aangegeven dat we in nood waren... Er stond op dat moment 6bft met stoten van 28 kts (later zelfs boven de 30, maar toen lagen we gelukkig al op sleeptouw) we verloren ons roer op 53 4,7710N 005 17,6092E en we werden opgepikt op 53 4,6342N 005 18,3075E toen vond ik de ondiepte en de dijk wel dicht genoeg bij. Met een krabbend anker leek het mij niet zo verstandig
om nog een kwartiertje op de knrm te wachten... Zo'n beslissing neem je natuurlijk in een split second en ja natuurlijk kost een berger (de verzekering hoop ik) veel geld en daar komt nog een reparatie bij ook. Maar wat kost een verloren gegaan jachtje dan? en daarbij zat ook nog het liefste wat ik heb aan boord, dus ik heb mezelf maar niet te veel tijd om te gaan aarzelen toegestaan. Dit is/was (zoals ik vroeger op de officiers opleiding al leerde) een situatie. En dan neem je een beslissing op basis van je instinct. Meestal is dat de goede heeft de ervaring mij geleerd. En in het ergste geval kost het in dit geval gewoon geld. Vervelend, maar niet onoverkoombaar... wat er gebeurd was als of of we op de zandbank (golfhoogte 2- 2,5m) of de afsluitdijk gekomen waren zal ik nooit weten. Daar droom ik dan nog maar eens over. :roll:
En ja volgens mij is elke beslissing in zo'n situatie de juiste en had ik maar één grote fout kunnen maken, namelijk geen beslissing nemen.
Mijn bewondering gaat vooral uit naar Anneke en de kids. Die zijn mooi kalm gebleven en deden precies wat ze moesten doen. Bas had mij blijkbaar zo vaak de marifoon zien gebruiken dat ie precies wist wat hij moest doen (en de instructie kaart die daar bij ligt heeft ook zijn nut weer bewezen). Hij kreeg een compliment van bergers, en knrm. Kijk dan ben ik toch best wel trots op het hele spul :!: En daaruit blijkt dan maar weer dat ze blind vertrouwen hebben in wat ik doe op dat moment (en da's dan weer mooi meegenomen)
Vanmiddag komt de expert en dan hoop ik dat het allemaal netjes wordt afgerond en dat we van het weekend weer kunnen varen... Met het maken van het roer is de werf alvast maar begonnen. Want verzekering of geen verzekring, zonder roer is zo'n schip mooi waardeloos