Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Diploma radarwaarnemer

Re:Diploma radarwaarnemer 25 jan 2010 18:25 #111267

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Alleen voor de beroepsvaart zijn de radar-bedieningscerticaten.
Jachtenradars vallen er niet onder. Dus mag je hem gebruiken. Houdt er wel rekening mee, dat de golffrequentie dezelfde is als van je magnetron, dus bukken!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 25 jan 2010 19:17 #111275

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1080
Nee, je mag 'm niet gebruiken als ie niet goedgekeurd is als binnenvaartradar (en dat is een jachtradar niet) en als je geen diploma Radarwaarnemer of Radarnavigator hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 25 jan 2010 19:25 #111282

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
:woohoo: Waarom zou je hem niet mogen gebruiken? Werkt prima hoor in het donker. Doen we vaak.
Het enige is dat zo'n jachtradar je geen excuus geeft om op bepaalde waterwegen te varen in dichte mist. Dan moet je een goedgekeurde binnenvaartradar met brevetje hebben. Maar ik zou niet weten waarom je de radar niet aan zou mogen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 25 jan 2010 20:25 #111298

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Op zee mag je je radar gebruiken en daar voldoet een jachtenradar redelijk. Ik dacht dat dat de vraag was.
Op (ruim)binnenwater (BPR enz) mag het inderdaad niet zonder diploma Radarwaarnemer, maar belangrijker is dat een jachtenradar veel te onnauwkeurig is voor binnenwater. Daar kun je beter een goede plotter met gekoppelde AIS-zender/ontvanger gebruiken. Dat geldt op zee eigenlijk ook.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 25 jan 2010 20:32 #111305

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
:huh: Wie controleert er of je je jachtenradar aan hebt staan? Ik heb dit nog nooit begrepen uit de regels. Als je zelf vindt dat je baat hebt bij het gebruik van je radar is daar toch niets mis mee? Ik geloof niet dat je een boete kan krijgen daarvoor.
De radar voldoet alleen niet aan de regels van het BPR en dus volstaat je radar niet als er een verplichting tot gebruik is (zoals bij dichte mist op bepaalde vaarwegen). Maar er staat nergens dat je je jachtradar niet zou mogen gebruiken.
Laatst bewerkt: 26 jan 2010 07:49 door Markiezin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 25 jan 2010 21:20 #111335

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je hem gebruikt moet je aan de regels voldoen dus ook je marifoon aan. En bij verplicht marifoongebruik in bepaalde vaarwaters betekent dit standbygebruik van 2 marifoons.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 26 jan 2010 02:03 #111365

  • Breed
  • Breed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Volgens het BPR mag je een jachtenradar gebruiken bij goed zicht (om te oefenen bv). Als het zich dusdanig slecht wordt dat je je primaire navigatie hierop moet baseren mag je hem alleen gebruiken icm een marifoon (en misschien moet je dan ook nog een of ander certificaat hebben, maar dat weet ik niet zeker). Onder normale omstandigheden is het dus geen probleem.
Wat betreft het uitluisteren van de marifoonkanalen, geldt er op jouw traject geen verplichting om op twee kanalen gelijktijdig uit te luisteren. Houdt wel rekening met de blokkanalen van een vts, zoals bij europoort.
Voor het magnetron-effect hoef je niet bang te zijn. Een jachtenradar is niet zo sterk. Op m'n werk (grote handelsvaart) is een meter vereist voor onze 3 en 10cm radar en dat zijn flinke jongens.
Succes met de overtocht!

Groeten, Breed
Friendship 25 TS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 26 jan 2010 08:44 #111399

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ik heb al een jaar of 11 een radar aan boord , moest daar in het begin ook voor betalen.
Net als voor de marifoon.
Bij controle van een ambtenaar vroeg ik waar is dat voor .
Hij zij om de kas van de staat te spekken want je mag hem alleen buiten de territoriale wateren gebruiken.
Nu ben ik een keer of 5 per jaar erg stout en test mijn zelf op het IJsselmeer .
En als ik in dichte mist kom doe ik hem gewoon aan.
Verder hoop ik dat het bij testen blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 26 jan 2010 11:22 #111418

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Samenvatting.

Op bepaalde wateren mag je met slecht zicht alleen doorvaren met een goedgekeurde radar. Ook moet je dan 2 marifoons hebben.
Met slecht zicht mag je dus niet varen op een jachtradar.
Met goed zicht mag je best je radar aan hebben staan.
In de haven, op zee, mag je best met slecht zicht je radar bij hebben.

Op de waddenzee worden jachten bekeurd bij slecht zicht. Oplossing is voor anker gaan ruim buiten de vaargeul.

Een kaartplotter met AIS met slecht zicht op het binnenwater? Dat is Russiche roulette!!!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 26 jan 2010 12:39 #111432

  • Floor78
  • Floor78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Dank voor de reacties - ga hem 's nachts maar gewoon gebruiken op de Noordzee (overdag ook trouwens..). Haha, eerst maar eens zien of ik er wat van kan maken want volgens mij is het helemaal niet zo makkelijk om het scherm uit te lezen.

Verder hard doorsparen voor een plotter en AIS - voorlopig maar even met papieren kaarten en een hand gps aan de slag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 26 jan 2010 13:03 #111434

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Probleem is om in te schatten hoe de afstand, welke je ziet op je scherm, buiten in werkelijkheid is.
Op een grote range heb je overzicht.
Op een kleine range kan je pas echt iets zien.
Je zult dan ook steeds van range veranderen. Daardoor is het extra moeilijk om afstand in te schatten.
Kijk overdag met goed zicht wat je dichtbij vind en wat ver genoeg weg is om veilig koers en vaart te kunnen behouden. Een halve mijl lijkt op het scherm in een grote range angstvallig dichtbij. Maar buiten is die ton toch nog vrij ver weg.
Een mijl is op een kleine range heel erg ver weg. Maar buiten op zee is een snel lopende tanker hééél angstig dichtbij.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 26 jan 2010 13:14 #111441

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Wat de afstand betreft staat dat er bij mijn bij in NM
dus hoef ik niet te schatten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 26 jan 2010 14:28 #111457

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Gebruik van radar is, net als zeilen, een kwestie van veel doen.

En idd, als je er nog niet zo goed mee bekent bent, kijk dan overdag op de radar (ik neem aan binnen) en als je dan iets ziet, kijk dan of je het buiten in het echie ook kunt vinden... Dan leer je een beetje wat welke echo's geeft en hoe je een echo moet inschatten.

Succes in ieder geval en vriendelijke groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 26 jan 2010 16:21 #111472

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Alles over Radar vind je hier gratis: www.nga.mil/portal/site/mariti...dce1fec24fd73927a759
En als je er wat geld voor over hebt: www.starpath.com/
Een oude gratis versie moet nog wel op internet te vinden zijn,
bv hier www.webwerff.nl/zeilfoto/
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 27 jan 2010 12:00 #111637

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Op zee mag je in principe gebruiken wat je wilt en wanneer je het wilt. Op binnenwater, en dat is inclusief Waddenzee, IJsselmeer en de Zeeuwse en Hollandse stromen, gelden heel duidelijk regels die zijn beschreven in de ter plaatse geldende reglementen. Een uitgebreide uitleg kan je vinden op deze pagina van de NVvT.

Of je je ook aan die regels wilt houden moet eenieder zelf weten.
Laatst bewerkt: 27 jan 2010 12:01 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 27 jan 2010 12:29 #111644

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
ik heb werkelijk waarnog nooit gehoord dat iemand aangesproken is, laat staan bekeurd, op het gebruik van zijn jachtenradar op binnenwater....

Maar ja, regels zijn regels.. :huh:

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 27 jan 2010 14:06 #111664

trotti schrijft:
ik heb werkelijk waarnog nooit gehoord dat iemand aangesproken is, laat staan bekeurd, op het gebruik van zijn jachtenradar op binnenwater....

Maar ja, regels zijn regels.. :huh:

Groeten,
Globe_Trotti
Jawel hoor, vorig jaar op de wadden, diverse zeilers. Is een hele toestand over geweest.

Is natuurlijk ook belachelijk, zetten we de radar aan vanwege het slechte zicht, komt er zo'n l*l (sorry) die, befehl ist befehl, bekeuringen gaat schrijven.

Ik maak me sterk dat een rechter de zeilers gelijk zou geven, maar weet niet of er bij waren die het zover hebben laten komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 27 jan 2010 14:21 #111669

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Tja, als je een marifoon aan boord hebt zonder de nodige papieren krijg je ook een prent. Een radar is een zendinstallatie en moet van een goedgekeurd type zijn om gebruikt te mogen worden in Nederland. Net zoals een auto een APK moet hebben en meer van die dingen. Daarnaast zijn jachtradars eigenlijk helemaal niet geschikt om te navigeren en is het nog knap lastig om ze goed te interpreteren. Ze zijn hooguit geschikt als early-warning om aanvaringen te voorkomen.

Zoals ik al zei, iedereen moet voor zichzelf uitmaken of ze zich aan de regels willen houden. Maar als je de zaak voor laat komen is de kans heel groot dat je nat gaat, in dit geval zou ik het er niet van laten komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 27 jan 2010 14:26 #111670

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Hmmm, ok.... Ik kom daar niet.... Vandaar dat ik het waarschijnlijk niet wist!

Kom anders naar het zuiden van NL, daar doen ze het niet! ;)

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 27 jan 2010 14:31 #111671

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Als ik het goed lees zijn er 2 mogelijke overtredingen: het gebruik van een niet-typegoedgekeurd apparaat (heel fijn dat de lijst die NVvT publiceert uit 1985 of zo is) en het gebruik an sich, namelijk om in slecht zicht te navigeren. Dat mag wel, maar dan moet je een radarpatent hebben.

Ik neem dan ook aan dat de meeste boetes uitgedeeld zijn vanwege punt 2. En dat vind ik niet eens zo gek eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 27 jan 2010 14:38 #111673

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
tondini schrijft:
Wat de afstand betreft staat dat er bij mijn bij in NM
dus hoef ik niet te schatten

De afstand op je radar scherm is vrij duidelijk. Maar het is lastiger om in te schatten wanneer dat bliebje een gevaar voor je vormt.
Gewoon met je blote oog naar buiten kijkent is gevaar veel makkelijker in te schatten.
Mijn radarscherm zit binnen. Het stuurautomaat kan ik ook binnen bedienen. Zo probeer ik weleens "blind" te navigeren op alleen de radar. Om dan tussen twee tonnen door te varen is heel spannnend.
Maar toen ik stiekum even naar buiten keek ging het echter makkelijk.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 27 jan 2010 14:56 #111676

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Free Bird schrijft:
Jawel hoor, vorig jaar op de wadden, diverse zeilers. Is een hele toestand over geweest.

Is natuurlijk ook belachelijk, zetten we de radar aan vanwege het slechte zicht, komt er zo'n l*l (sorry) die, befehl ist befehl, bekeuringen gaat schrijven.

Ik maak me sterk dat een rechter de zeilers gelijk zou geven, maar weet niet of er bij waren die het zover hebben laten komen.
Dat klopt niet. De zeilers werden niet bekeurd vanwege het feit dat ze de radar gebruikten, maar vanwege het feit dat ze in dichte mist voeren en niet beschikten over een goedgekeurde binnenvaartradar. Dat is toch echt iets anders.

De lijst van de NVvT is idd zeer over datum. Ik vraag me zelfs af of die regels nog wel zo in het BPR etc. staan, maar dat valt na te kijken.
Laatst bewerkt: 27 jan 2010 14:58 door Markiezin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 27 jan 2010 15:03 #111678

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Delphi32 schrijft:
Als ik het goed lees zijn er 2 mogelijke overtredingen: het gebruik van een niet-typegoedgekeurd apparaat (heel fijn dat de lijst die NVvT publiceert uit 1985 of zo is) en het gebruik an sich, namelijk om in slecht zicht te navigeren. Dat mag wel, maar dan moet je een radarpatent hebben.

Ik neem dan ook aan dat de meeste boetes uitgedeeld zijn vanwege punt 2. En dat vind ik niet eens zo gek eigenlijk.

Bijna goed: je moet een goedgekeurde radar _en_ een radarpatent hebben om op te navigeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 27 jan 2010 15:11 #111680

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Duh, dat zeg ik toch. Je apparaat moet goedgekeurd zijn en je moet een radarpatent hebben. Twee mogelijke overtredingen...

Hoe dan ook. Ik ben nog even het BPR gaan nalezen op het gebied van radar. Ten opzichte van de NVvT-tekst is er veel veranderd: het is allemaal een stuk eenvoudiger geworden. De samenvatting staat hierboven al een paar keer genoemd :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diploma radarwaarnemer 27 jan 2010 16:01 #111682

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Dat gevalletje destijds op de Waddenzee, had te maken met malloten die in potdikke mist, in plaats van de zijkant op te zoeken en de spijker er in te gooien, vrolijk midden door de vaargeul bleven kachelen en daarbij de veerboot hinderden. Een schoolvoorbeeld van slecht zeemanschap.
Wanneer deze gasten midden op het IJsselmeer in de mist waren gelopen, was het een heel ander geval geweest. Dan had het juist van goed zeemanschap getuigd om, ondanks dat het officieel niet mag, op de radar een haven of een ver maar veilig ankerstekkie aan te lopen.

In het eerste geval was ankeren het veiligst, voor zowel zichzelf als voor anderen.

In het tweede geval is ankeren onveiliger dan doorvaren, omdat je er niet op kan rekenen dat de grote jongens niet precies over jouw ankerplekje heen koersen. Ik denk dan ook niet dat je in die situatie een bon oploopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl