zeil_dude schreef :
henkm schreef :
OpenSeamap (in tal van zaken qua vorm goed doordacht) is jammergenoeg waardeloos, omdat de gegevens (=inhoud) volstrekt onbetrouwbaar zijn).
Wie de handschoen past ...
Henk, het heet
OPENSeamap omdat iedereen een bijdrage kan leveren. Ook jij. Al eens contact opgenomen met de bedenker van OpenSeamap hoe jouw tonnenbestand kan worden gebruikt om wel de juiste tonnen op OpenSeamap te krijgen? Lijkt me een erg nuttige bijdrage. Het is mogelijk om de tonnen in batches aan te leveren, dus die kleine 10000 tonnen en lichten kunnen in 1 keer geïmporteerd worden in OpenSeaMap. Ik ben er zelf ook mee bezig. Welke lijst zullen we gebruiken? Jouw lijst of de RWS lijst?
'Liever geen waypoints dan onzekere'
(Nora Schram, 2004)
Beste Paul,
Het antwoord op deze vraag ken je al, want je hebt 'm elders al eens eerder gesteld, en daar ook antwoord op gekregen.
Ik vind dat je hiermee de duidelijke post van Wisseling en mijn 'feit'-vragen ontwijkt. Wil je daar a.u.b. nog op in gaan?
Maar, voor de anderen, nogmaals, het antwoord.
De eerste publikaties van tonnenposities in Nederland als waypoints zijn van Hans van Laar:
http://people.zeelandnet.nl/hvlaar.
Ere wie ere toekomt! Ik ben daarna begonnen, en heb de tonnenposities van het Wad jarenlang gratis gepubliceerd. Ik heb x pogingen gedaan om daar andere mensen bij te betrekken. Met geen bevredigend resultaat, en dat is (gezien het tijdsgewricht) ook wel begrijpelijk. De veranderingen moeten namelijk zo goed als dagelijks *met de hand* worden bijgewerkt, en na verandering gecontroleerd op de kaart. Dat is bepaald geen raketwetenschap, maar wel heel precies, en soms stomvervelend werk. Dat werk moet het hele jaar lang doorgaan: winter, spring, summer and fall. Je kunt geen 2 of 3 weken overslaan omdat je met vakantie bent of zo.
[En dat betekent dus ook dat ik mijn vakanties altijd zo plan dat er ook vanuit het buitenland geregeld internetverbinding is om de zaak bij te werken].
Al dit speelt zich af lang voordat zeil_dude naar mij en Nora Schram mailde of hij iets met de BAZ's zou kunnen doen, en ook lang voordat er zoiets zou ontstaan als OpenSeamap.
De zo goed als dagelijkse update van het internationale waddengebied op filo.nl kan niet meer in de vrije tijd worden gerealiseerd: daarvoor zit er teveel werk in, juist omdat de eisen aan dit gebied zo hoog zijn (en ik ze zo hoog stel). Zelfs als ik een pensionado was (grapje naar Wisseling;-) zou dit gelden.
Voor wie denkt dat dat overdreven is: hou eens 1 maand lang alle wijzigingen bij, en publiceer die in verschillende selecties en voor verschillende platforms zoals op filo.nl. Ik doe dat al 8 jaar, en besteed daarnaast veel (vrije) tijd aan het helpen van e-mailers met hun apparatuur-aansluit-problemen, het organiseren van workshops e.d.
Ook een heel aantal andere onderdelen op
http://www.filo.nl/zeilen is al jaren lang 'om niet'.
[Persoonlijke opmerking: ik vind het heel lullig dat ik me op dit punt moet verdedigen.]
Nu het idee om de RWS-database toe te voegen aan OpenSeamap.
Dat kun je doen.
Als je van die database ook het deel tussen Den Helder en Norderney toevoegt, ben je volgens mij misleidend bezig.
De veranderingen daar zijn te frekwent.
Lees wat Wisseling schrijft over het Plaatgat.
Ben je mans genoeg om toe te geven dat dat juist is?
En dat dus ook de vertaling van het RWS-bestand naar WinGPS de zaak *achter*uit zet in plaats van vooruit?
Over mijn 5 'feiten'-vragen. Ik ga er nu maar even van uit dat ook jij niet anders kunt dan daar 'ja' op antwoorden (please! correct me if I'm wrong). Dat betekent dat je, indachtig wat Wisseling schrijft over verantwoording en controleerbaarheid van gegevens, het volgende op je website zou moeten zetten:
"Dit bestand is gepubliceerd op 9 maart 2011, de laatste wijziging is echter van 23 februari 2011. Latere wijzigingen zijn niet opgenomen. Belangrijke wijzigingen in het gebied *tussen Den Helder en Norderney*, zelfs van voor 23 februari, missen. Voor dit gebied is het niet verstandig dit bestand te gebruiken".
Dan ben je eerlijk bezig.
En als je het helemaal goed wilt doen (lees de post van Wisseling!) flikker je het Wad eruit, of (liever nog!) gaat zelf daar de veranderingen dagelijks bijhouden.
==
Een lang PS aan iedereen:
Hoe tegenstrijdig het ook mag klinken.
We mogen in Nederland blij zijn met
- de prima kaarten van de Hydrografische dienst
- die *niet* duur zijn, in relatie tot andere essentiële dingen aan boord (om over niet essentiële dingen maar niet te spreken)
- programma's als WaypointsGPS en de Stentec-reeks,
omdat ze (nu) althans proberen eens per 2 weken up te daten
Internationaal gezien is dat ongehoord, en andere landen snappen er ook geen meter van
Is daarmee
http://www.filo.nl/users/nopoints/2011.htm?zf3
niet zo belangrijk? Integendeel!
Maar daarvoor moet je de post van Wisseling wel snappen: dit gebied is gewoon uniek.
vrgr henkm