Apae schreef :
Nu zal je niet zoveel tegelijk willen draaien op een boordlaptop, maar alleen je navigatie-programma is al een flink zware grafische toepassing, die op zo'n oud celeronnetje niet veel meer zal doen.
Het zal allemaal wel loslopen, denk ik.
400 mHz is niet overmatig snel. 128 MB geheugen is weinig (klopt dit wel? Zelfs voor een laptop van 12 jaar oud is het wel èrg weinig), maar gewoon proberen zal duidelijk maken of het werkt.
Een navigatieprogramma is helemaal niet zo'n zware applicatie, goed beschouwd. Het kan even duren voor de kaarten geladen zijn. Die moeten dus, als het rasterkaarten zijn, ook geen overdreven grote resolutie hebben. Maar heb je kaart een maal op het scherm, dan is het enige wat regelmatig moet worden ververst je positie op de kaart. Als je van de ene op de andere kaart overgaat zal er misschien een hikje optreden, als er weinig geheugen en processorsnelheid beschikbaar is. De meeste navigatieprogramma's draaien prima op een processor van 400 mHz.
--
stegman
Edit: even wat research gedaan, want een Toughbook voor 80 euro boeide mij ook wel. De CF-M34 is een generatie ouder dan de CF-18, die je veel vaker te koop ziet. De CF-M34 mk3 blijkt maximaal 256 MB geheugen aan te kunnen. Dat is nog steeds geen vetpot. De processorsnelheid van 400 mHz lijkt me nog steeds geen probleem. Maar 128 of 256 MB geheugen lijkt me erg krap. Misschien kan er nog wat gerommeld worden met virtueel geheugen van de harde schijf, maar is niet echt ideaal.
Ik zou iets meer uitgeven en voor een CF-18 gaan. Die kun je soms voor bedragen tussen de 200 en 300 euro kopen, hoewel er bij handelaren de laatste tijd ook wel hogere bedragen voorbij komen.
Anderzijds heb ik zelf voorlopig het hele idee van digitale navigatie in de kuip voorlopig even losgelaten. Op zee heb het niet echt nodig en als je het niet nodig vindt om op het grotere binnenwater bij nacht en ontij op de vierkante meter te navigeren, dan werkt zichtnavigatie met af en toe een blik binnen nog steeds prima.