mcc_807 schreef :
Hallo
Nu mijn dompje goed door de vlakdiktme meting is gekomen en nieuwe huiddoorvoeren krijg, komt nu een volgende stap in het proces!
Ik zal eerst eens mijn idee schetsen.
Wat ik wil! straks alle data via de pc aan boord laten lopen (binnen) en dan een extra monitortje aansluiten voor buiten.
Via de pc moet alles lopen dus diepte snelheid windkracht en richting, stuurautomaat, ais en wat ik nog vergeten ben.
Nu heb ik een hoop gegoogeld over seatalk, Nmea 0183, Nmea 2000 seatalk, mulitplexers usb/serieel enzovoort.
Echter ik wil het in stappen kunnen aanleggen daar mijn portemonee al geleegd is voor opknappen van de boot. Dus eerst belangrijkste dieptemeter nu kan ik hem nog fatsoenlijk aanleggen.
Wat is nu het beste en betaalbaarste om te beginnen en verder uit te breiden?
Mijn dompje is van staal en mijn laptop heeft geen serieel meer, wel Usb en bluetooth.
Graag jullie advies enne ik ben geen programeur dus jip/janneke taal of dummie taal helpt.
Ik zou altijd iezen voor "good old" NMEA-183 en later eventueel uitbreiden met NMEA-2000.
Exoten zoals Seatalk en Robnet zou ik nooit kiezen.
Wij hebben extreem veel te maken met deze materie en het loopt altijd vast op seatalk omdat de toestellen niet voldoende mogelijkheden hebben of te oud of te oude software. En je zit je leven vast aan 'e'en merk. Altijd wat dus.
Een PC is een goed idee, mits het een zuidige is van <10watt en ventilator loos met een solidstate Disk. Ik doe het zelf ook zo en gebruik als universele klok een Garmin GMI-10 voor buiten. Zo'n ultra zuinig USB scherm voor de kaart en klaar.
Uitbreiden tot in het oneindige.
Windset van Airmar b.v. PB-200 met wind, richting, kompas, GPS, bariometer etc.
Airmar DT-800 voor de diepte en watertemp, DST-800 heeft ook logwieltje, maar vind ik te kwestbaar.
AIS er bij en je bent helemaal voorzien....
deze oplossing is zeer duurzaam en flexibel. je hoeft in de teokomst hooguit de pc te vervangen.
Ik heb het niet zo op klokken van fabrikanten, na 5 jaar ziet het er niet meer uit en kan niet meer gerepareerd worden.