Erikdejong schreef :
Maar vero, als delivery schipper werk je toch met het systeem dat al aan boord is plus wat stukken papier die je zelf meeneemt? Zo doe ik het wel althans. 5 of 6 opgevouwen zeekaarten kun je de halve wereld mee over varen en passen altijd wel in je bagage.
Wat ik wel super vind van Maxsea, is dat je de software de snelste route kunt laten uitrekenen met behulp van een binnengehaalde Gribfile. Dat scheelt je een hoop rekenwerk.
Normaal ben ik nog steeds een "kaart" adept. Ik vind het leuk om op basis van pilots, kaarten en beschikbare updates mijn reisvoorbereiding te doen. Dat is en blijft mijn 'basis' methode. Alle elektronica en software is leuk maar er zijn van die dagen dat alles "kuurtjes" heeft en dan ben ik blij dat ik kaart en potlood heb. Is trouwens ook het veiligste.
Maar zoals je ook aangeeft zijn die extra toeters en bellen zoals de gribfiles en (theoretisch) ideale koersberekening wel fantastisch als hulpmiddelen.
In het Noordelijk halfrond worden we hier steeds meer en meer afhankelijk van de wisselende weersomstandigheden, windrichtingen en depressies. Het weer is de laatste twee jaar de bepalende factor aan het worden. Ik hoor onder de zeilers veel tandengeknars omdat er te veel wind staat of uit de verkeerde richting waait.
Daarnaast heb je natuurlijk de updates. Hoeveel dagen ik dit jaar mijn kaarten en pilots heb moeten updaten weet ik niet meer. Als je ziet hoe in de Noordelijke Wadden alles schuift en dit jaar de TTS is gewijzigd, de hoeveelheid palen met wieken zijn bijgekomen en ga zo maar door, dan zijn de laatste updates wel belangrijk en loop je met je kaarten altijd wel achter.
Ik vertrek volgende week voor een maand naar Noorwegen en rondje Denemarken en via Kielerkanaal terug naar Lauwersoog. Dan ben je wel een paar dagen zoet om alles te updaten.