1 van de problemen is dat wij allemaal geïndoctrineerd worden door glossy magazines en winkelketens met als resultaat dat we slechts enkele merken weten te reproduceren. Ik denk dat hier nog geen 10% van de markt gerepasseerd is.
pakket of niet, het is van belang dat alle toestellen zo universeel mogelijk met elkaar kunnen communiceren en geen eigen bedachte taaltjes (zoals Raymarine).
NMEA-2000 kan heel goed werken, echter al het niet werkt doe je er weinig aan.
NMEA-183 is bomvrij en nog steeds de wereld standaard en blijft dat nog decennia omdat het in de beroepsvaart gebruikt wordt.
NMEA-2000 wordt alleen gebruikt in watersport toepassingen, maar niet echt in de professionele wereld.
Ethernet komt meer en meer.
Het is dus zaak om je apparatuur op communicatie mogelijkheden en op de beschikbare service uit te kiezen.
Wat hebben we hier zo al genoemd?
nasa
Raymarine
Tic Tac
B&G
Simrad
Furuno
Garmin
True heading
ACR
Rhotheta
Jotron
Airmar
NKE
Lowrange
Geonav (bestaat dat nog?)
Seiwa
Koden
Standard-Horizon
Entel
Sailor
Icom
Sevenstar
JRC
Navico
En nog véél meer, alleen dat zien we niet binnen onze focus.
Wordt nog een lastige keuze, of liever; te veel keuze waardoor men in de survival modus raakt en gewoon maar het 1e kiest wat voorbij komt.
Heb je er de ballen verstand van, doe dan maar alles van hetzelfde en koop bij een service bedrijf. Bij problemen; Bel de leverancier!
Ben nét je iets handiger dan een gevulde koek; stel dan zelf je keuze samen vanaf internet, bij problemen wel zelf oplossen.
Voor de rest zijn alle persoonlijke ervaringen subjectief en gekleurd en worden voornamelijk tegen de prijs afgewogen. Vaak is de juiste achtergrond infoematie niet aanwezig bij koper en verkoper, waardoor verkeerde adviezen en keuzes gemaakt en aangeboden worden.
Om deze gebreken te maskeren duwt een verkoper je vaan een eenheidsworst door de strot, zonder zichzelf uberhaubt georiënteerd te hebben in verdere mogelijkheden, die mogelijk veel beter passen bij de klant en situatie.
Maar ja, het valt niet mee om naast kookstellen en regenbroeken ook nog apparatuur te verkopen?
Voor ons (bedrijf) is de maatstaf; Hoe vaak krijgen we iets terug van een klant voor service? als dat risico groot blijkt doen we het niet.
Dan zie je dat grote merken zeker niet heilig zijn.....
Zorg als klant dat je achteraf nog net zo tevreden bent als tijdens de aanschaf en maak een lijstje met wat je wil aan mogelijkheden en functies, weeg dit af tegen prijs en service mogelijkheden. kijk of je dat nodig hebt. Vrijwel alle handleidingen staan als PDF op internet, je kan dus alles van te voren weten.
Buiten het feit dat een verkoper een informatieplicht heeft naar de klant, heeft de klant de plicht om te informeren wat hij koopt en gekocht heeft.