Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nut van AIS

Re: nut van AIS 21 okt 2014 07:21 #562020

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13690
toch 1 korrel zout dan
varende schepen die met 15 Kn voor anker liggen...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 21 okt 2014 07:45 #562029

sy helios schreef :
toch 1 korrel zout dan
varende schepen die met 15 Kn voor anker liggen...

Hangt er een beetje vanaf wat ervan wel juist is.
Met 15 knopen varende schepen waarbij staat dat ze voor anker liggen komt inderdaad wel eens voor.Heb ik ook al een paar keer gezien.
Vaak moeten ze nl die extra info met de hand invoeren , net als bijv. de bestemming.

Inderdaad voor anker liggen en toch 15 knopen aanwijzen heb ik zelf nog nooit gezien.
Kun je trouwens makkelijk en snel controleren als je er een tracklijn op zet.
En voor anker liggen terwijl er een tracklijn verschijnt lijkt me onmogelijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 21 okt 2014 08:08 #562035

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13690
@YB
bedankt voor de aanvulling, dit was me niet duidelijk :whistle:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 21 okt 2014 09:40 #562063

WADnWIND schreef :
jeroenimo schreef :
Alles wat je ziet op een beeldscherm en met AIS te maken heeft moet je per definitie met een flinke korrel zout nemen!

Wat moet ik dus nog leren?

Alles wat met AIS te maken heeft moet ik met een flinke korrel zout nemen, dat deed ik al, en zal ik blijven doen, wat kan jij daar nog aan toevoegen?

Als je dit schrijft; "Alles wat je ziet op een beeldscherm en met AIS te maken heeft moet je per definitie met een flinke korrel zout nemen"

Dan ben je nog niet volgroeid onderricht m.b.t AIS. De kinderziektes zijn er voor de gewone gebruiker allang uit. (voor de handhavers nog lang niet) het kan op zee maar beter zijn dat wat je ziet niet met een korrel zout genomen wordt.
Voor wat betreft op internet heb je weer helemaal gelijk.
Ik geloof als eerste mijn ogen, daarna de radar, en dan de AIS. Met of zonder kinderziektes is het m.i. nog steeds geen vervanger van de vorige twee navigatie middelen.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 21 okt 2014 09:43 #562067

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik zag afgelopen zomer een keer:

......... Tanker (geen gas), vissend. :laugh:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 21 okt 2014 09:48 #562068

In de Rotterdamse haven vaart een werkbootje rond die "Van hier tot ginder" als Destination opgeeft... :silly:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 21 okt 2014 10:06 #562072

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
jeroenimo schreef :
Ik vind mijn "lariekoek" niet heel erg lariekoek, als ik jouw antwoord lees, geef je precies dezelfde dingen aan als ik, maar dan anders verwoord. Ik wil hier niet off-topic gaan, maar lariekoek is wel erg bot....

Misschien kon ik het AIS naast je ogen gebruiken beter verwoorden, maar ik ga d'r van uit dat de meeste mensen die een beetje kunnen varen buiten zitten en om zich heen kijken. En dat ze dan als toegevoegde waarde de AIS kunnen gebruiken om schepen te kunnen identificeren en hiermee makkelijker mogelijke aanvaringen kunnen voorkomen.

Ik schrijf dat ik je conclusie lariekoek vind, omdat je in je conclusie geen onderscheidt meer maakt tussen internet-ais ontvangst en echte ais ontvangst via de ais ontvanger aan boord. In je uitleg maak je dat verschil nog wel, maar voegt ze dan samen in "informatie op je beeldscherm". Het zijn, zoals jij zelf ook aangeeft, twee werelden en juist deze op die manier samen voegen is in mijn ogen dus.......lariekoek.
Als je daar aanstoot aan neemt: excuses. Dan zal ik het anders verwoorden. Je conclusie is onterecht en draagt niet bij aan het juiste begrip van de werking van ais.



Hen3: quote ingekort.
Laatst bewerkt: 21 okt 2014 11:22 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 21 okt 2014 21:33 #562263

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Bestaat er ergens een lijst met welke gegevens automatisch opgehaald dan wel manueel ingegeven zijn voor AIS installaties.
Zoals bvb:
COG Course over ground automatisch van GPS
Heading automatisch van Kompas / Gyrokompas.
SOG Speed over ground automatisch van GPS
STW Speed trough water automatisch van log.
Destination manueel ingave door gebruiker.
Mode manueel ingave door gebruiker ( anker / varend / zeilend etc )
Zodat we met wat meer inzicht de AIS gegevens naar waarde kunnen indelen.
(Net zoals de verlichting van vissersvaartuigen, die dikwijls nog, volgens hun verlichting, aan het vissen zijn in de sluis of aan de wal . )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 23 okt 2014 08:09 #562673

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
Tony2920 schreef :
Bestaat er ergens een lijst met welke gegevens automatisch opgehaald dan wel manueel ingegeven zijn voor AIS installaties.
Zoals bvb:
COG Course over ground automatisch van GPS
Heading automatisch van Kompas / Gyrokompas.
SOG Speed over ground automatisch van GPS
STW Speed trough water automatisch van log.
Destination manueel ingave door gebruiker.
Mode manueel ingave door gebruiker ( anker / varend / zeilend etc )
Zodat we met wat meer inzicht de AIS gegevens naar waarde kunnen indelen.
(Net zoals de verlichting van vissersvaartuigen, die dikwijls nog, volgens hun verlichting, aan het vissen zijn in de sluis of aan de wal . )

RTFM of marcom-A op EZS :whistle:
We gaan daar diep in op AIS.
Vroeger had ik een uitgebreid stuk hierover op internet.

Staat nu in de download sectie onder Algemeen, laatste versie.
Pending approvement ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 okt 2014 09:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 23 okt 2014 09:33 #562695

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
WADnWIND schreef :
Pending approvement ;)
Niet meer... B)
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 23 okt 2014 09:57 #562702

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
WADnWIND schreef :

RTFM of marcom-A op EZS :whistle:
We gaan daar diep in op AIS.
Vroeger had ik een uitgebreid stuk hierover op internet.

Staat nu in de download sectie onder Algemeen, laatste versie.
Pending approvement ;)

Net gelezen: helder stuk. Dank voor het delen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 23 okt 2014 10:27 #562712

Heelaas blijft de vraag hoe een schip voor anker kan liggen en toch 15 knopen varen. :huh:
Ik dacht altijd dat dat ankeren een handinstelling was maar dat is dus niet zo.
Is een dynamische waarde en komt volgens dat stuk van de interne GPS.
Raar hoor.
Eens even gekeken in een manual van een A-transponder (Raymarine).
Daar staat op pagina 26 dat "at anchor", "moored" en dergelijke zaken wel degelijk handinvoeren zijn wat me eigenlijk ook logisch lijkt.
www.raymarine.eu/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=3296
Ad
Laatst bewerkt: 23 okt 2014 10:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 23 okt 2014 12:47 #562742

Op mijn oude AIS voer ik de navigatie status handmatig in...

Hieronder wat (verouderde?) info over dynamische en statische info die wordt ingevoerd in een klasse-A AIS. Tevens de navigatie status.

Bijlage AIS_StaticInfo.JPG niet gevonden



Bijlage AIS_ShipType.JPG niet gevonden



Bijlage AIS_NavStatus.JPG niet gevonden

Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 23 okt 2014 12:51 #562743

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
Yellow Boat schreef :
Heelaas blijft de vraag hoe een schip voor anker kan liggen en toch 15 knopen varen. :huh:
Ik dacht altijd dat dat ankeren een handinstelling was maar dat is dus niet zo.
Is een dynamische waarde en komt volgens dat stuk van de interne GPS.
Raar hoor.
Eens even gekeken in een manual van een A-transponder (Raymarine).
Daar staat op pagina 26 dat "at anchor", "moored" en dergelijke zaken wel degelijk handinvoeren zijn wat me eigenlijk ook logisch lijkt.
www.raymarine.eu/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=3296
Ad

Wat is het probleem, het is en blijft gewoon hand invoer....
Het betreft een navigatie status...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 23 okt 2014 13:42 #562758

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dank voor het uploaden, WADnWIND. :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 23 okt 2014 14:51 #562775

WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
Heelaas blijft de vraag hoe een schip voor anker kan liggen en toch 15 knopen varen. :huh:
Ik dacht altijd dat dat ankeren een handinstelling was maar dat is dus niet zo.
Is een dynamische waarde en komt volgens dat stuk van de interne GPS.
Raar hoor.
Eens even gekeken in een manual van een A-transponder (Raymarine).
Daar staat op pagina 26 dat "at anchor", "moored" en dergelijke zaken wel degelijk handinvoeren zijn wat me eigenlijk ook logisch lijkt.
www.raymarine.eu/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=3296
Ad

Wat is het probleem, het is en blijft gewoon hand invoer....
Het betreft een navigatie status...

Dat is het juist!
In dat verhaaltje(www.zeilersforum.nl/index.php/...iew.download&cid=137 ) staat nl op pagne 4 letterlijk:
Dynamische (afkomstig van interne of externe GPS)
Navigatiestatus, bijvoorbeeld geankerd, onderweg Lat-Lon / COG-HDT / SOG

En dat zijn geen handinvoeren.
Ad
Laatst bewerkt: 23 okt 2014 14:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 23 okt 2014 19:04 #562881

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
Heelaas blijft de vraag hoe een schip voor anker kan liggen en toch 15 knopen varen. :huh:
Ik dacht altijd dat dat ankeren een handinstelling was maar dat is dus niet zo.
Is een dynamische waarde en komt volgens dat stuk van de interne GPS.
Raar hoor.
Eens even gekeken in een manual van een A-transponder (Raymarine).
Daar staat op pagina 26 dat "at anchor", "moored" en dergelijke zaken wel degelijk handinvoeren zijn wat me eigenlijk ook logisch lijkt.
www.raymarine.eu/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=3296
Ad

Wat is het probleem, het is en blijft gewoon hand invoer....
Het betreft een navigatie status...

Dat is het juist!
In dat verhaaltje(www.zeilersforum.nl/index.php/...iew.download&cid=137 ) staat nl op pagne 4 letterlijk:
Dynamische (o.a.afkomstig van interne of externe GPS)
Navigatiestatus, bijvoorbeeld geankerd, onderweg Lat-Lon / COG-HDT / SOG

En dat zijn geen handinvoeren.
Ad

Dat is een kwestie van interpreteren en/of lezen. Ik heb er in jou tekst even "O.A." tussen gezet. Mogelijk dat ik dat in een volgende versie nóg duidelijker moet opschrijven.
Dynamische gegevens kunnen uit een GPS, zoals SOG, COG, HDT of HDG maar de navigatie status moet altijd met de hand ingesteld worden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 23 okt 2014 20:47 #562946

WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
.....
<KNIP>
.....
Dat is een kwestie van interpreteren en/of lezen. Ik heb er in jou tekst even "O.A." tussen gezet. Mogelijk dat ik dat in een volgende versie nóg duidelijker moet opschrijven.
Dynamische gegevens kunnen uit een GPS, zoals SOG, COG, HDT of HDG maar de navigatie status moet altijd met de hand ingesteld worden.

Juist!
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 24 okt 2014 06:36 #563018

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13690
leek me ook al logisch
speed 0, wil toch niet automatisch zeggen voor anker..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 24 okt 2014 07:38 #563037

Het ging mij niet zozeer om hoe het nou wel of niet gaat maar meer om het feit dat er in dat AIS verhaaltje in de download lijst van dit forum nu verkeerde informatie wordt gegeven.
Misschien even een opmerking bij zetten?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 24 okt 2014 07:51 #563041

"Dynamische" data betekent net zoveel als "veranderijke" data. Een "dynamisch" veld kan dan ook handmatig of automatisch geupdate worden. Ik denk daar wat spraakverwarring zit: "dynamisch" betekent niet vanzelfsprekend "automatisch"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 24 okt 2014 08:36 #563063

Nachtvlinder schreef :
"Dynamische" data betekent net zoveel als "veranderijke" data. Een "dynamisch" veld kan dan ook handmatig of automatisch geupdate worden. Ik denk daar wat spraakverwarring zit: "dynamisch" betekent niet vanzelfsprekend "automatisch"

Helemaal waar maar in de (op zich heel mooie) AIS uitleg die WADnWIND in de download sectie heeft gezet staat dat het om een automatisch gegenereerd gegeven gaat wat uit de GPS waarden gehaald wordt.
Er staat letterlijk:

Dynamische (afkomstig van interne of externe GPS)
Navigatiestatus, bijvoorbeeld geankerd, onderweg / Lat-Lon / COG-HDT / SOG / ROT.
Maar het staat niet onder handinvoeren want daar staat:

Reisafhankelijke (zelf in te vullen)
Lading / diepgang / bestemming / ETA

En dat klopt dus v.w.b. "geankerd"niet.
En de info die op dit forum in de download sectie staat zou toch eigenlijk wel juist moeten zijn , nietwaar?
Ad
Laatst bewerkt: 24 okt 2014 08:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 24 okt 2014 08:42 #563068

ok inderdaad!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 24 okt 2014 10:51 #563118

In grote lijnen heb je drie soorten info:

1. Static Information:
Hierin staat de scheepsdata zoals lengte en breedte van het schip, scheepstype, antenne positie, naam, MMSI, etc.
Deze data stel je eenmalig in tijdens het in bedrijf stellen van de AIS.

2. Navigation Status:
Hiermee wordt bedoelt of je aan het zeilen bent, op de motor vaart, aan het slepen..., voor anker ligt of aan de wal.

3. Dynamic Status:
De gegevens die constan aan verandering onderheveig zijn. Zoals je positie, koers en snelheid.

Zie ook mijn eerdere post.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 25 okt 2014 22:04 #563743

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
Versie-5 staat bijna klaar
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl